အႏုပညာ
အႏုုပညာရဲ႕ အဓိပၸာယ္အတိမ္အနက္ဆုိလုိခ်က္ ဖြင့္ဆုိခ်က္မ်ားဟာ အခုအခ်ိန္အထိ တိက်တဲ႔ သတ္မွတ္ခ်က္ ဆုိတာ မရွိေသးပါဘူး။ အႏုပည ဆုိတာ ပင္လယ္ႀကီးဆုိရင္ အဲဒီပင္လယ္ကုိ ေဘးကေနရပ္ၾကည္႔ရင္ ပင္လယ္ ကုိျမင္ရၿပီ ဆုိႏုိင္ေပမယ္႔ ပင္လယ္ရဲ႕ အတိမ္အနက္၊ ပင္လယ္ထဲမွာ ရွိတဲ႔ သက္ရွိသတၱ၀ါ၊ ပင္လယ္ထဲမွာ ရွိတဲ႔ အပင္ေတြ ၊ သက္ရွိ ပုိးမႊားေတြရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ဓေလ့စရုိက္ေတြကို မသိရွိႏုိင္သလုိ အႏုပညာဆိုတာကုိလည္း မသိရွိႏိုင္ပါဘူး။ ဆရာ ဦးေအာင္သင္းကေတာ႔ အႏုပညာဆုိတာ အတုတဲ႔။ ဆရာဦးေရႊေအာင္ကေတာ႔ ႀကိဳးကုိေျမြလုိ႔ ထင္ေယာင္ထင္မွား ျဖစ္ ေအာင္ျပဳလုပ္တဲ့ အလင္းအေမွာင္တဲ့။ ဆရာခင္၀မ္းကေတာ႔ အႏုပညာ ဆုိတာ သင္ၾကားလုိ႔မရတဲ့ စြမ္းရည္တဲ႔။ လူ တစ္ေယာက္ရဲ႕လက္ေရးလုိပဲ တဲ႔။ အႏုပညာဟာ ပန္းခ်ီသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပုဂၢလိကစ်ာန္သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္တယ္ တဲ႔။ ပန္းခ်ီ သမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ မြတ္သိပ္မႈကေနၿပီး ေပါက္ဖြားလာတဲ႔ စိတၱဇ သေဘာပ ဲ ျဖစ္တယ္တဲ႕။
ဆရာသစၥာနီကေတာ႔ အႏုပညာဆုိတာ အႏုပညာရွႈင္က ဒါအႏုပညာ (Art Work) ပဲလုိ႔ ေျပာတဲ့ အရာဟာ အႏုပညာလုိ႔ လက္ခံခ်င္တယ္ တဲ႔။ ဥပမာ ဒူးရႊန္႔က ေျပာရင္ ေၾကြကမုတ္ဆီးခြက္ႀကီးဟာ Fountain ဆုိတဲ႔ အင္စေတာ္ ေလး႐ွင္း အႏုပညာေပါ႔တဲ႔။ ဘာျငင္းစရာရွိသလဲတဲ႕။ ဒီလုိပဲ ကင္းပတ္စေပၚကုိ ပီကာဆုိက တံေတြးေထြးၿပီး ဒါပန္းခ်ီကား ပဲလုိ႔ ေျပာရင္လည္း လက္ခံရမွာပဲတဲ႕။ တစ္ခုေတာ႔ရွိတယ္။ အဲဒီလူဟာ ဒူးရႊန္႔လုိ ပီကာဆုိလုိ စစ္မွန္တဲ႔ အႏုပညာသမား ျဖစ္ဖုိ႔ေတာ႔ လုိတာေပါ႔ တဲ့။
အႏုပညာမွာ ထင္ျမင္ခ်က္ ယူဆခ်က္ေတြကလည္း အမ်ားႀကီးပါ။ ဥပမာ-နားလည္ျခင္း နားမလည္ျခင္းျပႆနာ။ နားလည္မွ ခံစားႏုိင္တာ လား ။ နားမလည္လည္း ခံစားႏုိင္တာလား။ နားမလည္လည္း ခံစားႏုိင္တာေတြ ရွိ ပါတယ္။ ဥပမာ-ငွက္ကေလးေတြရဲ႕အသံ၊ စမ္းေခ်ာင္းကေလးရဲ႕ စမ္းေရ စီးသံ။
