Saturday, January 30, 2016

လူ​ ​ေမွ်ာ္​ခ်င္​း လန္​း ​ေက်ာက္​စာ

လူ ေမွ်ာ္ခ်င္း လန္း ေက်ာက္စာ

စာအုပ္အမည္- ေမွ်ာ္ခ်င္းေက်ာက္စာ
ေရးသူ - လူလန္း
ထုတ္ေဝသည့္ကာလ- ၂၀၁၆၊ ဇန္န၀ါရီ
ထုတ္ေဝသည့္တုိက္- ေက်ာ္ေမႊး

လူလန္းဟာ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ကဗ်ာမ်ားကုိ စတင္ေရးဖြဲ႔ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၅ ေရာက္မွ ျမားနတ္ေမာင္ မဂၢဇင္းမွာ စတင္ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပခံခဲ့ရတဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ေခတ္ဦးကုိ ေကာင္းေကာင္းသိမွီလုိက္တဲ့သူတစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာအေျမာက္အျမားကုိလည္း ေရးဖြဲ႔ခဲ့သူတစ္ဦးလည္း ျဖစ္တယ္။ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းအရ သူ႔ကဗ်ာေတြဟာ ပုံႏွိပ္စာမ်က္ႏွာနဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္သြယ္မႈ နည္းခဲ့ေပမယ့္ သူနဲ႔ ကဗ်ာ အဆက္အသြယ္မျပတ္ေတာက္ခဲ့တာ၊ ကဗ်ာအေပၚထားတဲ့ သူရဲ႕ စမ္းသပ္တီထြင္လုိစိတ္နဲ႔ အသစ္ဖန္တီး ေရးသား ခ်င္စိတ္ ေတြ ျပတ္ေတာက္မသြားခဲ့တာေတာ့ ၀မ္းသာစရာ ေကာင္းလြန္းပါတယ္။
လူလန္းဟာ ၂၀၁၃ မွာ ပထမဆုံးကဗ်ာစုစည္းမႈအျဖစ္ ` စက္ေခါင္းအသစ္တင္ထားတဲ႔ ၿမိဳ႕ပတ္ရထားေပၚမွာ လူလန္းကုိ ေတာ္ပါေတာ႔ေတြနဲ႔အတူ ေတြ႔လုိ္က္ပါသလား´ နဲ႔ ကဗ်ာရွည္ ၈ ပုဒ္စုစည္းထားတဲ့ `ေျပာင္းတယ္ လဲတယ္ ဆုိတာ အမ်ဳိးမ်ဳိး ´ ကဗ်ာစာအုပ္၊ ေနာက္ ၂၀၁၄ မွာ ဒုတိယေျမာက္ ကဗ်ာစုစည္းမႈျဖစ္တဲ့ `တင္ဆက္သူမ်ားအေၾကာင္း´၊ ၂၀၁၅၊ ေဖေဖာ္၀ါရီမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွစ္ (၁၀၀)ျပည့္ အတြက္ ရည္ရြယ္ေရးသားထားတဲ့ `ေကာင္းခ်ီးၾသဘာ ငို္ခ်င္း´ ကဗ်ာရွည္လုံးခ်င္း စတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္(၄) အုပ္ ထြက္ရွိထားသူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အခု ဒီစာအုပ္က ငါးအုပ္ေျမာက္ ထြက္ရွိ လာတာျဖစ္ၿပီး ကဗ်ာရွည္ ၂ ပုဒ္လုိ႔ ေျပာရမလား။ ဒါမွမဟုတ္ ကဗ်ာစီးရီး ၂ ပုဒ္ စုစည္းမႈလုိ႔ ေျပာရမလားပါပဲ။ ကဗ်ာစီးရီးလုိ႔ ဆုိရင္လည္း လူလန္းရဲ႕ `ေမွ်ာ္ခ်င္းေက်ာက္စာ´ ကဗ်ာ စီးရီးေရးဖြဲ႔မႈဟာ ဆရာ ခင္ေအာင္ေအးရဲ႕ ဘီအာရ္၊ ဆရာ ေအာင္ခင္ ျမင့္ရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္သီခ်င္း၊ ဆရာ ေမာင္ေဒးရဲ႕ ႐ုပ္ရွင္ကဗ်ာမ်ား၊ ဆရာ ကုိထက္(ေရဦး)ရဲ႕ မ်က္ရည္၊ ဆရာ ေအာင္ျပည့္စုံရဲ႕ ေဂါက္သီး႐ုိက္ျခင္း စတဲ့ ကဗ်ာစီးရီးေရးဖြဲ႕မႈနဲ႔ မတူညီပါဘူး။ ေမွ်ာ္ခ်င္းနဲ႔ ေက်ာက္စာ စတဲ့ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုမွာ အပုိဒ္ေပါင္း/ အပုဒ္ေပါင္း ၄၀ စီနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတယ္။ ေမွ်ာ္ခ်င္းေက်ာက္စာမွာ ကဗ်ာတပုဒ္ခ်င္းစီအျဖစ္ သီးျခားစီ ဖတ္မယ္ ဆုိရင္လည္း သီးျခားအဓိပၸာယ္တည္ေဆာက္မႈ တစ္မ်ဳိးစီ ရရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ၿပီး ကဗ်ာပုိဒ္ေတြ အျဖစ္ တဆက္တည္း မနားတမ္း ဖတ္ၿပီးေတာ့ လည္း စုစည္းထားတဲ့ အဓိပၸာယ္တည္ေဆာက္ထားမႈကုိ ရႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
