Sunday, September 8, 2013

ဒီကဗ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္ဆက္ေရးမယ္



ဒီကဗ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္ဆက္ေရးမယ္

`ရွစ္ေလးလုံးအေရးအခင္းမွာ
ကုိယ္တုိင္မပါ၀င္ခဲ႔လုိ႔
ရွစ္ေလးလုံးကဗ်ာ
ကြ်န္ေတာ္မေရးေတာ႔ဘူးအေဖ´ ဆုိေတာ႔
`ဒါဆုိ
ရွစ္ေလးလုံးမွာ ေသသြားတဲ႔သူေတြက
ထေရးရမွာလား´ တဲ႔
အေဖ႔ေမးခြန္းမွာ
ကြ်န္ေတာ္႔အေျဖက တိတ္ဆိတ္လုိ႔။

တိတ္ဆိတ္ျခင္းထဲ
မကြ်တ္လြတ္ႏုိင္ေသးတဲ႔ သူရဲေကာာင္းတုိ႔ရဲ႕၀ိဥာဥ္မ်ား
တိတ္ဆိတ္ျခင္းထဲ
တဒုိင္းဒိုင္းမည္ေနတဲ႔ က်ည္သံမ်ား
တိတ္ဆိတ္ျခင္းထဲ
ထုိးထြက္လာတဲ႔ ေအာ္သံမ်ား
သပိတ္ သပိတ္ ေမွာက္ေမွာက္
ဆႏၵ ဆႏၵ ျပ ျပ
မီးဒုတ္ မီးဒုတ္ ႐ႈိ႔ ႐ႈိ႕
အေရးေတာ္ပုံ ေအာင္ရမည္
ဒီမုိကေရစီရရွိေရး ဒုိ႔အေရး ဒုိ႕အေရး
အာဏာရွင္စနစ္ျဖဳတ္ခ်ေရး ဒုိ႔အေရး ဒုိ႕အေရး
ခုႏွစ္ႏွစ္သားတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေၾကာက္တရားနဲ႔
ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္
နားထဲ စြဲေနေအာင္ၾကားခဲ႔ရတဲ႔အသံေတြ။

`ကမာၻမေၾကဘူး
ငါတုိ႔ေသြးနဲ႔ ေရးခဲ႔ၾကတဲ႔ ေမာ္ကြန္းေတြ
ေတာ္လွန္ေရး
ဒီမုိကေရစီတုိက္ပြဲႀကီးမွာ က်ဆုံးေသာ
ေၾသာ္ သူရဲေကာင္းတုိ႔ေရ´
အဲဒီလုိ
ကမာၻမေၾကဘူး သီခ်င္းသံ အခုၾကားေတာ႔
ကြ်န္ေတာ္မ်က္ရည္က်တယ္
`ႏုိင္ငံမွာ အေရးႀကံဳလာၿပီဆုိရင္
ကဗ်ာဆရာေတြဟာ
ဘယ္ေတာ႔မဆုိ ေရွ႕ကေရာက္လာၿပီး
ပါ၀င္ၾကေလ႔ရွိတယ္´ ဆုိတဲ႔
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ စကားမွာ
ကြ်န္ေတာ္ ကဗ်ာဆရာပီသခ်င္မိတယ္ အေဖ။

သမုိင္းကုိ မပါ၀င္ခဲ႔ရေပမယ္႔
သမုိင္းကုိ ကုိယ္တုိင္ မထုဆစ္ခဲ႔ရေပမယ္႔
သမုိင္းကုိ လက္ဆင့္ကမ္းဖုိ႔ ေရးလုိက္တဲ႔ ကဗ်ာ
ဒီကဗ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္ေရးမယ္ အေဖ။