ဆရာေပၚဦးသက္ဟာ ဆရာခင္၀မ္းရဲ႕ ေတာက်ီးကန္းကေလး ပန္းခ်ီကားကုိ ေ၀ဖန္ရာမွာ ၎ပန္းခ်ီကားမ်ဳိး ၾကည္႔႐ႈခံစားရာတြင္ အတန္မွ်ေသာ ဗဟုသုတရွိရတဲ႔ အေၾကာင္း၊သဘာ၀နဲ့ ပန္းခ်ီပညာတုိ႕ ကူလူးယွက္ႏြယ္ၾကပုံကုိ ရိပ္စားမိရသည္႔အေၾကာင္း၊ ဒီလုိမွသာ ဒီပန္းခ်ီကားလုိ ညဏ္အျမင္ပန္းခ်ီကားမ်ိဳး၏ ရသကုိ ခံစားႏုိင့္မည္႔အေၾကာင္း ေျပာျပ ထားပါတယ္။
ဆုိလုိတာက အႏုပညာမွာလည္း ၀မ္းစာရွိဖုိ႔ ပါပဲ။ Art for Art’s Sake အႏုပညာဆုိတာ အႏုပညာခံစားႏုိင္သူ အတြက္ပါ} လုိ႔ ဆရာ ထင္လင္း ေျပာခဲ႔ဖူးပါတယ္။ အႏုပညာကုိ ဘာေၾကာင့္တန္ဖုိးထားေနၾကပါသလဲ။ အႏုပညာမွာ အႏုပညာတန္ဖိုးကလြဲၿပီး ဘာမွ မရွိပါဘူး။ အႏုပညာ တန္ဖုိးမွာ အခ်က္ တစ္ခ်က္ က ႏွစ္သက္ၾကည္ႏူးမႈေပးႏုိင္ျခင္းပါပဲ။
ကဗ်ာအေရြ႕
ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ သူ႔ေခတ္မ်ားရဲ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္းမ်ား အလုိက္ ေရြ႕လ်ားေနပါတယ္။ ဂႏၱ၀င္ေခတ္၊ ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္၊ မုိးေ၀ ေခတ္၊ ယေန႔ကဗ်ာေခတ္ဆုိၿပိးသတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဆရာသစၥာနီကေတာ႔ `ေခတ္စမ္းဟာ ကမၻာမွာ ရီေနဆန္႔ေခတ္က ေမြးထုတ္လုိက္တဲ႔ ႐ုိမန္တစ္၀ါဒ စာေပ လႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေပသစ္ကေတာ႔ စက္မႈ အေရးေတာ္ပုံက ေမြးထုတ္လုိက္တဲ႔ လက္၀ဲ၀ါဒ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္ ေခတ္ အႏုပညာကေတာ႔ အုိင္တီနည္းပညာနဲ႔ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွႈင္း သေဘာတရားက ေမြးထုတ္လုိက္တဲ႔ အႏုပညာျဖစ္ဖုိ႔ ေသခ်ာေနပါၿပီ´လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ကဗ်ာပုံသ႑ာန္ေတြဟာ ေျပာင္းလဲလုိ႔ေနပါတယ္။ ေဒြးခ်ဳိး၊ ေလးခ်ဳိးကေန ေလးလုံးစပ္ကဗ်ာ၊ ေလးလုံးစပ္ ကဗ်ာကေန ေလးလုံးစပ္ကုိ ခ်ဲ႕ထြင္ၿပီး ေရးလာၾကတယ္။ ခုႏွစ္လုံးရွစ္လုံးထိ ခ်ဲ႕ထြင္လာရာကေန အလုံးေရအကန္႔ အသတ္ မရွိ ေရးလာၾကတယ္။ ကာရန္ဆုိတာထက္ ရစ္သမ္ကုိ အားျပဳေရး လာၾကတယ္။ ကဗ်ာရဲ႕ စည္းကမ္းေတြထက္ ခံစားမႈကို ေရာက္တဲ႔နည္းလမ္းေတြကုိသာ သုံးလာၾကတယ္။ အဲဒီလုိ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လာသလဲဆုိေတာ႔ ရွိေနတဲ႔ ကဗ်ာေတြကို