လူလန္းဟာ စမ္းသပ္မႈေတြကုိ စိတ္၀င္စားသူ၊ ကဗ်ာအေျပာင္းအလဲနဲ႔ ကဗ်ာအေရြ႕အေပၚမွာ အၿမဲတမ္း စီးေမ်ာ လုိက္ပါေနေလ့ရွိသူ၊ ကဗ်ာနည္းနာတကၠနစ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေလ့လာႏုိင္စြမ္းရွိၿပီး အဆုိပါ ကဗ်ာနည္းနာ တကၠနစ္ေတြအေပၚမွာလည္း ေမးခြန္းထုတ္ ဆန္းစစ္ပုိင္းျခားတတ္ေလ့ရွိသူ တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ အခု ဒီစာအုပ္နာမည္မွာ `ေမွ်ာ္ခ်င္း´ ဆုိတာကုိ ေတြ႔လုိက္ေတာ့ က်ေနာ္ အရမ္းစိတ္၀င္စားသြားတယ္။ လူလန္းဟာ ေတာင္ငူေခတ္၊ ေညာင္ရမ္း ေခတ္ တုိ႔ဆီမွာ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ အန္ခ်င္း၊ အဲခ်င္း၊ တ်ာခ်င္း၊ အုိင္ခ်င္းေတြဆီကုိမ်ား ျပန္သြားခ်င္ေနၿပီလား။ ဒါမွမဟုတ္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေရြ႕ရဲ႕ အေျပာင္းအလဲျမန္ဆန္မႈ၊ ၿငီးေငြ႔လြယ္ကူလာမႈေတြအေပၚမွာ အရြဲ႕မ်ား တုိက္ခ်င္ လုိ႔လား စတဲ့ ေမးခြန္းေတြနဲ႔ သူ႔ကဗ်ာေတြကုိ စဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းႀကဳံလုိ႔ မွတ္သားထားရသမွ်ထဲက ျပန္ေကာက္ရရင္ အဏ္ခ်င္း(အန္ခ်င္း)ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားကေတာ့ စာဆုိရွင္ရဲ႕ ဘ၀ေၾကးမုံျပင္ကုိ အရိပ္ထင္ဟပ္ေစတဲ့ စာေပ ေရးဖြဲ႕ဟန္ ျဖစ္ပါတယ္။ တ်ာခ်င္းကဗ်ာကေတာ့ တ်ာသံကုိ အေျခခံေရးဖြဲ႔ရတဲ့ သီခ်င္းကဗ်ာ တစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ သက္ဦးဆံပုိင္ပေဒသရာဇ္အေရးဖြဲ႕ဆုိမႈကေန ဆင္းရဲသားျပည္သူမ်ားရဲ႕ ဘ၀နဲ႔ခံစားခ်က္မ်ားကုိ ဦးစားေပးဖြဲ႕ဆုိတဲ့ ကဗ်ာ အမ်ဳိးအစားျဖစ္ၿပီး အဲခ်င္းကေတာ့ `အဲ´သံနဲ႔ခ်ီ `အဲ´ဟူေသာအသံခ်ၿပီး အစုအေ၀းနဲ႔ ရြတ္ဆုိရတဲ့ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစား ျဖစ္ပါတယ္။ အုိင္ခ်င္းကဗ်ာမွာေတာ့ အေရး အဖြဲ႕အားျဖင့္ ေလးလုံး တစ္ပုိဒ္ ရကန္သြား၊ အဲခ်င္းကဗ်ာ အသြားလုိမ်ဳိး ငါးလုံး၊ ေျခာက္လုံး၊ ခုႏွစ္လုံးတစ္ပုိဒ္ယူၿပီး ျပန္ဂဟပ္စပ္နည္းနဲ႔ ကာရန္ယူကာ ေရးသားရတဲ့ ကဗ်ာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ီေတြမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္` ခ်စ္တဲ့ သူငယ္ေလ၊ သူငယ္ခ်င္းေကာင္း ေယာင္းမတုိ႔ေရ´ဆုိတဲ့ အာလုပ္စကားကုိ အဖြင့္ ေရးသားတတ္ ေပမယ့္ အာလုပ္စကား မခ်ီထားတဲ့ အုိင္ခ်င္းကဗ်ာေတြကုိလည္း ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာ အမ်ားအျပား ေတြ႔ရတယ္လုိ႔ မွတ္ သား ရပါတယ္။
အခု ေမွ်ာ္ခ်င္းမွာ အေၾကာင္းအရာပုိင္းအေနနဲ႔ ဘာသြားတုိက္ဆုိင္သလဲဆုိေတာ့ အန္ခ်င္းေတြမွာ ေတြ႔ရေလ့ရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ တစ္ဦးပုဂၢလခံစားခ်က္၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ အတိတ္ကာလရဲ႕ျဖစ္ပ်က္တည္ရွိမႈကုိ လြမ္းဆြတ္မွန္းေမွ်ာ္မႈ။ ဒီလုိ ဆုိရင္ လူလန္းဟာ ေရးဟန္စနစ္ကုိ အေျပာင္းအလဲျပဳလုပ္ထားတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ အန္ခ်င္းတစ္ပုဒ္ကုိ ဖြဲ႔ဆုိလုိက္တာလား။ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ လူလန္းရဲ႕ေမွ်ာ္ခ်င္းေတြဟာ သူတစ္ဦးတည္နဲ႔ သက္ဆုိင္တဲ့၊ သူ႔တစ္ေယာက္တည္းကုိသာ ကုိယ္စား ျပဳတဲ့ ပုဂၢလခံစားခ်က္၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ လြမ္းဆြတ္မွန္းေမွ်ာ္မႈေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ သူ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ ေမွ်ာ္ခ်င္းေတြဟာ ဒီကေန႔ ေခတ္ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြကုိ ကုိယ္စားျပဳတယ္။ ေက်းလက္ေန ေတာင္သူလယ္သမားတုိ႔ရဲ႕ ဘ၀ကုိ ကုိယ္စားျပဳ တယ္။ ဒီမုိကေရစီပညာေရးအတြက္ သပိတ္ေမွာက္ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကုိ ကုိယ္စားျပဳတယ္။ ေနာက္ဆုံး တကမာၻလုံးက ေတာင္းဆုိေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆုိတာကုိ ကုိယ္စားျပဳတယ္။ ဒီကေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ျပည္သူလူထု တရပ္လုံး ရင္ဆုိင္ႀကဳံေတြ႔ေနရတဲ့ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအက်ပ္အတည္းေတြကုိ ကုိယ္စားျပဳေနပါတယ္။

