Wednesday, March 30, 2016

သစ္တစ္ပင္ေအာက္မွာ ဝါးတစ္ပင္ေအာက္မွာ ကဗ်ာ





စာအုပ္အမည္                               - ထန္းရြက္တဲ နဲ႔ ဝါးရုံပင္ရိပ္
ေရးသူ                                        - Any Way ကဗ်ာဝုိင္းေတာ္သားမ်ား
ထုတ္ေ၀သည္႔ကာလ                      - ဇြန္ ၊ ၂၀၁၁
ထုတ္ေ၀သည္႔တုိက္                       - Friday Reading Workshop

            “ထန္းရြက္တဲနဲ႔ ဝါးရုံပင္ရိပ္”။ ဒီစာအုပ္ေလးအေၾကာင္းကုိ ေရးရမည္ဆုိေတာ့ ဒီစာအုပ္ေလး၏ ေနာက္ခံသမုိင္း ေၾကာင္းကုိ ျပန္စဥ္းစားမိသည္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ဒီစာအုပ္ေလး၏ ေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္းသည္ ကၽြန္ေတာ့္  ကဗ်ာ ဆရာ ဘဝေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္းျဖစ္သည္။ Any Way Café ဆုိသည့္ နန္းေတာ္ေရွ႕ေဘာလုံးကြင္းေျမာက္ဘက္က ထန္းရြက္မုိးတဲေလးမ်ားျဖင့္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ေလးသည္ ကၽြန္ေတာ့္ကဗ်ာဆရာဘဝ စတင္ရာ ျဖစ္သ လုိ Any Way ကဗ်ာဝုိင္း စတင္ျမစ္ဖ်ားခံရာေနရာေလးလည္းျဖစ္သည္။
            မွတ္မွတ္ရရ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ေဆာင္းဦးကာလတြင္ (ဦးေလး)ဦးဂ်စ္တူး၏ မိတ္ဆက္ေပးမႈျဖင့္ ဆရာေမာင္ၾကည္သာ (ေတာင္တြင္း)၊ ေမာင္စုိးသစ္(မႏၱေလး)တုိ႔ႏွင့္ မိတ္ဖြဲ႔ခြင့္ရခဲ့သည္။ ဆရာတုိ႔ကုိ ကၽြန္ေတာ္ေရးထားသည့္ ကဗ်ာေလးေတြ ျပၾကည့္သည္။ ကဗ်ာျဖစ္ မျဖစ္ အစမ္းသပ္ခံခဲ့သည္။ မွတ္ အတုိက္ခံခဲ့သည္။ ဆရာတုိ႔၏ လမ္းညႊန္မႈ၊ ျပင္ဆင္တည့္မတ္ ေပးမႈ၊ ထိန္းေၾကာင္းပဲ့ျပင္ေပးမႈတုိ႔ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ့္ကဗ်ာဆရာဘဝကုိ မီးစာျမွင့္ခဲ့သည္။ ထုိစဥ္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ထုိင္သည့္ လက္ဖက္ဆုိင္က နန္းေရွ႕ေစ်းရုံႀကီးေလွကားထစ္မ်ားေအာက္မွာ ဖြင့္လွစ္ေရာင္းခ်သည့္ မုိးအလင္းဖြင့္သည့္ လက္ဖက္ရည္ ဆုိင္ေလး။ ထုိဆုိင္ေလးမွာ ထုိင္ရင္း ေနာက္ထပ္မိတ္ဖြဲ႔ရသည္က ေမာင္သစ္ဦး(ျမစ္ေျခ)ႏွင့္ ရဲရင့္ပုိင္ေအာင္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေလးေယာက္သား ညေနတုိင္း ထုိအလင္းဆုိင္ေလးတြင္ တစ္ဦးအလုပ္ျပန္ခ်ိန္ တစ္ဦးေစာင့္ရင္း ကဗ်ာဝုိင္းဖြဲ႔ခဲ့ၾကသည္။ ကဗ်ာေတြ ဖတ္ခဲ့၊ ေရးခဲ့၊ ျပင္ခဲ့၊ မဂၢဇင္းတုိက္မ်ားဆီ ေပးပုိ႔ခဲ့ၾကသည္။ ညေန ၆ နာရီေလာက္ကေန ည ၁၁ နာရီေလာက္ထိ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္သမွ် ႀကံဳခဲ့သမွ်၊ ၾကားခဲ့ရသမွ်ေတြကုိ ဆရာမ်ားထံမွ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နာယူမွတ္သားခြင့္ရခဲ့သည္။ သည္လုိႏွင့္ ရက္ေတြၾကာလာသည့္အခါ ကဗ်ာဝုိင္းေလး သတ္သတ္မွတ္မွတ္လုပ္ခ်င္သည့္ စိတ္ျဖင့္ Any Way Café ဆုိင္ေလးကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကသည္။ မွတ္မွတ္ရရ ၂၀၀၅ ဒီဇင္ဘာ တနဂၤေႏြရက္မ်ားမွာ ဆရာ ေမာင္ၾကည္သာ (ေတာင္တြင္း)၊ ေမာင္စုိးသစ္(မႏၱေလး)၊ ေမာင္သစ္ဦး(ျမစ္ေျခ)၊ ရဲရင့္ပုိင္ေအာင္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ငါးဦးသား စတင္ခဲ့ ၾကသည္။ ေနာက္ေတာ့ တနဂၤေႏြ ပရီးမီးယားလိဂ္ႏွင့္ တုိက္ဆုိင္ေနသျဖင့္ ၂၀၀၆ ႏွစ္ဦးပုိင္းေလာက္ကစၿပီး အပတ္စဥ္ ေသာၾကာေန႔ကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေျပာင္းၿပီး ဝုိင္းဖြဲ႔ခဲ့ၾကသည့္အျပင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ စာေရးဆရာႀကီးမ်ား၊ ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ားကုိ သြားေရာက္ဖိတ္ၾကားကာ ကဗ်ာဝုိင္းေလးကုိ အရွိန္ျမွင့္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ျဖင့္ ကဗ်ာဝုိင္းေလးသုိ႔ ဆရာ မင္းတင္ထြဏ္း၊ ဆရာ ေကာင္းေဇာ္၊ ဆရာ စုိးႏုိင္(မႏၱေလးတကၠသုိလ္)၊ ဆရာ အနီေမာင္၊ ဆရာေတာ္ တကၠသုိလ္ေတဇာလင္း စသည့္ျဖင့္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ခံ စာေရးဆရာႀကီးမ်ားသည္ ဒီေန႔ထက္ထိ ကဗ်ာဝုိင္းပင္တုိင္စာေရးဆရာႀကီးမားအျဖစ္ ဆက္လက္ပါဝင္ စုစည္းမိခဲ့ၾကသည္။  ကဗ်ာဝုိင္းစတင္သည့္အခ်ိန္က ညေန ၇ နာရီခန္႔ကေန ဆုိင္ပိတ္ခ်ိန္ ည ၁၁ နာရီဝန္းက်င္ အထိ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာဝုိင္းေလးသည္ ဆရာႀကီးမ်ား၏ ထိန္းကြပ္မႈမ်ားျဖင့္ တစ္ေယာက္ကဗ်ာရြတ္ခ်ိန္၊ စကား ေျပာေနခ်ိန္တြင္ အာရံုစုိက္နားေထာင္ေပးရသည္။ စကားၾကားျဖတ္မေျပာရ။ ေလးေလးစားစားနားေထာင္ ေပးရသည့္ အျပင္ ကေလာင္သက္ႏုသည္ျဖစ္ေစ ရင့္သည္ျဖစ္ေစ ကဗ်ာဝုိင္းသုိ႔ တက္ေရာက္လာသူတုိင္း တစ္ခုခုေတာ့ ေျပာဆုိရ သည္။ ကဗ်ာဝုိင္းတြင္ တစ္ပတ္တစ္ခါ ကြယ္လြန္ဆုံးပါးသြားၿပီျဖစ္သည့္ ေရွးစာဆုိႀကီးမ်ား၏ အတၳဳပတၱိႏွင့္ စာဆုို၏ လက္ရာမ်ားကုိ အလွည့္က်ေျပာခဲ့ၾကသည့္အျပင္ ဒီတစ္ပတ္ၿပီး ေနာက္တစ္ပတ္အတြက္ ကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ ေခါင္းစဥ္ေပးကာ အိမ္စာလုပ္ေလ့ရွိသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ကဗ်ာေရး၊ စာေရးပ်င္းေလ့ရွိသည့္ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာမ်ားအတြက္ မျဖစ္မေန စာေရးျဖစ္ေစရန္ လွဳံ႕ေဆာ္ေပးျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုကုိတည္ၿပီး လူအမ်ားဝုိင္းေရးၾကသည္ ဆုိေသာ္ျငား ကဗ်ာတစ္ပုဒ္တည္ေဆာက္ပုံ၊ ကဗ်ာေနာက္ခံအေၾကာင္းအရာ၊ ကဗ်ာပုံသ႑ာန္စသည္တုိ႔မွာ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦးမတူညီၾကေပ။ ထုိ႔ျပင္ ေခါင္းစဥ္ေပးထားသည့္ကဗ်ာကုိ မေရးျဖစ္ဘဲ အျခားေခါင္းစဥ္ႏွင့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ပုဒ္ ရရွိသြား တတ္တာေၾကာင့္ ေခါင္းစဥ္ေပးၿပီး ကဗ်ာေရးျခင္းသည္ ကဗ်ာႏႈိးစက္တစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ ကဗ်ာဝုိင္းက ေရးခုိင္း သည့္ေခါင္းစဥ္ကုိ စဥ္းစားေရးလာသည့္ ကဗ်ာမ်ားအား လူစုံၿပီဆုိတာႏွင့္ ရြတ္ၾက၊ ဖတ္ၾကသည္။ ထုိကဗ်ာမ်ားကုိ စုစည္း ကာ လုိက္ဖက္သည့္ မဂၢဇင္းမ်ားသုိ႔ ပုိ႔ေပးသည့္တာဝန္ကုိ ဆရာ ေမာင္ၾကည္သာ (ေတာင္တြင္း)၊ ဆရာ ေမာင္စုိးသစ္ (မႏၱေလး)တုိ႔က တည္းျဖတ္ကာ ကၽြန္ေတာ္က စာတုိက္ကေနတဆင့္ ပုိ႔ေပးခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ျဖင့္ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာမ်ား ထက္တြင္ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပျခင္းမခံဖူးေသးသည့္ မင္းနဒီခတုိ႔၊ ရဲရင့္ပုိင္ေအာင္တုိ႔သည္ ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ လူလားေျမာက္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။
            Any Way ကဗ်ာဝုိင္းေလးသည္ တစ္ပတ္ထက္ တစ္ပတ္ ပုိမုိ အားေကာင္းလာသည္။ တစ္ပတ္ထက္ တစ္ပတ္ ပုိမုိရင္းႏွီး၊ ပုိမုိျငင္းခုန္၊ ပုိမိုခ်စ္ၾကည္လာၾကသည္။ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္လည္း Any Way ကဗ်ာဝုိင္းကေပးသည့္ ေခါင္းစဥ္ကဗ်ာမ်ားကုိ ပုိမုိျမင္ေတြ႔လာရသည္။ အဆုိပါ မဂၢဇင္းပါရွိသည့္ Any Way ေခါင္းစဥ္ကဗ်ာမ်ားကုိ ဆယ္ပုဒ္ ျပည့္တုိင္း စုစည္းၿပီး ပန္းဖလက္ကေလးထုတ္ကာ အပတ္စဥ္ကဗ်ာဝုိင္းတြင္ အမွတ္တရေဝငွျဖစ္ခဲ့သည္။ ျမင္ကြင္း (၁၀)က ေန ျမင္ကြင္း (၄၀) အထိ စုစည္းျဖစ္ခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ျဖင့္ Any Way ကဗ်ာဝုိင္းေလးသည္ လူသိမ်ား ထင္ရွားလာသည့္ အေလ်ာက္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားလည္း ရွိလာခဲ့သည္။ မိမိတုိ႔ အနီးအနားစားပြဲဝုိင္းမ်ားသုိ႔ လာထုိင္ကာ အသံ ဖမ္းယူျခင္း၊ ကဗ်ာဝုိင္းသုိ႔လာေရာက္သူမ်ားအား နာမည္စာရင္းမွတ္ထားျခင္း၊ ေစာင့္ၾကည့္ အကဲခတ္ျခင္းမ်ားကုိ မသိမသာ ေရာ၊ သိသိသာသာေရာပါ လုပ္လာခဲ့ၾကသည္။ Any Way ကဗ်ာဝုိင္းအေနျဖင့္လည္း ကုိယ့္စာေပ အလုပ္ ကုိယ္လုပ္ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ နည္းနည္းမွ မထိတ္လန္႔ခဲ့၊ ေနာက္မဆုတ္ခဲ့။ သုိ႔ေသာ္ ၂၀၀၇၊ စက္တင္ဘာ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး စတင္ သည့္အခါတြင္ေတာ့ ကဗ်ာဝုိင္းကုိ ယာယီေခတၱခဏ ရပ္နားၿပီး တုိင္းျပည္အေျခအေနကုိ နားစြင့္ခဲ့သည္။
ထုိ႔ေနာက္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ နန္းဦးလြင္ရပ္ရွိ မိသားစုကေဖးသုိ႔ စာေပဝုိင္းေလးကုိ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး ျပန္လည္ စတင္ခဲ့သည္။ မိသားစုကေဖးတြင္ေတာ့ မိမိတုိ႔စာေပဝုိင္းေလးသည္ ညအခ်ိန္မဟုတ္ေတာ့။ ကဗ်ာဝုိင္းကုိ မနက္ဆယ္နာရီ ဝန္းက်င္ေလာက္ကေနစၿပီး ေန႔လည္ တစ္နာရီေလာက္ထိ ဝုိင္းဖြဲ႔ျဖစ္ခဲ့သည္။ ယခင္ေနရာႏွင့္ အလွမ္းနည္းနည္းေဝးသြား တာေရာ၊ အခ်ိန္အေျပာင္းအလဲေၾကာင့္ေရာ ျဖစ္မည္ထင္သည္။  တက္ေရာက္သည့္ လူအင္အားလည္း Any Way ကဗ်ာ ဝုိင္းေလာက္ လူမမ်ားေတာ့ေသာ္လည္း ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈ၊ ကဗ်ာဆုိင္ရာေျပာဆုိေဆြးေႏြးမႈ၊ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးအခင္း အက်င္းမ်ား စသည္ျဖင့္ မိသားစုကေဖးကဗ်ာဝို္င္းသည္လည္း စာေပအႏုပညာအားထုတ္မႈအပို္င္းတြင္ ေလ်ာ့ပါးသြားမႈ မရွိဘဲ ဆက္လက္အားေကာင္းခဲ့ပါသည္။
            ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊  ေမလတြင္ ဆရာအနီေမာင္၏ ဦးေဆာင္စီစဥ္မႈျဖင့္ Any Way ကဗ်ာဝိုင္းေတာ္သားမ်ားအပါအဝင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ကဗ်ာဆရာမ်ားအား အတတ္ႏုိင္ဆုံးစုစည္းကာ ကဗ်ာဆရာ(၇၂)ဦး၏ ကဗ်ာ(၇၂)ပုဒ္ကုိ မႏၱေလးၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ အႏွစ္(၁၅၀)ျပည့္အထိမ္းအမွတ္ ကဗ်ာစာအုပ္ကုိ ထုတ္ေဝႏုိင္ခဲ့သည္။
            “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” သည္ Any Way ကဗ်ာဝုိင္းေတာ္သားမ်ား၏ ဒုတိယေျမာက္စုစည္းမႈ၊ ဒါမွမဟုတ္ (၅)ႏွစ္ျပည့္အမွတ္တရ ဟုေျပာလွ်င္လည္း ရႏုိင္ပါသည္။ မႏၱေလး အႏွစ္(၁၅၀)ကဗ်ာစာအုပ္သည္ မႏၱေလးဖြဲ႔ ကဗ်ာမ်ား ကုိသာ သီးသန္႔ စုစည္း ထားသျဖင့္ ကန္႔သတ္မႈရွိခဲ့သည္။ “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” တြင္ေတာ့ ကဗ်ာအေၾကာင္းအရာ ကုိ ကန္႔သတ္မထားသည့္အျပင္ ကဗ်ာပုံသ႑ာန္၊ ကဗ်ာေရးဟန္၊ ရတု၊ ေလးခ်ဳိး၊ ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ၿပိဳင္ စသည္ျဖင့္ မိမိ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ သလုိ လြတ္လပ္စြာေရးဖြဲ႔ထားသည့္ ကဗ်ာမ်ားကုိ စိတ္ႀကိဳက္စုစည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” ကဗ်ာစာအုပ္၊ တနည္းအားျဖင့္ Any Way Café ႏွင့္ မိသားစုကေဖး ကဗ်ာဝုိင္းအဖြဲ႔သား မ်ား၏ ကဗ်ာလက္ရာမ်ားသည္ ႏီွးေဒါင္းလန္းျဖင့္ တည္ခင္းေကြ်းေမြးသည့္ ထမင္းဝုိင္းတစ္ဝုိင္းလုိ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ အရသာစုံလင္စြာျဖင့္ တစ္ေနရာတည္းမွာ တည္ခင္းဧည့္ခံေပးသလုိ ျဖစ္သည္။ အရသာရွိျခင္း၊ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္းသည္ စားသုံးသူ(ဝါ) ကဗ်ာဖတ္သူ၏ အပုိင္းျဖစ္သည္။ ႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ တည္ခင္းသူမ်ား(ဝါ) ကဗ်ာဝုိင္းေတာ္သားမ်ားအေနျဖင့္ အေသအခ်ာအားထုတ္ထားသည္ကုိေတာ့ အာမခံႏုိင္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ေျပာျပ လုိပါ သည္။