ရွစ္ရက္ ရွစ္လ ရွစ္ဆယ္႔ရွစ္
မုိးေရေတြနဲ႔ အတူ
မ်က္ရည္ေတြလည္း ရြာခဲ႔ၾက
မ်က္ရည္ေတြနဲ႔ အတူ
ေသြးစက္ေတြလည္း ေျမက်ခဲ႔ၾက
အျဖဴအစိမ္းေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ရဲ႕
ကေလးသံေလးနဲ႔ ဒုိ႔အေရးေအာ္သံဟာ
တစ္ကမာၻလုံးကုိ လႊမ္းၿခံဳေအာင္ ၾကားေစတယ္
ျပည္သူနဲ႔ လူထုဟာ
လက္ခ်င္းမခ်ိတ္ထားဘူး ရင္ခ်င္းခ်ိတ္ထားတယ္
ေခါင္းေဆာင္မရွိတဲ႔ တုိက္ပြဲဟာ
သမုိင္းတြင္ေအာင္ လွပခဲ႔ေပမယ္႔
`စစ္တပ္ဆုိတာ ပစ္ရင္ မွန္ေအာင္ပစ္တယ္
မုိးေပၚေထာင္ၿပီး ေျခာက္တာမပါဘူး´ ဆုိတဲ႔
ေလလႈိင္းၾကားက အသံေအာက္
အမွန္တရားဟာ အသက္ေပ်ာက္ခဲ႔ရတယ္
ေသြးစြန္းေနတဲ႔ လမ္းမနဲ႔
ေခါင္းေလာင္းသံမဲ႔သြားတဲ႔ စာသင္ခန္းဟာ
အံကုိ တင္းတင္းႀကိတ္လုိ႔
ေတာက္ တေခါက္ေခါက္
စစ္ဖိနပ္ေအာက္မွာ
ေသနတ္လည္း မေၾကာက္ခဲ႔ဘူး
ဒူးလည္း မေထာက္ခဲ႔ဘူး
ကုိယ္႔အမွန္တရားမွာ
ကုိယ္႔အလံကုိ တလူလူလႊင့္ခဲ႔တယ္
ကုိယ္ေလွ်ာက္မယ္႔လမ္းကုိ
ကုိယ္တုိင္ေဖာက္ခဲ႔ရတယ္
၀မ္းနည္းစရာေကာင္းတဲ႔ မွတ္တမ္းလုိ႔
ဘယ္သူမွ မေျပာပါဘူး။

လက္နက္အားကုိးအစုိးရဟာ
ခရုိနီသားေဖာက္
လက္တစ္ဆုပ္စာ ေကာင္းစားေရးနဲ႔
ကုိယ္႔တုိင္းျပည္ ကုိယ္ ျပန္ေရာင္း
အသားထဲက ေလာက္
ဖြတ္မထြက္လည္း ေတာင္ဘုိ႔ဆုိတာ
ဗမာတျပည္လုံးသိတယ္
ကမာၻတစ္ခုလုံးသိတယ္
ေအာင္ပြဲက မရေသးဘူး
သမုိင္းက မဆုံးေသးဘူး
ရွစ္ေလးလုံးစိတ္ဓါတ္နဲ႔ ၀ိဥာဥ္ကုိ လက္ဆင့္ကမ္းဖုိ႔
ကြ်န္ေတာ္ ဒီကဗ်ာကုိ ဆက္ေရးမယ္ အေဖ။

အာဏာရွစ္စနစ္ဆုိတာ
အရွင္လတ္လတ္ငရဲျဖစ္ေပမယ္႔
ဒီမုိကေရစီဟာ
ဖမ္းဆုပ္ကုိင္တြယ္မရတဲ႔ သက္တန္႔မဟုတ္ဘူး
မထင္မရွားေၾကြခဲ႔ရတဲ႔ ၾကယ္ေတြ
လူသူမသိ အသက္ေပးသြားခဲ႔ရတဲ႔ သူရဲေကာင္းေတြ
ကြ်န္ေတာ္မေမ႔ဘူး
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ မေမ႔ဘူး
ဒါဟာ ေမ႔ပစ္လု႔ိရမယ္႔ သမုိင္းမဟုတ္ဘူး
လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္ရမယ္႔ သမုိင္းသာျဖစ္တယ္။

မ၀င္းေမာ္ဦးေရ
အျပာေရာင္အလံမွာ ကေဒါင္းေတြ ျမဴးၾကြတဲ႔တစ္ေန႔
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ တျပည္လုံးအမွ်ေ၀မယ္
အေရးေတာ္ပုံေအာင္ပြဲမွာ စည္ေတာ္တီးဖုိ႔
ကြ်န္ေတာ္႔အေရျပားကုိ ဗုံသားေရလုပ္ပါ
ကြ်န္ေတာ္အသားနဲ႔ ပတ္စာကပ္ပါ
ကြ်န္ေတာ္အေသြးနဲ႔ ဗုံကုိေဆးပါ
ကြ်န္ေတာ္အရုိးနဲ႔ ဗုံႀကိဳးကုိ က်စ္ပါ
ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္
ေထာင္ထဲအက်ဥ္းမခ်လည္း
အေမွာင္ေခတ္ထဲ
အက်ဥ္းက်ခံခဲ႔ရတဲ႔ ျပည္သူထဲက တစ္ေယာက္
ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ လူလားေျမာက္ခဲ႔လုိ႔
ကြ်န္ေတာ္ ဒီကဗ်ာကုိ ဆက္ေရးမယ္ အေဖ။

ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး
ေသြးနဲ႔ ေရးခဲ႔တဲ႔သမုိင္း
အမွန္ကုိ အမွားလုပ္လုိ႔ မရႏုိင္ေစဖုိ႔
ရွစ္ရက္ ရွစ္လ ရွစ္ဆယ္႔ရွစ္မွာ ေဖာက္ခဲ႔တဲ႔လမ္း
ဒီမိုကေရစီပန္းတုိင္ခရီးလွမ္းဖုိ႔
ဘယ္သူမွ တာ၀န္မေပးလည္း
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ပခုံးေပၚ ေျပာင္းထမ္းမယ္
` ကဗ်ာဆရာဆုိတာ စင္ၿပိဳင္အစုိးရတစ္ရပ္ ျဖစ္တယ္´ဆုိတဲ႔
ကဗ်ာဆရာႀကီး ယက္ဖ္တူရွင္ကုိရဲ႕ စကားနဲ႔ ေခတ္ကုိ ျဖတ္သန္း
ဒီေခတ္ရဲ႕ ဒီလမ္းမွာ ဒီမုိကေရစီပန္းေတြပြင့္ဖုိ႔
ဒီကဗ်ာကုိ ကြ်န္ေတာ္ ဆက္ေရးလုိက္ပါမယ္ အေဖ။