`ယာ ကုန္ရင္ ႏြား ႏြား ကုန္ေတာ့ လုပ္အား
အေဖ့ေခတ္ေရာက္မွ ညံ့ရမွာလား
သြားေလသူ မယ္ေဒါင္း ဆုိ
သူ႔သမီးကုိ ေဒၚစု လုိ ႐ႈမ၀
ေမွ်ာ္ခ်င္းကုိ ေအာင္ႏုိ္င္ေရး သီခ်င္းလုပ္ ဆုိၾက´
(ေမွ်ာ္ခ်င္း အပို္ဒ္ ၇ မွ)

`အၾကမ္းဖက္သူကုိ ႏွိမ္ႏွင္းမယ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကာကြယ္ဖုိ႔ အၾကမ္းဖက္မယ္
အမ်ားစုအတြက္ အနည္းစုကုိ ထိန္းခ်ဳပ္တယ္ ေဖ်ာက္ဖ်က္တယ္ လူေတြ ေသတယ္
အမဲလုိက္ေသနတ္နဲ႔ ေခတ္ဟာ လြတ္ေနတဲ့ ေရႊသမင္ ျဖစ္တယ္
လူေတြေသတယ္ မေသဘဲ က်န္ႏုိင္တာ ေမွ်ာ္ခ်င္းလား´
(ေမွ်ာ္ခ်င္း အပို္ဒ္ ၂၂ မွ)