“ ဒီမွာ ငါတုိ႔ရဲ႕ အိပ္မက္ေတြရွိတယ္။ ဒီမွာ ငါတုိ႔႔ရဲ႕ လင္းပြင့္မႈေတြရွိတယ္။ ဒီမွာ ငါတုိ႔လက္ေတြက စီးေမ်ာတဲ့ ကဗ်ာေတြ ရွိတယ္။ ဒီမွာ ငါတုိ႔ရဲ႕ ရင္ခုန္သံမ်ား ဖလွယ္လုိ႔ ရတယ္။ ဒီမွာ ငါတုိ႔ရဲ႕ အႏုပညာသားရဲတြင္းကုိ ခုန္ဆင္းဖုိ႔ မီးညွိၾကတယ္”
(ေမာင္ၾကည္သာ (ေတာင္တြင္း)၏ အမွာစာမွ)

            “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” ကဗ်ာစာအုပ္တြင္ ဆရာေမာင္သင္းပန္၊ ဆရာေမာင္ၾကည္သာ(ေတာင္တြင္း)၊ ဆရာ စုိးႏုိင္(မႏၱေလးတကၠသုိလ္) တုိ၏ အမွာစာမ်ားႏွင့္အတူ ကဗ်ာဆရာ(၃၂)ေယာက္၏ ကဗ်ာ(၇၂) ပုဒ္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ထားသည္။ ကဗ်ာအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ျပန္သုံးသပ္ၾကည့္ရလွ်င္ တကုိယ္ေရပုဂၢလခံစားမႈဖြဲ႔၊ မိသားစုဖဲြ႔၊ ခ်စ္ျခင္းဖြဲ႔၊ ႏုိင္ငံေရး၊  လူမႈေရး၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္၊ ကဗ်ာဝုိင္းအေၾကာင္း၊ “အေတာင္မဲ့ေသာ”၊ “အႏွစ္”၊ “ေက်ာကပ္နာရီ” တုိ႔လုိ ေခါင္းစဥ္ေပးေရးသည့္ ကဗ်ာမ်ား စသည္ျဖင့္ စုံလင္လွသလုိ ေလးလုံးစပ္ကာရန္စနစ္ျဖင့္ ေရးေသာ ကဗ်ာ၊ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာ၊ စမ္းသပ္ကဗ်ာ စသည္ျဖင့္ ကဗ်ာပုံသ႑ာန္လည္း စုံလင္လွသည့္ ကဗ်ာစုစည္းမႈစာအုပ္ေလးတစ္အုပ္လည္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” သည္ လူႀကီးမွ လူငယ္သုိ႔ ကဗ်ာလက္ဆင့္ကမ္းျခင္း (သုိ႔) ကေလာင္ သစ္လူငယ္မ်ားကုိ ေနရာေပးျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ Any Way Café  ကဗ်ာဝုိင္း၏ မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ကဗ်ာဆရာမ်ားကုိ ဝါရင့္ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ားျဖင့္ ဝန္းရံပြဲထုတ္ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။
            “ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” တြင္ ဆရာေမာင္ၾကည္သာ(ေတာင္တြင္း)က သူ၏ ‘လက္ေဆာင္(၂)’ ကဗ်ာကုိ ဤသုိ႔ဖြဲ႔ခဲ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေရွ႕က အႏုပညာကုိ ဖန္တီးခဲ့သူမ်ား၊ အႏုပညာလက္ရာတစ္ခုအျဖစ္ ခ်န္ရစ္ထားႏုိင္ခဲ့သူ မ်ား၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ မေမ့ေလ်ာ့ဖုိ႔၊ ေရွးေရွးစာဆုိတုိ႔၏ အႏုပညာလက္ရာတုိ႔ကုိ ျပန္လည္ေဖာ္က်ဴးအသိအမွတ္ျပဳဖုိ႔၊ လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ားကုိ လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္သြားဖုိ႔ သတိေပးလုိက္ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေရွ႕က လူမ်ား
သူတုိ႔ရွိခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသျပႏုိင္ခဲ့ရဲ႕
ဒီမွာ ပန္းခ်ီ
ဒီမွာ ပန္းပု
ဒီမွာ ကဗ်ာ
ဒီမွာ စာ
သူတုိ႔ အသက္ရွင္မႈမွာ ျမင့္ျမတ္ခဲ့”