မင္းနဒီခ
၈.၈.၂၀၁၃

အစ္ဇင္မ်ားႏွင့္ ေနထုိင္ျခင္း



အစ္ဇင္မ်ားႏွင့္ ေနထုိင္ျခင္း

        ၁၉၆၀ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြမွာ ေမာ္ဒန္၀ါဒ က်ဆုံးၿပီး ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္၀ါဒေတြ ထြန္းကားတဲ႔ အခ်ိန္ က်မွ  ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ ေမာ္ဒန္ကုိ စတင္ေတြ႔ရွိခဲ႔ပါတယ္။ ေမာ္ဒန္(၀ါ) ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ ျမစ္ဖ်ားခံ စီးဆင္းမႈကေတာ႔ သေျပညိဳ၀ပ္ေရွာ႔နဲ႔ ဆရာေမာင္သာႏုိးဘာသာျပန္တဲ႔ ထင္းရွဴးပင္ရိပ္ပါပဲ။  ဆရာ ျမဇင္က ၁၉၆၉ ခုႏွစ္မွာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ(၀ါ) ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ ေယဘုယ်လကၡဏာေတြကို ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာေၾကညာစာတမ္းအျဖစ္ ေငြတာရီမဂၢဇင္းမွ တဆင့္ ေအာက္ပါအတုိင္းခ်ျပခဲ႔ပါတယ္။
        ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ
        ၁။ ေထြျပားတယ္။ ရုိးရုိးစင္းစင္းမဟုတ္။
        ၂။ သိပ္သည္းတယ္။ က်ဲတဲတဲမဟုတ္။
        ၃။ က်ယ္က်ယ္၀န္း၀န္းလႊမ္းၿခံဳတယ္။ မက်ဥ္းေျမာင္း။
        ၄။ ရိပ္ကာ၀ဲကာေျပာတယ္။ တုိက္ရုိက္မေျပာ။
        ၅။ ဧကန္သေဘာတရားေဆာင္တယ္။ ျပဳအပ္တဲ႔ တရားမေဆာင္။
        ၆။ အကြက္သေဘာေဆာင္တယ္။ မ်ဥ္းသေဘာကို မေဆာင္။
        ေနာက္ထပ္ေျပာတာက ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ေန႔စဥ္အရပ္သုံးစကားကုိ စကားေျပာရစ္သမ္နဲ႔ ေရးတယ္။ ကဗ်ာေျမာက္တဲ႔အေရးအဖြဲ႔နဲ႔ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈကုိဗဟုိျပဳရမယ္ဆုိတာပါပဲ။ ကြ်န္ေတာ္ နားလည္သလုိ အၾကမ္းအားျဖင့္ ထပ္ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ တည္႔မေျပာဘူး။ အႏွစ္ခ်ဳပ္ သေဘာေျပာတယ္။ နမိတ္ပ၊ုံ သေကၤတသုံးတယ္။ စကားေျပာရစ္သမ္နဲ႔ အရပ္သုံးစကားသုံးစဲြတယ။္ ကာရန္ထက္ ရစ္သမ္ကုိ အားျပဳေရးတယ္။ ကာရန္ပါခ်င္ပါ မပါခ်င္ေန ထည္႔မတြက္ဘူး။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ လုံးက စုစည္းထားသလုိ ျဖစ္ေနတယ။္ ေျပာရရင္ လုံးဝန္းေသာ ပုံသ႑ာန္ျဖစ္တယ္။ ကဗ်ာဖတ္သူ ဟာ ကဗ်ာ့အတြင္းသားထဲမွာပဲ သိမႈကုိ ရွာႏုိင္တယ္။ အေနာက္ႏုိင္ငံတစ္ခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေမာ္ဒန္၀ါဒေအာက္က သီးျခားအႏုပညာအစ္ဇင္ေတြကုိ ေလ႔လာၾကည္႔ရင္ Symbolism, Expressionism, Futurism, Surrealism, Dadaism, Cubicism, Imagism, စသည္ျဖင့္ ဆင္႔ကဲျဖစ္ထြန္းခဲ႔ပါတယ္။ ေလ႔လာထား တဲ႔အထဲက ထည္႔ေျပာရရင္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားမွာ ေရာဘတ္လုိ၀ဲနဲ႔ ဂြ်န္ဘယ္ရီမန္းစတဲ႔ လူငယ္ေတြဟာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြရဲ႕ လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈေအာက္ကေန ရုန္းထြက္ဖုိ႔ လမ္းစေတြ ရွာလာၾကတယ္။ သူတုိ႔ ကုိ အိလိေယာ႔၊ အက္ဇရာေပါင္းတုိ႔ရဲ႕ ခ်ဳိးက်ဴးခံရမႈေတြနဲ႔အတူ တတိယမ်ဳိးဆက္လုိ႔ အသိအမွတ္ျပဳခဲ႔ ၾကတယ္။ အဲဒီတတိယမ်ဳိးဆက္အားလုံးလုိလုိဟာ ေအာလ္ဆမ္ရဲ႕ Projective Verse ေၾကညာ စာတမ္းရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈကို ခံခဲ႔ရတယ္။ ၁၉၆၀ နဲ႔ ၁၉၇၀ ၾကားကာလေတြမွာ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္၀ါဒဟာ တည္ေဆာက္ဆဲအေနအထားပဲ ရွိေနတယ္။ Beat, Black Mountain, Confessional, Lyric, Deep Image စတဲ႔ ကဗ်ာ၀ါဒသစ္ေတြကုိ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္လုိလုိ ေမာ္ဒန္ေႏွာင္းပုိင္းလုိလုိနဲ႔ ေ၀ေ၀၀ါး၀ါးျဖစ္ခဲ႔ရတဲ႔ အထိ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ရဲ႕အစဟာ အခက္အခဲေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ခဲ႔ရတယ္။ ၁၉၇၀ နဲ႔ ၁၉၈၀ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ႔ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္လုိ႔ တိတိက်က်ေျပာလုိ႔ရတဲ႔ ကဗ်ာ၀ါဒေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္။ အထင္ရွားဆုံးနဲ႔ အလႈပ္ခတ္ဆုံးကေတာ႔ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္မွာ ေပၚေပါက္ခဲ႔တဲ႔ စိတ္ကူးညဏ္အဓိက၀ါဒ Conceptual နဲ႔ ၁၉၇၈ မွာ L=A=N=G=U=A=G=E မဂၢဇင္းကေန ေပၚထြက္လာတဲ႔ Language Poetry ပါပဲ။ အဲဒီ LP ကဗ်ာရဲ႕ အဓိကအလုပ္လုပ္ျခင္းကေတာ႔ ဘာသာစကားအေပၚမွာ ဗဟုိျပဳတည္ေဆာက္ ေရးဖြဲ႔ျခင္း ပါပဲ။