`ေရာင္နီထဲ ေခါင္းေလာင္းသံ ခ်ဳိဟည္း အေ၀းေျပး ေက်ာင္းေတာ္မ်ား
ရဲတုိက္ထဲ က်ီးကန္းေတြ ပ်ံ၀ဲလုိ႔ ေဖေဖာ္၀ါရီဟာ
ႏုိင္းေလာက္အထိ အျမစ္ကုိ လွန္စတမ္း
တစ္ေယာက္တစ္လက္မ်ားပါပဲ
ေမွ်ာ္ခ်င္းကုိ ဒဏ္ေၾကေဆးေတြ လူးလုိ႔ ေရႊျပည္ေတာ္ ေရာင္ရမ္း´
(ေမွ်ာ္ခ်င္း အပို္ဒ္ ၃၀ မွ)

`စစ္ပြဲေတြ ဆက္ျဖစ္ေနရတာ
လက္နက္စက္႐ုံအလုပ္သမားေတြ အတြက္ပါ´ တဲ့
စားပြဲ၀ုိင္းကုိယ္စီမွာ အသားစအေျဖေတြနဲ႔ ဧည့္ခံလွ်က္
ေမွ်ာ္ခ်င္းဟာ ျမစ္ပြားနာ ျဖစ္တယ္´
(ေမွ်ာ္ခ်င္း အပို္ဒ္ ၃၈ မွ)