            ဆရာ ေမာင္သင္းပန္ကေတာ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္တည္းျဖင့္ သိဂၤါရ ရသ၊ ကရုဏာ ရသ၊ သႏၱရသတုိ႔ကုိ ေပၚလြင္ ေအာင္ “စံပယ္ေတြ မပြင့္မီဇာတ္လမ္း” ျဖင့္ ေအာ္ပရာခင္းျပလုိက္သည္။ အရာရာအားလုံးသည္ ႀကိဳတင္ေမွ်ာ္လင့္ထား သည့္အတုိင္း ဇာတ္တုိက္္ထားသလုိ၊ ရုပ္ရွင္ကားတစ္ကားကုိ ၾကည့္ေနရသလုိ ဒီအခန္းၿပီး ဒီအခန္းလာမည္ဆုိသည္ကုိ ႀကိဳသိေနရသည္။ တခါတရံ တကယ့္လက္ေတြ႔ဘဝသည္ စိတ္ကူးယဥ္ရုပ္ရွင္မ်ားထက္ ပုိၿပီး ဇာတ္ညႊန္းတိက်ေနလြန္းခဲ့ သည္။ ကုိယ့္ဒဏ္ရာကုိယ္ လွ်ာႏွင့္သပ္ၿပီး နာက်င္မႈကုိ ေျဖသိမ့့္ေနရသူခ်င္းအတူတူ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ၾကည့္ၿပီး အားေပးေနရျခင္းသည္လည္း မဂၤလာတစ္ပါးပင္ျဖစ္သည္မဟုတ္ပါလား။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ကုိယ္တာဝန္ယူထား သည့္ ကုိယ့္အခန္းကုိယ္ လွေအာင္ ကေနရသူမ်ားမုိ႔ သူ႔လည္း ႏြံထဲက ဆြဲမထုတ္ႏုိင္၊ ကုိယ့္ေျခေထာက္ ကုိယ္လည္း ႏြံထဲခ်မဆင္းေပးႏုိင္သည့္ ဇာတ္လမ္း။ “စံပယ္ေတြ မပြင့္မီ ဇာတ္လမ္း” သည္ ဇာတ္လမ္းသက္သက္သာ ျဖစ္ပါသည္။

“ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္တစ္ဆုိင္မွာ
ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ ပုံမွန္ဆိမ့္ဆိမ့္ေတြ ကုိယ္စီနဲ႔
ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ မီးခုိးျဖဴျဖဴ ပါးပါးလ်လ်ေတြထဲမွာ
ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ ျပပြဲေလးေတြ ၾကည့္ေနၾကတယ္
မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ပန္းသုံးပြင့္ ေရာက္ ေရာက္လာၿပီး
မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ မ်က္ဝန္းနက္ေလး ေထာင့္ကပ္ထားၿပီး
မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ စကားသံသဲ႔သဲ့ေတြ ၾကားေနရတယ္
‘ဒီမွာရွင့္
ကၽြန္မတုိ႔ကသာ ရွင္တုိ႔ကုိ အၿမဲအားေပးေနရၾကတာ
ကၽြန္မတုိ႔ကုိ က်ေတာ့’
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ ျပပြဲေလးထဲမွာ
ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ ျပဇာတ္တုိကေလးေတြ တုိးတုိးလာပါတယ္”
           
ဆရာေမာင္သင္းပန္သည္ သူ႔ေရွ႕ေရာက္လာသည့္ ျပည့္အလွပေဂး ႏွင္းဆီမေလးသုံးပြင့္ ၾကည့္ၿပီး ကဗ်ာအျဖစ္ ဖြဲ႔လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ သက္ရွိကဗ်ာ။ ဆရာ မုိသွ်န္းက်ေတာ့ သူ႔ေရွ႕တြင္ ရွိေသာ ဓါတ္ဗူးတစ္လုံးကုိ ကဗ်ာဖြဲ႔ျပသည္။ တနည္းေျပာၾကည့္ရလွ်င္ သက္မဲ့ကဗ်ာ။ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္ကုိက ‘ဓါတ္ဗူး’။