ၿငီးေငြ႕လာရတာလည္း အေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းလုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ေၾကာင္းက ကဗ်ာမွာ ခံစားမႈကုိ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔ အတြက္ စကားလုံးကုိသာ အားကုိးစရာရွိေနလုိ႔ပါပဲ။ နီယိုေမာ္ဒန္၊ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ ဆုိၿပီး ကဗ်ာနည္းနာေတြ ေပၚထြန္းျဖစ္ထြန္း စီးဆင္းေနပါတယ္။ အႏုပညာဆုိတာ စီးဆင္းေနတဲ႔အတြက္ ေနာက္ထပ္နည္းပညာအသစ္ေတြနဲ႔ ကဗ်ာခံစားမႈေတြ ဟာ လည္း ျဖစ္ေပၚေနဦးမွာပါပဲ။
ပုိးသားေရာင္ပင္လယ္လမ္း
(က)တစ္ပုိင္းတစ္စမွတ္တမ္း
၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ မင္းနဒီခနဲ႔ စတင္မိတ္ေဆြျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔ ေအာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေလာက္ငယ္တဲ႔ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္နဲ႔ မိတ္ေဆြ ျဖစ္ရျခင္းပါပဲ။ ကဗ်ာဆရာလုိ႔ ေျပာရျခင္းဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သူ႕ကဗ်ာ ေတြအရ ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ရွိေနတယ္ဆုိတာ သိရလုိ႔ပါပဲ။ မဂၢဇင္းေပၚမွာ ပါတာ၊ ပုံႏွိပ္ၿပီး ျဖစ္တာမျဖစ္တာက တျခားပါ။ ကဗ်ာ ဆရာဟာ ကဗ်ာေရးျဖစ္ေနရင္ပဲ သူ႔အႏုပညာအလုပ္ကုိ အေကာင္းဆုံးလုပ္ေနတယ္လုိ႔ဆုိရမွာပါပဲ။ ကြ်န္ေတာ္႔ ေအာက္ ႏွစ္ေပါင္း၃၀ ေလာက္ငယ္တယ္ဆုိေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ အေတြးအေခၚ အယူအဆ ေနပုံထုိင္ပုံတုိ႔ဟာ အထိုက္အ ေလ်ာက္ ကြာျခားမယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ေခတ္ကဗ်ာဆရာေတြကေတာ႔ လြယ္အိတ္ လြယ္တယ္။ သူကေတာ႔ လူပုံ ေခ်ာေခ်ာနဲ႔ ကုမၸဏီ၀န္ထမ္းေတြ လြယ္တတ္တဲ႔ အိတ္နဲ႔။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျဖတ္သန္းခဲ႔တာက မက္စ္၊ လီနင္၊ ေမာ္စီတုန္း အေတြးအေခၚ၊ ေတာ္လွန္စာေပ၊ မုိးေ၀မဂၢဇင္း၊ ျမသန္းတင္႔၊ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၊ ၾကည္ေအး၊ တကၠသုိလ္ဘုန္းႏုိင္၊ ေမာင္သာရ၊ ႐ႈမ၀၊ ႐ုပ္ရွင္ပေဒသာ၊ ႐ုပ္ရွင္မ်က္မွန္ အစရွိသည္တုိ႕။ သူဖတ္႐ႈတဲ႔ စာအုပ္ေတြက တာရာမင္းေ၀၊ နီကုိရဲ၊ မင္းခုိက္စုိး စံ၊ မင္းလူ၊ ႏြမ္ဂ်ာ သုိင္း၊ ေနေနာ္၊ ကုိၿငိမ္း (မႏၱေလး)၊ ေနမ်ဳိး အစရွိသည္တုိ႕။ သူျဖတ္သန္းတဲ႔ ေခတ္က ဂလုိဘယ္ေခတ္၊ အုိင္တီေခတ္။ သူျဖတ္သန္းေနတဲ႔ မဂၢဇင္းေခတ္က ေယဘုယ်ေျပာရရင္ ကြာလတီ မဂၢဇင္းေခတ္။ ေခတ္အေျခအေနနဲ႔ ရရွိပုိင္ဆုိင္တဲ႔ဘ၀ ျခားနားေနရင္ ကဗ်ာေတြလည္း ကြာျခား လာမွာပါပဲ။
(ခ) ကဗ်ာေတြက ေျပာတဲ႔ စိတ္ၫႊတ္ႏူးမႈ
ကဗ်ာဆုိတာ
လူ႔စဥ္းစားဥာဏ္ရဲ႕ ပဲ႔တင္သံ
လူ႔ႏွလုံးသားရဲ႕ ခုန္လွဳပ္သံ
လူ႕စိတ္ဓါတ္ရဲ႕ ျမည္ဟီးသံ
လူ႔ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရဲ႕ သီက်ဴးသံ
ကဗ်ာဆုိတာ
ကြ်န္မတုိ႕ရဲ႕ ရုန္းကန္သံပါပဲ
( ကဗ်ာဆုိတာ)ေအာင္ဆန္းစုၾကည္
ရနံ႕သစ္မဂၢဇင္း၊ ေအာက္တုိဘာ၊၂၀၁၁
မင္းနဒီခဟာ ဘာေတြကုိ စိတ္ၫႊတ္ႏူးခဲ႔သလဲ။ သူ႔ေခတ္ရဲ႕ ရရွိမႈကုိ သူဘယ္လုိတုံ႔ျပန္ခဲ႔သလဲ။ သူ ဘယ္လုိ ပဲ႔တင္ ထပ္ခဲ႔သလဲ။ သူဘယ္လုိ ခုန္ လႈပ္ ခဲ႔သလဲ။ သူဘယ္လုိ ျမည္ဟီးခဲ႔သလဲ။ သူဘယ္လုိရုန္းကန္ခဲ႔သလဲ။
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကုိ ဒီကဗ်ာဟာျဖင့္ ေခတ္ကုိ ကုိယ္စားျပဳတယ္။ ဒီကဗ်ာဟာျဖင့္ ဘ၀ကုိ ကုိယ္စားျပဳတယ္။ ဒီကဗ်ာ ဟာျဖင့္ သူေျပာခ်င္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးအဓိပၸာယ္ကုိ ဆုိလုိတယ္လုိ႔ ပုံေသေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ ရဲ႕ ဘ၀ဟာ အဲဒီ အဓိပၸာယ္ေတြ အားလုံးနဲ႔ ရက္ယွယ္ေနလုိ႔ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ကဗ်ာေတြအေၾကာင္းေျပာရင္ျဖင့္ ထင္သာျမင္သာရွိေအာင္ ထူးျခားခ်က္ကေလးမ်ားျဖင့္ ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ- ေခတ္ကုိထင္ဟပ္တဲ႔ ကဗ်ာမ်ား (မွန္ကူကြက္မ်ား၊ ေရနည္းငါး၊ ေရလုိက္ငါးလုိက္)၊ ႏုိင္ငံေရးအဓိပၸာယ္ ကဗ်ာမ်ား (ဘဂၢဒက္၊ B13၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ စစ္)၊ ဘ၀ကဗ်ာမ်ား (နာရီစားသူမ်ား၊ မိမိကုိယ္ကုိယ္ေပ်ာ္၀င္ျခင္း၊ ဧရာ၀တီေပၚမွ သမုဒၵရာမ်ား)၊ ကဗ်ာကုိ ကဗ်ာျပန္ဖြဲ႕ထားတဲ႔ ကဗ်ာမ်ား (ပ်က္က်သြားတဲ႔ ကဗ်ာ၊ ေခ်ာင္းဆုိးျခင္း၊ အသစ္တဖန္၊ ကဗ်ာကုိ ဘယ္လုိေရး)၊ မိသားစုကဗ်ာမ်ား (သားသားေလးလား မီးမီး၊ ပုိးပုိး၊ မိသားစု ကေဖးရဲ႕ လြတ္ေနေသာ ထုိင္ခုံေလးအေၾကာင္း) အစရွိသည္တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