ေမွ်ာ္ခ်င္း ကဗ်ာစုေတြဟာ ဒီကေန႔ေခတ္ႀကီးရဲ႕ ေခတ္ၿပိဳင္အာ႐ုံခံစားမႈကုိ ေရးဟန္အသစ္စမ္းသပ္မႈေတြ၊ စကားလုံးအတြဲအစပ္ အသစ္ေတြနဲ႔ ခ်ျပတာပဲ။ ဒီထက္ပုိေျပာရရင္ အသစ္ဖန္တီးထားတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္အန္ခ်င္းေတြပဲ။ လူလန္းဟာ ႐ုိးရာကဗ်ာပုံစံကုိ ေရးဟန္အသစ္နဲ႔ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ စကားမစပ္ထည့္ေျပာရရင္ အခု ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၀န္းက်င္ ကဗ်ာေရးဖြဲ႔ေနၾကတဲ့ လူငယ္/ လူလတ္ပုိင္း ကဗ်ာဆရာ ေတြဟာ Modern, Post Modern, LP, PLP, Neo, Conceptual စတဲ့ ကဗ်ာနည္းနာ တကၠနိေတြကုိ ျငင္းဆန္လာတယ္လုိ႔ ထင္ရတယ္။ ပုံသ႑ာန္အရ အျပား/ ေလးေထာင့္ကြက္စီထားတဲ့ ကဗ်ာေတြ အေရးနည္းလာတယ္။ စကားလုံး/ ဘာသာစကား ေဆာ့ကစားမႈေတြ နည္းလာ တယ္။ အဲဒီလုိ ေရးဟန္ေတြကုိ ၿငီးေငြ႔မႈ ျမန္ဆန္လာတယ္လုိ႔ ေျပာရမလားပဲ။ စာေၾကာင္း႐ွည္ေတြေတာ့ သုံးေနၾက ေသးတယ္။ ႐ုိး႐ွင္းမႈဆီကုိ ျပန္ဦးတည္လာတယ္။ ခက္ခဲေအာင္ တမင္လုပ္မေရးေတာ့ဘဲ မေတာ္တဆေလာက္ပဲ ပါလာ ေတာ့တယ္။ ဘာေတြ ပုိေကာင္းလာသလဲလုိ႔ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ ကဗ်ာဖတ္သူဆီ ကူးစက္မႈျမန္ဆန္လာတယ္။ အေၾကာင္းအရာ ဆန္းသစ္မႈ ေနာက္ကုိ လုိက္လာတယ္လုိ႔ ျမင္တယ္။
လူလန္းရဲ႕ အရင္တုန္းက ေရးဟန္ေတြျဖစ္တဲ့ အသံစီးဆင္းမႈေတြ၊ စကားလုံးတစ္လုံးခ်င္းစီရဲ႕ သီးျခားအဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္မႈေတြ၊ သံတူေၾကာင္းကြဲ လုံးေကာက္ေတြ၊ Fragment ျပဳလုပ္ထားတဲ႔ စာသားေတြ၊ အသံတူ (သုိ႔) အဓိပၸာယ္တူ စကားလုံး ဆက္စပ္မႈကေန အျခားလုိင္းတစ္လုိင္းကုိ ခုန္ကူးတတ္တာေတကုိ ဒီကဗ်ာစုေတြမွာ ေတာ္ေတာ့္ကုိ အနည္း အပါးသာ အသုံးျပဳထားတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ လူလန္း အရင္ေရးဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာအမ်ားစုဟာ ကဗ်ာဖတ္သူနဲ႔ အသားက်ေနတဲ့ Lyric ကဗ်ာ မ်ားလုိ ပန္းတုိင္ကို အလြယ္တကူ သြားလုိ႔ရတာမ်ဳိးမဟုတ္ပါဘူး။ စကားလုံးတစ္လုံးစီရဲ႕ အဆင့္ဆင့္ဂယက္အနက္ ခြဲျဖာထြက္ရွိမႈ၊ မူလစကားလုံးရဲ႕ သီးျခားအဓိပၸာယ္၊ သိမႈနယ္ပယ္ခ်ဲ႕ထြင္ဖုိ႔နဲ႔ ကုိယ္တုိင္ပါ၀င္ အားထုတ္ဖုိ႔ ခ်ျပထားေသာ စကားလုံးအခင္းအက်င္းေတြ၊ ကဗ်ာနဲ႔ ကဗ်ာဖတ္သူဟာ ခံစားသူနဲ႔ ေဖ်ာ္ေျဖခံ ပုံစံမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ကဗ်ာထဲမွာ ကဗ်ာ ဖတ္သူကုိ တသားတည္း ရွိေနေစလုိမႈေတြ၊ ကဗ်ာစာလုံးတစ္လုံးနဲ႔ တစ္လုံးေပၚ ဒါမွမဟုတ္ စာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းနဲ႔ တစ္ေၾကာင္းအေပၚ သိသိသာသာ Overlaping ျပဳလုပ္ထားရွိမႈေတြ၊ ကဗ်ာဖတ္သူ ရယူခံစား ေနတဲ႔ အေနအထားတစ္ခုကုိ မထင္မွတ္တဲ႔ လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းလဲေစမႈေတြ စတာေတြနဲ႔ လူလန္းဟာ သူ႔ရဲ႕ ပါးနပ္မႈ၊ စကားလုံးၾကြယ္၀ က်စ္လစ္မႈေတြနဲ႔ အတူ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ကဗ်ာ႔အျပင္ဘက္ဆြဲေခၚသြားတတ္တဲ့ ကဗ်ာေရးသူ တစ္ေယာက္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
အခု ေမွ်ာ္ခ်င္းေက်ာက္စာမွာက်ေတာ့ လူလန္းဟာ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ အာ႐ုံတစ္ခုတည္းကုိသာ စူးစုိက္ေစလုိတဲ့ သေဘာကုိ ေတြ႔ရတယ္။ ကဗ်ာဖတ္သူဟာ ကဗ်ာဆရာ ခ်ျပထားတဲ့ မတူကြဲျပားတဲ့ လမ္းအသြယ္သြယ္ကေန ေနာက္ဆုံး လမ္းဆုံးမွာ ပန္းတုိင္တစ္ခုထဲဆီကုိပဲ ျပန္ ျပန္ေရာက္ေနတယ္။ ကဗ်ာဆရာဟာ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ အာ႐ုံပ်ံ႕လြင့္မသြားေအာင္ ကဗ်ာတုိင္းရဲ႕ ေနာက္ဆုံးစာေၾကာင္းေတြကေန ျပန္ဆြဲ ေခၚယူတယ္။ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ေျပာရရင္ ေမွ်ာ္ခ်င္းဟာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ေနာက္ဆုံးေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ကဗ်ာဖတ္သူရဲ႕ ေနာက္ဆုံးေမွ်ာ္လင့္ခ်က္လုိ႔လည္း ကဗ်ာဆရာက ဆုိလုိခ်င္ဟန္တူပါတယ္။