        ေမာ္ဒန္ေနာက္ပုိင္း ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္ဦးလည္းေရာက္ေရာ ေမာ္ဒန္တုန္းက ကြ်န္ေတာ္တုိ႕ သိ ထားတာေတြ အားလုံးဟာ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားတယ္။ ကဗ်ာပုံသ႑ာန္က ဂငယ္ပုံျဖစ္သြားတယ္။ ကဗ်ာထဲ ထည္႔ထားတဲ႔ စကားလုံးေတြ ဝါက်ေတြကုိ အဲဒီ အေပါက္ႀကီးထဲကေန ကဗ်ာဖတ္သူက ျပန္ လုိက္ေကာက္ၿပီး သိမႈကုိ တည္ေဆာက္ယူရတယ္။ ကဗ်ာဖတ္သူရဲ႔ အလုပ္ ပုိမ်ားလာတယ္။ ခက္လာ တယ္။ ကဗ်ာဖတ္သူကုိယ္တုိင္ ဘာေတြသိထားလဲဆုိတာကုိပါ ကဗ်ာဆရာက ျပန္ေမးခြန္း ထုတ္လာ တယ္။ ဒီဘက္ပုိင္း Contemporary ေတြက်ေတာ့ ေမာ္ဒန္ေရာ ပုိ႔ေမာ္ဒန္ ကုိပါ ဆန္႔က်င္တယ္။ စကားလုံးသုံးစဲြမႈရုိးရွင္းေအာင္ အားထုတ္လာတယ။္ တစ္ခ်ဳိ႕ Hybrid ေတြမွာက်ေတာ့ အားလုံးယူ သုံးတယ္။ ေရာေရးတာ ရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ္အဓိကေျပာခ်င္တာက  ေမာ္ဒန္ကုိနားလည္မွ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ ကုိ နားလည္မယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ႔  ေမာ္ဒန္ရဲ႕ ေယဘုယ်လကၡဏာ ေတြကုိသိမွ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္က ေမာ္ဒန္ကုိ ဘယ္လုိဆန္႔က်င္တာ သိမွာျဖစ္တယ္။ အဲဒီလုိပဲ ေမာ္ဒန္၊ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကုိ သိမွ Contemporary ကုိ ပုိနားလည္မွာျဖစ္တယ္။  ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္သမားေတြက ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ေတြကုိ တန္ဖုိးထားတယ္။ ဥပမာ တစ္ဆုိရင္ ေမာ္ဒန္က ပထမ တုိ႔ ထိပ္ဆုံးတုိ႕ သုံးလုိက္ တယ္။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္သမားကေတာ့ အဲဒီတစ္ဟာ သုညကေန တုိးတက္တာလား။ ႏွစ္ကေန ေလ်ာ့သြား တာလား။ အဲဒီလုိ စဥ္းစားတယ္။ Hybrid တုိ႔ Experimental တုိ႔ကေတာ့ ပုိ႕စ္ေမာ္ဒန္ေႏွာင္းပုိင္း ကာလာေတြေပါ့။ အၾကမ္းအားျဖင့္ စမ္းသပ္ကဗ်ာေတြပါပဲ။ အလြယ္ကူဆုံးနဲ႔ အရွင္းဆုံး ထပ္ေျပာရရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာက အတြင္းကေန အျပင္ကုိ ထြက္တယ္။ ေခတ္ေပၚေနာက္ပုိင္း ကဗ်ာအမ်ဳိး အစားေတြကေတာ႔ အျပင္ကေန အတြင္းကုိ သြားတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ဟာေတြက စာသိထက္ သညာသိက ပုိေကာင္းတယ္။ အခုကြ်န္ေတာ္ေျပာေနတာ ေတြကုိက ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္အယူအဆအရ စာသားေတြ စကားလုံးေတြပဲ။ သိမႈမဟုတ္ေသးဘူး။ တကယ္႔ သိမႈက ကုိယ္တုိင္ကုိ တည္ေဆာက္ယူရတာ။ အခုဖတ္လုိက္လုိ႔သိလုိက္တာကုိ သိမႈလုိ႔ မေခၚေသး ဘူး။ ကုိယ္တုိင္တည္ေဆာက္ၿပီးက ဒါက ဘာလုိ၊ ဒါက ဘယ္လုိ စသျဖင့္ လုပ္ယူရတာ။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္က ခံစားမႈထက္ တည္ေဆာက္မႈကုိ ဦးစားေပးတယ။္ ေမာ္ဒန္မွာ အမ်ားအားျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရးနာက်င္မႈ၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ ေမတၱာဘြဲ႔စသျဖင့္ တစ္စုံတရာကို ဦးတည္မႈရွိတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ ပန္းတုိင္ရွိတဲ႔ ကဗ်ာေတြမ်ားခဲ႔တယ္။ ေမာ္ဒန္ေနာက္ပုိင္း ကဗ်ာ ေတြကေတာ႔ ပန္းတုိ္င္ကုိ စုိက္ယူရတယ္။ အဲဒီေတာ႔ ကဗ်ာဖတ္သူကိုယ္ခံအား ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ ဆုိတဲ႔ေမးခြန္းေတြ ခဏခဏ ျပန္ေမးခံရတယ္။ တစ္ေန႔ က ကြ်န္ေတာ္ ႏွစ္ေၾကာင္းကဗ်ာ( Couplet Poem)  ေတြ အမ်ားႀကီးေရးမိတယ္။ အဲဒီထဲက တစ္ပုဒ္ ေျပာမယ္။ ေခါင္းစဥ္က ကဗ်ာဆရာ။