(ဂ) သူ႕ရဲ႕ အေရးအသား
ေယဘုယ်အားျဖင့္ အဲဒီလုိပုိင္းျခားထားေပမဲ႔ သူ႕ကဗ်ာကုိ သူဘယ္ လုိဖြဲ႕သလဲ။ အဲဒါဟာ သူ႕အႏုပညာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေကာက္ခ်က္ေတြ မ်ားျပားေနမွာျဖစ္တဲ႔အတြက္ အခ်ဳိ႕ကုိပဲ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါမယ္။
ေခတ္ကုိက အတူတူျမင္ေပမဲ႕
အျမင္ေတြ မတူေတာ႔တဲ႕ ေခတ္
(မွန္ကူကြက္မ်ား)
ေနသားတက်ခ်ည္ေႏွာင္မႈမွာ
ခ်ည္ေႏွာင္မႈဟာ ေနသားတက်
(မိမိကုိယ္ ကုိယ္ေပ်ာ္၀င္ျခင္း)
တေငြ႕ေငြ႕ ေငြ႕ ေလာင္ကြ်မ္း မီးခုိးအစ မီးခုိးအဆုံး
မီးခုိးမ်ား ဟုန္းကနဲ တက္လာၿပီးေနာက္
ေသတၱာထဲက မိန္းကေလးေပ်ာက္သြားၿပီ။ ဟာသ
မ်က္လွည္႔လိုလုိ မလွည္႔လုိက္သလုိလုိ
ၿပီးခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္သုံးဆယ္ ေနာင္လာမယ္႔ ႏွစ္သုံးဆယ္ ။ ခဏ
ျပာစမ်ား ေလထဲလြင့္ပါသြားသည္။ သုိ႕မဟုတ္
ျပာစမ်ား ေရထဲေမ်ာပါသြားသည္။ တစစ
(မီးခုိးမ်ား)
ေမာင္သာႏုိးမီးၫွိေပးတဲ႔ မာရင္ေဆာရက္စကူးရဲ႕ ေဆးလိပ္လား
ေမာင္ယုပုိင္ရဲ႕ ကလဲ႔စားေခ်တတ္တဲ႔ ေဆးလိပ္လား
ဥတၱရာေအာင္ရဲ႕ ေလွ်ာ႔ရင္းေလွ်ာ႔ရင္း ျဖတ္သြားရမယ္႔ ေဆးလိပ္လား
(ခင္ဗ်ားေသာက္တဲ႕ ေဆးလိပ္က ဘာတံဆိပ္လဲ)
ေခါင္းတခါခါ လည္တခါခါ တေမွ်ာ္တေခၚစာေ၀းေ၀း
ေငးတယ္ ျမဴေျခဆုိင္းဆုိင္း မႈိင္းမႈိင္းၫွဳိ႕ ၫွဳိ႕
ကဗ်ာဆရာ ကဲနက္စ္ကုိ႕ခ္ရဲ႕ ေလသံအတုိင္းေျပာရရင္
လမ္းတစ္လမ္းက ေနာက္လမ္းတစ္လမ္းကုိ ကြယ္ရင္ကြယ္ေနလိမ္႔မယ္
ေတာင္တစ္လုံးက ေနာက္ထပ္ေတာင္တစ္လုံးကုိ ကြယ္ရင္ ကြယ္ေနလိမ္႔မယ္
ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕က ေနာက္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ကုိ ကြယ္ရင္ ကြယ္ေနလိမ္႕မယ္
(သစ္ပင္မ်ားၾကားမွ ေစာင့္ၾကည္႔ျခင္း)
မုိးႀကိဳးလွ်ပ္စီးေတြ တဖ်တ္ဖ်တ္
အသုိက္ေျပာင္းငွက္တုိ႕ရဲ႕ အေတာင္ပံခတ္သံတဖ်တ္ဖ်တ္