ေက်ာက္စာမွာလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ လူလန္းဟာ သူ႔အဘိဓမၼာ နဲ႔သူ၊ သူ႔ကဗ်ာဆုိင္ရာသိမႈနဲ႔သူ ကဗ်ာကုိ အေလး အနက္ဆင္ျခင္သုံးသပ္ၿပီး ကဗ်ာျဖစ္ထြန္းတုိးတက္မႈ လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ အစဥ္တစုိက္ ရပ္တည္ ေရးဖြဲ႔ေနသူတစ္ဦးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လူလန္းဟာ ကဗ်ာဖတ္သူအတြက္ ခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာတည္ေဆာက္မႈပုံသ႑ာန္ထဲေန ကဗ်ာဖတ္သူ အတြက္ နားလည္မႈ/ သိမႈ တည္ေဆာက္ရတာ ႐ုိးရွင္းလြယ္ကူတဲ့ ကဗ်ာေတြဆီ ဘာျဖစ္လုိ႔ ဦးလွည့္ေနတာလဲ။ တနည္းေျပာရရင္ ပန္းတုိင္ကုိ ကဗ်ာဖတ္သူက တည္ေဆာက္ယူရတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအခင္းအက်င္းေတြထဲမွာ ပန္းတုိင္ကုိ တိတိက်က် ခ်ေပးၿပီး ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ေရာက္ေအာင္သြားေစတဲ့ ကဗ်ာေတြ ဘာလုိ႔ ေရးဖြဲ႔ခဲ့တာလဲ။ ခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာ/ ပန္းတုိင္မဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြဟာ ကဗ်ာဖတ္သူနဲ႔ အလွမ္းေ၀းသြားတယ္လုိ႔ ခံစားမိလုိ႔လား။ ဒါမွမဟုတ္ ကဗ်ာဆရာက ကဗ်ာဖတ္သူဆီ ေျခတစ္လွမ္းျပန္ေနာက္ဆုတ္ေပးလုိက္တာလား။ ဒီလုိေျပာလုိ႔ လူလန္းရဲ႕ ကဗ်ာေတြဟာ ကဗ်ာရဲ႕တန္ဖုိး၊ စံႏႈန္းေတြ ေလ်ာ့ခ်သြားတယ္လုိ႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မဆုိလုိပါဘူး။ ခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာတည္ေဆာက္မႈအေနအထားကေန ႐ုိးရွင္းလြယ္ကူၿပီး နားလည္ရလြယ္ကူလာတဲ့ ကဗ်ာဆီ ေရြ႕လာတာကုိပဲ ေျပာခ်င္မိတာပါ။ ထပ္ေျပာရရင္ လူလန္းရဲ႕ ကဗ်ာအစုအဖြဲ႕ေတြဟာ တစ္ပုိဒ္ခ်င္းစီမွာကုိ သီးျခားအဓိပၸာယ္ေဖာ္ေဆာင္မႈေတြ ရွိေနၿပီး ကဗ်ာတြဲအျဖစ္ စုစည္းလုိက္တဲ့ အခါမွာလည္း ေျပျပစ္ ညီညႊတ္မႈ အလွတရားေတြ ရွိေနတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ လူလန္းေရးထုိးထားတဲ့ ေက်ာက္စာေတြဟာ ျပန္ဖ်က္ဆီးလုိ႔ မရႏုိင္ေအာင္၊ ေျပာင္းလဲဖန္တီးလုိ႔ မရႏုိင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္စာေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ ေန႔တဓူ၀ က်ေနာ္တုိ႔ ရင္ဆုိင္ျဖတ္သန္းကုန္ဆုံးသြားတဲ့အခ်ိန္ကာလတုိင္းရဲ႕ အျပဳအမူေတြဟာ က်ေနာ္တုိ႔ ေရးထုိးလုိက္တဲ့ ေက်ာက္စာေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ခ်န္ရစ္ထားခဲ့ရမယ့္ သမုိင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူးစရာေတြ၊ နာက်င္ေၾကကြဲစရာေတြ၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံမႈေတြ၊ လက္နက္ကုိင္အႏုိင္က်င့္ႏွိပ္စက္ဗုိလ္က်ခဲ့မႈေတြ စတဲ့ ေဖ်ာက္ဖ်က္မရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ ေက်ာက္စာခ်ပ္ေတြအျဖစ္ အခ်ိန္ကာလက သိမ္းဆည္းထားေပးမွာျဖစ္တယ္။ ေနာက္လူေတြ ျပန္တူးေဖာ္ၾကတဲ့အခါ က်ေနာ္ တုိ႔ ေရးထုိးခဲ့တဲ့ သမုိင္းဟာ က်ေနာ္တုိ႔အေၾကာင္းကုိ ေကာင္းေကာင္းဆုိးဆုိး ျပန္ေျပာျပေနမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