ကြ်န္ေတာ္ ကဗ်ာဆရာပါ
ကြ်န္ေတာ္႔ကဗ်ာကုိ ကဗ်ာဆရာေတြ ဖတ္ပါတယ္

        ႏွစ္ေၾကာင္းထဲပဲ။ ဒါေပမယ္႔ အဲဒီကဗ်ာေအာက္က ကြန္မန္႔ေတြၾကည္႔လုိက္ရင္ (ကြ်န္ေတာ္/မတုိ႔ လည္း ဖတ္ပါတယ္ တုိ႔။ ငါတုိ႔လည္း ဖတ္ပါတယ္)တုိ႔ ေရးၾကတယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္ ရည္ရြယ္တာ အဲဒီေလာက္မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီထက္ မကဘူး။ အမ်ားစုက ကြ်န္ေတာ္႔ကဗ်ာရဲ႕ ေျပာခ်င္သ ေလာက္ထိ မေရာက္ၾကဘူးလို႔ ျမင္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက  ကဗ်ာကုိ ဖတ္လုိက္တာနဲ႔ အဲဒီ လူဟာ ကဗ်ာဆရာပဲလုိ႔ ကုိ ေျပာခ်င္တာ။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကုိ ဖတ္ေတာ႔မယ္ဆုိရင္ ကဗ်ာဖတ္သူဟာ တစ္စိတ္တပုိင္း ကဗ်ာဆရာျဖစ္ေနရ မယ္။ ေျပာရရင္ တစ္၀က္ကဗ်ာဆရာျဖစ္ေန ရမယ္။ ကဗ်ာဆရာ နီးပါးေလာက္မွ မခံစားႏုိင္ရင္ ကဗ်ာကုိ နားလည္ဖုိ႔ မလြယ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကဗ်ာကုိဖတ္သူဟာ ကဗ်ာဆရာလုိ႔ ကြ်န္ေတာ္ တင္စားပစ္လုိက္တာပါ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ႔ Couplet Poem ေတြဟာ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္ဦး တုန္းက ထြန္းကားခဲ႔တာ Minimalism အမ်ဳိးအစားကဗ်ာေတြေပါ႔ ။ စကားလုံး အနည္းဆုံးနဲ႔ သိမႈကုိေပးတယ္။ အပုိလုိ႔ ထင္ရတဲ႔ စကားလုံးေတြ၊ သြယ္၀ုိက္ေနတဲ႔ အေရးအသား ေတြ ကို ဖဲ႔ထုတ္ပစ္တယ္။ ေမာ္ဒန္ရဲ႕ တည္ေဆာက္ပုံကုိ ဆန္႔က်င္တယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာရဲ႕ နမိတ္ပုံ အားကုိးမႈကုိ ဖ်က္ပစ္တယ္။ ေျပာရရင္ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္သမားေတြအႀကိဳက္ဆုံးက ဖရုိဖရဲျဖစ္မႈေတြပဲ။ ေမာ္ဒန္ရဲ႕ Form ပုံစံနဲ႔ Content အေၾကာင္း အရာပုိင္း အားကုိးမႈကုိ ဆန္႔က်င္တယ္။ 

ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ရဲ႕ အဓိကလကၡဏာေတြဆုိရင္ အၾကမ္းအားျဖင့္
၁။ ျဖစ္ဆဲ တည္ဆဲ ေရာက္ဆဲခ ဏတာအခ်ိန္ေလးကုိ ဂရုစိုက္တယ္
၂။ စာသားေျပျပစ္စီးဆင္းမႈကုိ ဆန္႔က်င္ၿပီး ပုိင္းစစိတ္မႊာျဖတ္ေတာက္ပစ္ရတာကုိ သေဘာက်တယ္။ ၃။ အေျဖာင္႔သေဘာအဓိပၸာယ္ေတြကို အခ်ဳိးဖ်က္တယ္။
၄။စာသားစကားလုံးေတြကုိအထပ္ထပ္ဆင္ျခင္တယ္။
(ဥပမာ-ေရွ႕ကစကားလုံးကုိ ေနာက္စကားလုံးက ျပန္ၿပီး ေမးခြန္းထုတ္တာမ်ဳိး)
၄။ ေမာ္ဒန္ဟာ သိမႈေဗဒကုိ အေျခခံတယ္ဆုိရင္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ဟာ အဲဒီသိမႈကေနရလာတဲ႔ အရွိတရား Reality ကုိ အေျခခံတယ္။
        ထူးထူးျခားျခားေျပာရရင္ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အေျခခံသေဘာတရားေတြနဲ႔ အရမ္း နီးစပ္တယ္။ ဥပါဒ၊္ ဌ၊ီ ဘင္ သေဘာ။ ျဖစ္ပ်က္သေဘာ။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္၀ါဒရဲ႕ ေနာက္ထပ္ အႀကီးမားဆုံ ပန္းတုိင္ဟာ မတည္ၿမဲျခင္းပဲ။ အနိစၥပဲ။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ရဲ႕ အကုိင္းအခက္ေတြအျဖစ္ ဆင့္ကဲတုိးတက္မႈ (Evolution) ေခၚမလား။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ေနာက္ပုိင္း Contemporary ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြ ကေတာ႔ ေမာ္ဒန္ေရာ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကုိေရာ ဆန္႔က်င္တယ္။ Hybrid, Experimental တုိ႔ကေတာ႔ စမ္းသပ္ ကဗ်ာ ပါပဲ။ သူတုိ႔ကေတာ႔ ေမာ္ဒန္နည္းနာေတြေရာ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္နည္းနာေတြေရာ ေရာေႏွာ သုံးျပဳၾက တယ္။ ထပ္ေျပာရရင္ ေမာ္ဒန္ကုိသိမွ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကုိ သိမယ္။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကုိ နားလည္မွ ကြန္တမ္ပယ္ရီကုိ ပုိနားလည္မယ္။ သီအုိရီကုိ တကယ္နားလည္သြားရင္ ေရးခ်င္တာေရး ႀကိဳက္တဲ႔ တံဆပ္ကပ္လုိ႔ ရတယ္ဆုိတာ မွန္ပါတယ္။ ေခတ္အဆက္ ဆက္တည္ေဆာက္မႈမွာ ကဗ်ာဟာ စကား လုံးအျဖစ္ကေန ေက်ာ္သြားလုိ႔မရတဲ႔ အတြက္ ေခတ္အဆက္ဆက္ သီအုိရီေတြ ဟာလည္း တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုခ်ိတ္ဆက္/ ဆန္႔ က်င္ရင္း အျခားနည္းနာသီအုိရီတစ္ခုအျဖစ္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ထပ္မံေတြ႔ရွိေန ဦးမွာပဲ။ ေနာက္ဆုံးအဆုံး သတ္ေျပာရရင္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဟာ အတြင္းကေန အျပင္ကုိသြားတယ္ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ဟာ အျပင္ကေန အတြင္းကုိ ျပန္၀င္လာတယ္။ ထပ္ေျပာရရင္ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ရဲ႕ အပုိင္းပုိင္း အစစျပတ္ေတာက္ ေနတဲ႔ စာသားအစုအေ၀းႀကီးတစ္ခုလုံးက လူလုပ္ေလာကႀကီးရဲ႕ ဖရုိဖရဲျဖစ္မႈ၊ မတည္ၿမဲမႈနဲ႔ အရွိတရား အစစ္အမွန္ ဆီကုိ ပဲ ျပန္ေရာက္တယ္။ အဲဒါကုိ အျပင္က အတြင္းကုိပဲ ျပန္၀င္လာတယ္လုိ႔ ေျပာခ်င္ တယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာကေတာ႔ က်စ္လစ္ေျပျပစ္တဲ႔ နမိတ္ပ၊ုံ သေကၤတ၊ ရစ္သမ္ အနိမ္႔အျမင့္ စတာ ေတြနဲ႔ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ျဖန္႔က်က္ေတြးေစတယ္။ ကဗ်ာထဲက နာက်င္မႈ၊ေပ်ာ္ရႊင္မႈ စတာေတြကို ကဗ်ာ ဖတ္သူကုိ ကူးစက္ျပန္႔ပြားေစတယ္။ တစ္စုံတစ္ရာကို သတိရေစတယ္ေပါ႔ဗ်ာ။ အၾကမ္းအားျဖင့္ ကြ်န္ေတာ္ နားလည္ထားသေလာက္ ျပန္ၿပီး Sharing လုပ္တဲ႔သေဘာပါ။ အခ်က္ အလက္နဲ႔ အေတြး အေခၚပုိင္းမ်ားမွာလည္း မွားႏုိင္ပါတယ္။ ကုိယ္တုိင္ေလ႔လာတာၿပီး သိမႈတည္ေဆာက္တာ အေကာင္း ဆုံးပါပဲ။ အဲဒါကလည္း ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ရ႕ဲ သေဘာတရားထဲမွာပါပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ အခုေရးလုိက္တာက စကားလုံးေတြပါပဲ။ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္လည္းမဟုတ္ဘူး ။ ဘာမွ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာအကၡရာနဲ႔ ေရးလုိက္တဲ႔ ျမန္မာစကားလုံး၊ စာလုံးေတြပါပဲ။ အဲဒါကုို ခင္ဗ်ားတုိ႔က ဖတ္ၿပီး နားလည္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကည္႔ရမယ္။ နားလည္လာတဲ႔အခါ ကုိယ္ပုိင္သိမႈ တည္ေဆာက္ရမယ္။ ကုိယ္ပုိင္သိမႈကေန ျပန္ထြက္လာတဲ႔ အရာ ဟာ အရွိတရားပဲ။ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္သမားေတြက အဲဒီအထိသြားခ်င္တာ။ အားလုံးကုိ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