တဖ်တ္ဖ်တ္နဲ႕ ဖ်တ္ဖ်တ္လူးေနတဲ႔ အရာေတြ ဖ်က္ကနဲ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ႔အခါ
ဘ၀ဆိုတာလဲ
ဖ်တ္ကနဲ ဖ်တ္ကနဲနဲ႕ ဖ်တ္ဖ်တ္လူးၿပီး ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကတာပဲလုိ႔ ခံစားမိလုိက္ရ
(တံလ်ပ္မ်ား)
အေရြ႕ဟာ ေဘးတုိက္ေရြ႕တယ္။ အထက္ေအာက္ေရြ႕တယ္။ စက္၀ုိင္းတစ္ခုလုိ ေရြ႕ တယ္။ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ေရြ႕တယ္။ သမ႐ုိးက်ေရြ႕တယ္။ မရုိးမသားေရြ႕တယ္။ ဆင္မယဥ္သာ ေရြ႕တယ္။ ကဆုန္ေပါက္ေရြ႕တယ္။ တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ေရြ႕တယ္။
(အေရြ႕)
ဇာတ္ေပါင္းေသာ္ ဘုရားအေလာင္းနဲ႔/ ပါးစပ္/ေဟာင္းေလာင္း/ရာဇ၀င္/သူ႔ကုိယ္ပင္လွ်င္ ဘာထင္ေလမသိနဲ႕/ အခ်က္ သိေတာ႔ သူခုိးသမက္ထင္/ ျမင္ျမင္ေလရာ ငါ့ေရႊခြက္မ်ား/တရားလား/မတရားလား/ဒီလိုနဲ႔/ ၿပီးခဲ႔ / စကၠန္႔မ်ား
(ငါ႔သစ္ရြက္မ်ား)
(ဃ) ပင္လယ္ကုိ ဘယ္လုိျဖတ္မလဲ
`အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဟာ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ ေပါက္ကြဲေနတဲ႔ ကာလ ျဖစ္တယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ျဖစ္ထြန္း လာတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု မရွိတရွိ ကာလေပါ႔။ အဲဒီကတည္းက ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္ၿငီးေငြ႕စျပဳေနၿပီ။ တခါတရံ ကြ်န္ေတာ္ တုိ႔ ခံစားခ်က္တစ္ခ်ဳိ႕ ကြ်န္ေတာ္တုိ႕ အႏုပညာယူဆခ်က္တစ္ခ်ဳိ႕ကုိ တင္ျပဖုိ႕ လက္ရွိအသုံးျပဳေနတဲ႔ ေမာ္ဒန္ ကဗ်ာရဲ႕နည္းနိႆယေတြ အတတ္ပညာ ေတြဟာ မလုံ ေလာက္တဲ႔အေၾကာင္း အေတြ႕အႀကံဳအရ သိရွိေနခဲ႔ၿပီ´
သစၥာနီ( ကဗ်ာနိဂုံးခ်ဳပ္ၿပီ)စာ-၂၀
မင္းနဒီခရဲ႕ ကဗ်ာေတြကုိ ၾကည္႔ရင္ သူ႕ ႀကိဳးစားမႈကုိ အထင္းသား ျမင္ႏုိင္တာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ အျဖစ္အမွတ္ထင္ထင္ ေတြ႕ျမင္ရတာကေတာ႕ မိသားစုကေဖးရဲ႕ လြတ္ေနေသာ ထုိင္ခုံေလးတစ္လံုးအေၾကာင္း ကဗ်ာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ေခတ္အေျခအေန၊ အေၾကာင္းအရာ၊ ပုံသ႑ာန္၊ အႏုပညာေျမာက္ေအာင္ သုံးသြားတဲ႔ အသုံးအႏွဳန္း ေတြဟာ အဆင္ေျပလွပပါတယ္။