`လေရာင္ထဲ ျမင္း႐ုိင္းေတြ ခုန္ေပါက္ေနတဲ့ ျမင္ကြင္းဟာ တု႔ိေရွ႕တည့္တည့္ကမ္းမွာလား
လေရာင္က အေမ့လုိ ဆန္ဆီဆား တန္းစီ မထုတ္ဖူးခဲ့ဘူး
မမေလးလုိလည္း ေနပူႀကဲထဲ အစာငတ္ခံ သပိတ္ မႏႊဲဖူးပါဘူး
ျမင္း႐ုိင္းေတြက အေဖ့လုိ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အတြက္နဲ႔ ဆိတ္ဖလူးပန္းန႔ံ မ႐ွဴခဲ့ရဖူးဘူး
အကုိႀကီးလုိလည္း ခြပ္ေဒါင္းအလံ မ၀င့္ဖူးေသးဘူး အသစ္ကာလမ်ား´
(ေက်ာက္စာ အပုိဒ္ ၁ မွ)

`လူတစ္ခု ပူမႈရယ္တဲ့ အသေခ်ၤဆုိလား
သာေရး နာေရးေတြ အျပင္ အမ်ဳိးဘာသာဆုိတာလည္း တေရး
ဟုိးတစ္ခါလုိ လုိအပ္မွ အမိန္႔နာခံေပါ့
ညည က်မ အိပ္မရေတာ့ဘူး အကုိ
အအိပ္အေနနည္းလည္း ေက်ာက္စာထဲ ပါရဲရင္ အုိေကပါ´
(ေက်ာက္စာ အပုိဒ္ ၃ မွ)

ဒီလုိနဲ႔ပဲ ၅ ႏွစ္ၾကာ ကာလျမစ္ဟာ တာ႐ုိးေက်ာ္ သဲေသာင္မ်ားပုိ႔သ
မ်က္ႏွာ အပြင့္ဆုိင္ခ်ိန္မွာသာ ေအာက္ပုိင္းေသ ေျခေထာက္ေတြကုိ ေမ့ထား
ျဖည္းျဖည္းသက္သာ အက္ကြဲေၾကာင္း လွ်ာေတြကို ပထမလုဘက္ ဖာတယ္
ေရဗူးအခြံေတြထဲ ေသာက္ေရ ရွာတယ္ ေရတြင္းတူးတယ္ ေရၾကည္ေႏွာက္တယ္
ေရမထြက္ က်င္းေဟာင္းေလးမွာ ေလမ႐ွဴအေလာင္းသစ္ကုိ ျမွဳပ္တယ္
က်ား မ မကြဲ ဦးေခါင္းခြံ ၅ လုံးကုိ ထပ္မံေတြ႔ရွိတယ္´
(ေက်ာက္စာ အပုိဒ္ ၈ မွ)

`ကမာၻႀကီးက က်ဥ္းတယ္ဆုိ မိသားစုေတြကုိ ညစာအတူ ျပန္စားခြင့္ေတြ ေပး
ကားႀကီးေပၚ ပါသြားတဲ့ သံတုိင္တံခါးေတြကုိ ျပန္ဖြင့္ေပး
ေသနတ္ပစ္ေဖာက္လႊတ္ရာက ပ်ံရင္းေသရတဲ့ ခ်ဳိးငွက္ေလးေတြကုိ ျပန္ေလွ်ာ္ေပး
ၿမိဳ႕ေရွာင္လမ္းရွိရာကုိမွ ၿမိဳ႕ဟာ အတိအက် ေရာက္ေရာက္လာရသည့္ပမာ
အသစ္တပ္ဆင္ေနရ သၿဂိဳဟ္စက္ႀကီးကုိ ေက်ာက္စာလည္း မႏုိင့္တႏုိင္´
(ေက်ာက္စာ အပုိဒ္ ၁၃ မွ)

`မိသားစုလုိ ခ်န္ထားခဲ့သူကုိ က်န္ရစ္သူေတြ လြမ္းလို
အမုိးအကာ မလုံမလဲနဲ႔ အ႐ုိးတင္အေရမွာ
ေက်ာက္စာဟာ ခုိက္ခုိက္တုန္ ငန္းဖ်ားေနလည္း
အလံေတြမွာ အနီေရာင္ ကဲၿမဲ ကဲလုိ႔´
(ေက်ာက္စာ အပုိဒ္ ၂၀ မွ)