“အပူနဲ႔ေစ်းဦးေဖာက္ရင္
အပူရဲ႕ သတၱိကုိ
နာရီေပါင္းမ်ားစြာ သိမ္းဆည္းသုိေလွာင္ေပးႏုိင္တယ္

အေအးနဲ႔ ေစ်းဦးေဖာက္ရင္
အေအးရဲ႕ သတၱိကုိ
နာရီေပါင္းမ်ားစြာ သိမ္းဆည္းသုိေလွာင္ေပးႏုိင္တယ္

အပူျဖစ္ေစ အေအးျဖစ္ေစ
ေစ်းဦးေဖာက္တာကုိပဲ သစၥာခံမယ္”

          ဆရာေမာင္သင္းပန္က သက္ရွိ ၾကည့္ၿပီး ကဗ်ာဖြဲ႔လုိက္္သလုိ ဆရာ မုိသွ်န္းက သက္မ့ဲကုိ ၾကည့္ၿပီး ကဗ်ာဖြဲ႔ ခဲ့သည္။ ဆရာ ထြဏ္းေသြးအိမ္က်ေတာ့ နည္းနည္းထူးဆန္းသည္။ ျမင္ေနရသည့္ ျမင္ကြင္းကုိ မ်က္ႏွာလြဲၿပီး ကဗ်ာဖြဲ႔ လုိက္သည္။ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္က ‘ဆူးေလေစတီေတာ္’။

“ေနာက္က်ိေနတဲ့ အာရုံကုိ စုစည္းၿပီး
ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚကေန လမ္းေပၚေငးၾကည့္မိေတာ့
ကားႏွစ္္စင္းတုိက္မိမလုိ ျဖစ္သြားတယ္
အမွား အမွန္
တရားတာ မတရားတာ
အသံေတြ ထြက္ေပၚလာတာ နားမေထာင္ေတာ့ဘဲ
ဘုရားကုိ ျပန္အာရုံျပဳ
ေၾသာ္
ဘဝမွာ
အားကုိးစရာဆုိလုိ႔
ဆုေတာင္းျခင္း တစ္မ်ဳိးပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။
“ထန္းရြက္တဲႏွင့္ ဝါးရုံပင္ရိပ္” သည္ ၁၉၇၀ မုိးေဝကဗ်ာေခတ္မွ ဝါရင့္ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ား၊ ယေန႔ေခတ္ ၁၉၉၅- ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ မဂၢဇင္းမ်ားေပၚတြင္ လစဥ္ပုံႏွိပ္ျဖတ္သန္းေနေသာ လူငယ္ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာမ်ား၊ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ေနာက္ပုိင္း အပ်ံသင္စအရြယ္ ေကာင္းကင္ထဲ လႊင့္တင္ေပးခံရသည့္ ကေလာင္သစ္လူငယ္မ်ား၏ ကဗ်ာမ်ားကုိ စုစည္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။ သူ႔ေခတ္ႏွင့္သူ လူငယ္လည္း လူငယ္အေလ်ာက္ ဆန္းသစ္ခ်င္သည္။ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ခ်င္သည္။ ဆရာေမာင္ၾကည္သာ (ေတာင္တြင္း)ကေတာ့ ကဗ်ာဝုိင္းမွ လူငယ္မ်ားကုိ မၾကာခဏေျပာေလ့ရွိသည့္ စကားတစ္ခြန္းမွာ “ ဂႏၳဝင္ကုိ မသိလည္း ကဗ်ာေရးလုိ႔ ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သိရင္ ပုိေကာင္းတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ေလ့လာပါ၊ သင္ယူပါ၊ အားထုတ္ပါ၊ ”ဟု ျဖစ္သည္။ ဒီကေန႔လူငယ္ေတြ ဘယ္လုိကဗ်ာေတြ ေရးၾကမလဲ၊ ဒီကေန႔ေခတ္ ကဗ်ာကုိ ဘယ္လုိေတြးၾကမလဲ။ ကေလာင္သစ္ လူငယ္ ကဗ်ာဆရာေလးမ်ား၏ ကဗ်ာအာရုံခံစားမႈဟာ ဘယ္လုိအေၾကာင္းအရာေတြ အေပၚမွာ တည္ရွိေနပါသလဲ။ ကဗ်ာသည္ ေခတ္ကာလအပိုင္းအျခားတစ္ခုကုိ စကားလုံးအႏုပညာျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားအပ္သည့္ သမုိင္းျဖစ္သည္။ ႀကီးႀကီး က်ယ္က်ယ္ေျပာရလွ်င္ လူငယ္ေတြ သမုိင္းကုိ ကဗ်ာႏွင့္ မည္သုိ႔ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါသလဲ ဆုိသည္ကုိ သိခြင့္ရရွိႏိုင္သည့္ မွတ္တမ္းစာအုပ္ တစ္အုပ္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ျမန္မာကဗ်ာသည္ ပုဂံေခတ္မွေန၍ ေခတ္စမ္း၊ စာေပသစ္၊ မုိးေဝကဗ်ာ၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွသည္ ယေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအထိ ကုိယ္ပုိင္ဟန္ျဖင့္ စဥ္ဆက္မျပတ္ေရြ႕လ်ားစီးဆင္းလာခဲ့သည္။ ဒီကေန႔ ေခတ္သည္ လူငယ္မ်ား၏ လက္ထဲတြင္ ရွိသည္။ လူငယ္မ်ားသည္ ေခတ္ကုိသာ ေျပာင္းလဲႏိုင္သည္ မဟုတ္။ အႏုပညာ လက္ရာမ်ားကုိလည္း ေျပာင္းလဲႏုိင္ရမည္။ သုိ႔မွသာ အႏုပညာသည္ ေရေသ မဟုတ္ဘဲ တသြင္သြင္စီးဆင္းေနသည့္ ျမစ္တစ္စင္း ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။