ကဗ်ာေတြကုိ ေရးရင္း ၊ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ေတြ၊ ကဗ်ာဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ေတြကုိ သူ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိစာအုပ္ေတြကလည္း အခုအခ်ိန္မွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ထြက္ရွိေနပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ သူဖတ္ ျဖစ္ခဲ့တဲ႕စာအုပ္ေတြထဲမွာ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ဂြ်န္အက္ရွဘရီနိဒါန္း၊ ခ်ားလ္ဘန္စတုိင္းနဲ႕ အင္တာဗ်ဴးအေရးအသားမ်ား၊ ကဗ်ာဘ၀ရွာေတာ္ပုံ၊ သစၥာနီရဲ႕ ကဗ်ာနိဂုံးခ်ဳပ္ၿပီ၊ ခင္ေအာင္ေအးရဲ႕ ကင္းရွင္းတဲ႕စိတ္ရဲ႕ ႏွဳတ္တုိက္ခ်ေပးမႈ စာေၾကာင္းေရ ငါးဆယ္႔ေလး အစရွိသည္တုိ႕ ပါ ပါတယ္။
စာအုပ္ေတြဖတ္ရင္း ၊ ကဗ်ာေရးရင္းနဲ႕ ေနလာတဲ႕ မင္းနဒီခရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို ဖတ္ရတာဟာ သူတစ္ခုခုေတြ႕ရွိ ခဲ႔ၿပီလုိ႔ပဲ ေျပာႏုိင္ေတာ႔တယ္လုိ႕ေျပာရမလား။ ဒါမွမဟုတ္ တစုံတရာအဓိပၸာယ္ကုိ ဦးမတည္ေပမဲ႕ တစုံတရာမ်ားဆီသုိ႕ လုိ႔ပဲ ေျပာရ ေလမ လား။ အဲဒီအဓိပၸာယ္ႏွစ္ခုလံုးကိုပဲ ေျပာရေလမလား။ သူ႕ ႀကိဳးစားမႈနဲ႕ သူ ၊ သူ႕အေရး အသား နဲ႕ သူေတာ႔ သူ႕ကဗ်ာဟာ ဆန္းသစ္ေနတယ္လုိ႔ ထင္မိပါရဲ႕။
မည္သုိ႕ပင္ျဖစ္ေစ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္အဖုိ႕ ကဗ်ာကို အဆက္မျပတ္ ေရးေနျခင္း၊ ကဗ်ာကုိ အဆက္မျပတ္ ဖတ္ေနျခင္းသာလွ်င္ သူ႕ရဲ႕ ရွႈင္သန္တဲ႔ နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာေရးျခင္း၊ ကဗ်ာဖတ္ျခင္းနည္းလမ္းကသာလွ်င္ ကဗ်ာ ဆုိင္ရာ အသစ္ေတြ႕ရွိႏုိင္တဲ႔နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ပုိးသားေရာင္ပင္လယ္လမ္းဟာ ႏူးညံ႕သလုိလုိရွိေနေပမဲ႕ တစ္ခါတစ္ခါ ပင္လယ္ရဲ႕ သဘာ၀အရ မုန္တုိင္းထန္ တတ္ပါတယ္။ ကဗ်ာေရးျခင္း၊ ကဗ်ာဖတ္ျခင္း တက္ေတြ ရြက္ေတြ အသုံးျပဳၿပီး မင္းနဒီခဟာ ပင္လယ္ကုိ ျဖတ္ႏုိင္ပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းေပးလုိက္ပါတယ္။
တစ္ခါတစ္ခါ လက္ပစ္ပဲ ကူးေနရတဲ့
ေမာင္ၾကည္သာ(ေတာင္တြင္း)
No comments:
Post a Comment