လူလန္းဟာ သူူ႔ရဲ႕ ` ေမွ်ာ္ခ်င္း ေက်ာက္စာ´ကုိ ဘာသာစကားအေဆာက္အဦတည္ေဆာက္မႈအေပၚ အေျခခံကာ ပန္းတုိင္တစ္ခုတည္ေဆာက္ဖန္တီးၿပီး ေရးဖြဲ႕ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္ေရးသားေနက် ကဗ်ာေတြေလာက္ ကဗ်ာဖတ္သူ အတြက္ ခက္ခဲမႈမရွိႏုိင္ေလာက္ဘူး ဆုိေပမယ့္ အခုကဗ်ာေတြကေတာ့ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ သူေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ စကားလုံး ေတြက ျပန္လွန္ေမးခြန္းထုတ္ ဦးေႏွာက္စားေစဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာစကားလုံးအသုံးျပဳပုံ၊ ကဗ်ာလုိင္းတစ္လုိင္းနဲ႔ တစ္လုိင္း ကူးဆက္ ခ်ိတ္တြဲသြားပုံ၊ ေခတ္ၿပိဳင္ဟန္ကဗ်ာအေရးအသားမ်ားၾကားထဲ ေက်းလက္ျပည္သူသုံး စကားလုံးမ်ား ညွပ္ယူ ခ်ိတ္တြဲ Collage ျပဳလုပ္သြားပုံ စတာေတြဟာ ယေန႔ေခတ္ကာလအခင္းအက်င္းမ်ားၾကားထဲက ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ေမးခြန္းေတြ တရစပ္ေျဖခုိင္းေနဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ-

`ကုိယ့္ဆီလာတဲ့ အိပ္မက္ေတြကုိေတာင္မွ
စိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္ခြင့္မ႐ွိတဲ့ ကမာၻၾကီးထဲ
ေစာင့္ၾကည့္ခံ အေစ့အေနအထားနဲ႔
ငါတုိ႔မွာ ေရေသာက္ျမစ္ က်န္ေသးလား´

`ငွက္ကေလးေတြ မွန္ျပတင္းကုိ တုိးရင္းတုိက္ရင္း
ထြက္ေပါက္မွာ ေသြးသံတရဲရဲ ေပစြန္းရ
ႏွင္းဆီဟာ ျဖဴဖတ္ျဖဴေရာ္နဲ႔ လွမွာလား´

`ျမင့္တက္ နယ္ခ်ဲ႕ ေရႏႈတ္ေျမာင္းမ်ား ႐ွင္လား က်မလား
ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ အဆုံးစီရင္သြားေသာ အလင္းမ်ား
ဘုရား ဘုရား က်မတုိ႔ သတ္ျဖတ္ပစ္ခဲ့တာ အေမွာင္ပါေနာ္´

`မအုိခင္ ေသြးတစက္စက္ေတြ ဒယီးဒယုိင္ ျဖားေယာင္းေနေသးလား
တဟီးဟီးတဟားဟား ဆာေလာင္ေျခာက္လွန္႔ကုိ မိဘႏွစ္ပါး ခံႏုိင္လုိ႔လား
အလ်ားလုိက္ ဘြားကနဲ ဗဟုိ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးဌာနဆုိတာ ျမင္မိသလား
တာေဝးပစ္ ဒုံးခြင္း ဒုံးပစ္စင္လုိ ဝရံတာ လက္ရမ္းကုိ မွီလုိက္တာလား
တိကနဲ ျပတ္သြားတဲ့ ေခါင္းေနာက္မွာ ဆုတံဆိပ္ျပားပါသြားတာ ေသခ်ာလား´

အဆုံးသတ္အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ လူလန္းရဲ႕ `ေမွ်ာ္ခ်င္းေက်ာက္စာ´ သူ႔ရဲ႕ ေလ့လာဆန္းစစ္မႈ၊ အားထုတ္မႈနဲ႔ ကဗ်ာအေပၚ ခ်စ္မက္စိတ္၊ တီထြင္ဖန္တီးစမ္းသပ္ေရးသားလုိစိတ္ေတြအျပင္ ဒီကေန႔ ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းအားၿပိဳင္မႈ၊ အသြင္ေျပာင္းအာဏာရွင္အစုိးရလက္ေအာက္က ျပည္သူ႔အသံကို တူးေဖာ္မႈ၊ ဒီကေန႔ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အနာဂတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ ေခါင္းေဆာင္သစ္လုိလားမႈ စတာေတြကုိပါ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ခင္းက်င္းတင္ဆက္ ေပးေစခဲ့ တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ လူလန္း က်န္းမာပါေစ။ ဆရာလူလန္းရဲ႕ ေမွ်ာ္ခ်င္းမွာ ဆရာလူလန္း ေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့ ေက်ာက္စာ ကုိ ေရးထုိးႏုိင္ပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းေပးလုိက္ပါတယ္ ခင္ဗ်ား။

မင္းနဒီခ
၁၇၊ ၁၀၊ ၂၀၁၅

No comments:

Post a Comment