ဂြာနာတာမုိ အက်ဥ္းေထာင္အေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
ေျမာက္ကုိရီးယားစားနပ္္ရိကၡာအေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
ခ်ီလီငလ်င္အေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
အီရန္ နယူးကလီးယားျပႆနာအေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
အိႏၵိယ ဇီးရုိးရူပီးအေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
ယုိးဒယားရွပ္နီအေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
ကုိအိဇုမိနဲ႔ ယာကူဇူနီနိဗၺာန္အေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
ေမာ္စကုိ ေျမေအာက္ဘူတာရုံနဲ႔ ေခ်ခ်င္းညာသူပုန္အေၾကာင္း ခင္ဗ်ားေျပာတယ္
(ေမာင္သစ္ဦး(ျမစ္ေျခ) - ရြာေက်ာ္ခဲပစ္ ကဗ်ာမွ)

ႏုိင္ငံတကာအသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ရ ပုံတူမ်ဳိးပြား မိတၱဴမ်ား
ကၽြန္ေတာ္မ်ား ကုမၸဏီမွ အသစ္ထပ္မံထုတ္လုပ္ထားေသာ ဘာသာစကားကုန္ၾကမ္းပစၥည္းအမ်ဳိးအစား
ေဝဖန္အႀကံျပဳစာတမ္းမ်ား ဆက္ဆက္ေရးသားေပးပုိ႔တုိက္ခုိက္ၾကပါရန္
ကမာၻ႔ေငြေၾကးအေျပာင္းအလဲႏွင့္ ေစ်းႏႈန္းအတက္အက်
သုံးစြဲရ အဆင္ေျပလွ်င္ စာဖတ္သူကုိ ေျပာလုိက္ပါ
သုံးစြဲရအဆင္မေျပလွ်င္ အသုံးျပဳသူ အယ္ဒီတာမင္းကုိ ေျပာပါ
အဲဒီအတုိင္း ဆက္ဆက္ တခဲနက္အားေပးၾကတဲ့ မိတ္ေဟာင္းမိတ္သစ္မ်ား
ဝါကၽြတ္ကာလ၊ ခရစၥမတ္ႏွစ္သစ္ကူးႏွင့္ သႀကၤန္အထူးေလ်ာ့ေစ်းေရာင္းပြဲေတာ္
အခုေနာက္ဆုံးေပၚအေရးအသားမ်ားကုိ အေရာင္းျပခန္းမ်ားမွာ စတင္ခ်ိတ္ဆြဲျပသလုိက္ပါၿပီ
စားသုံးသူကုိယ္တုိင္ ပါဝင္ထုတ္လုပ္ခံစားရရွိၾကရမည့္ အက်ဳိးအျမတ္အနာဂတ္
လာ ကုိယ့္တံဆိပ္ ကုိယ္ကပ္ ေရွ႕ဆက္လက္တြဲသြားရေအာင္။
            (မင္းနဒီခ - ေစ်းကြက္လုိအပ္ခ်က္အရ ထုတ္လုပ္လုိက္သည့္ကုန္ပစၥည္းအမ်ဳိးအစား ကဗ်ာမွ)

ဘဝနဲ႔ဆႏၵ အံလြဲေနတာ ရယ္စရာ ျပက္လုံးလား
ရြာေနတဲ့ မိုးေတြကုိ ေခါင္းငုံခံထားရတယ္
ျပည့္ဖုိ႔ မလြယ္တဲ့ အုိးတစ္လုံးဟာ ကၽြန္ေတာ္ပဲျဖစ္တယ္
ေနာက္ဆုံးေတာ့
အုိးေလးရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ တစစီက်ကြဲ
ည ည အိပ္လုိ႔လည္း မေပ်ာ္ေတာ့ဘူး
            (ရဲရင့္ပုိင္ေအာင္ - အသက္႐ွဴက်ပ္ေနတဲ့ ျမစ္ ကဗ်ာမွ)
           
            ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္ျဖစ္ေစ၊ မေအာင္ျမင္ခဲ့သည္ျဖစ္ေစ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လတြင္ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ကဗ်ာဝုိင္း စာဝုိင္းအျဖစ္ စတင္ႏုိင္ခဲ့ေသာ Any Way Café ကဗ်ာဝုိင္းေလးသည္ ယခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ဆယ္ႏွစ္သက္တမ္းသုိ႔ တုိင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ထုိဆယ္ႏွစ္သက္တမ္းတြင္ပင္ ကဗ်ာဝုိင္းေလးသည္ ေနရာသုံးေလးေနရာေရြ႕ေျပာင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကရသလုိ ထုိ ဆယ္ႏွစ္သက္တမ္းတြင္ပင္ ကဗ်ာအေရြ႕၊ ႏုိင္ငံေရးအေရြ႕၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားအေရြ႕မ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ထုိ ဆယ္ႏွစ္သက္တမ္းအတြင္းတြင္ပင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သည္ ႏုိင္ငံေရးအရႈပ္အေထြးမ်ားစြာ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးျဖင့္ တဖန္လူထုအုံၾကြခဲ့ၾကသည္။ လယ္ယာေျမ သိမ္းဆည္းမႈျပႆနာမ်ားျဖင့္ ခံျပင္းေဒါသ ထြက္ခဲ့ရသည္။ ေက်ာင္းသားသပိတ္ပညာေရးစစ္ေၾကာင္းကုိ ေထာက္ခံ အားေပးခဲ့ၾကသည္။ လွ်ပ္စစ္မီး ျပႆနာ၊ လူမ်ဳိးေရး ဘာသာေရး ပဋိပကၡ၊ သဘာဝေဘးအႏၱရာယ္က်ေရာက္မႈမ်ား၊ ၅၉(စ) ဖယ္ရွားေရးႏွင့္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး စသည့္ ျပႆနာမ်ား။ မဲေပးပုိင္ခြင့္ အရႈပ္အေထြးမ်ားႏွင့္ ႀကိဳတင္မဲ မပြင့္လင္းမျမင္သာမႈမ်ား စသည္ျဖင့္ ေနာက္ဆုံးတြင္ လက္သန္းေလး တစ္ေခ်ာင္းျဖင့္ ကုိယ္မလုိခ်င္သည့္အစုိးရအား ေတာက္ထုတ္ၿပီး ကုိယ္လုိခ်င္သည့္အစုိးရအား ကုိယ္တုိင္မဲေပးေရြးခ်ယ္ ႏုိင္ခဲ့ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးအေျခအေနအရ အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့သလုိ ကဗ်ာအႏုပညာပုိင္းတြင္လည္း ေခတ္ေပၚ/ေခတ္ၿပိဳင္ အသုံးအႏႈံး၊ Contemporary Poetry ကဗ်ာအေရြ႕၊ ကဗ်ာဆရာႏွင့္ ကဗ်ာစာအုပ္ေစ်းကြက္ စသည္ျဖင့္ အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႀကဳံေတြ႔ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကရသည္။
            ကဗ်ာဝိုင္းေလးတစ္ဝုိင္း ဆယ္ႏွစ္သက္တမ္းတစ္ခုအထိ ေတာင့္ခံျဖတ္သန္းႏုိင္ဖုိ႔သည္မွာ တကယ္တမ္းေတာ့ ခက္ခဲလြန္းလွသည္။ ထုိကဗ်ာဝုိင္းတြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျငင္းခုန္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိကဗ်ာဝိုင္းတြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စိတ္ဆုိးေဒါသ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိကဗ်ာဝိုင္းတြင္ပင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပုိရင္းႏွီးခ်စ္ခင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိကဗ်ာဝုိင္းတြင္ပင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ ေယာက္ကုိ တစ္ေယာက္ ေဖးမကူညီခဲ့ၾကသည္။ ယခု ထုိကဗ်ာဝိုင္းေလး ဆယ္ႏွစ္ျပည့္ခဲ့ၿပီ။ အတိတ္သည္ နာက်င္စရာ မ်ားကုိပင္ လြမ္းေမာေစတတ္သည့္ အစြမ္းရွိသည္။ ၾကည္ႏူးဖြယ္အတိတ္မ်ားဆုိလွ်င္ ဘယ္ေရြ႕ဘယ္မွ် ပုိၿပီး လြမ္းဆြတ္ တမ္းတေစမည္မသိ။ ထုိစဥ္က ကဗ်ာရူးသြပ္ဆိပ္ ငယ္ထိပ္တက္ေနေသာ ကဗ်ာဆရာျဖစ္ခ်င္ရွာသည့္ လူငယ္ေလး တစ္ေယာက္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ျမင္ေယာင္ေနမိသည္။ ထုိလူငယ္ေလးသည္ ညအလင္းဆုိင္ေလး၏ စားပြဲတစ္ေနရာတြင္ ထုိင္ၿပီး တစုံတေယာက္ကုိ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနသည္။ ထုိတစုံတေယာက္သည္ သူ တန္ဖုိးထားေလးစားေသာ ကဗ်ာဆရာ တစ္ေယာက္ျဖစ္ႏုိင္သလုိ ထုိလူငယ္ေလးသည္ ခင္ဗ်ားလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။
            အရာရာျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိေနေသာ ဒီမုိကေရစီေခတ္ႀကီးထဲတြင္ ကၽြန္ေတာ္တစ္ခုပဲ ဆုေတာင္းခ်င္ပါသည္။ “Any Way Café ကဗ်ာဝုိင္း သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစ၊ Any Way Café ကဗ်ာဝုိင္း သက္ေတာ္ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစသတည္း” ဟု။

                                                                                                          မင္းနဒီခ
                                                                                                          ၃၁၊ ၃၊ ၂၀၁၄

No comments:

Post a Comment