မင္းနဒီခ

ကုိးကား။ ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ - ပန္းခ်ီ၀ါက်မ်ား
            မင္းခက္ရဲ - ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္စာေပသမုိင္း
             -
           

ပန္းကဗ်ာ၊ ေရႊဘုိကဗ်ာခ်စ္သူမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္း



ပန္းကဗ်ာ၊ ေရႊဘုိကဗ်ာခ်စ္သူမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္း



စာအုပ္အမည္                      ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္း
ေရးသူ                               ကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)၊ ေမာင္စိမ္းသစ္၊ ျမင့္ဦးေအာင္ေျမ၊သုိက္ထြန္းေႏြ႕(ေဆး)
                                      ခန္႔သီေမာင္၊ ၿမဲၿမံ(ေရႊဘုိ)၊ မ်ဳိးေက်ာ္မ်ဳိး(ေရႊဘုိ)၊ ၾသဂတ္စ္
ထုတ္ေ၀သည္႔ ကာလ              ၂၀၁၃၊ ေမလ
ထုတ္ေ၀သည္႔ တုိက္               ပန္းကဗ်ာ(စာစဥ္-၃)

          ၿပီးခဲ႔သည္႔ ၂၀၁၂ ၾသဂုတ္လတုန္းက ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာစာေပမွ ထုတ္ေ၀သည္႔ ေခတ္ႀကီးထဲ ငါတုိ႔ တီးလုိက္တဲ႔ ဗုံသံေတြ ဟု အမည္ေပးထားသည္႔ ကဗ်ာစုစည္းမႈစာအုပ္တစ္အုပ္ထြက္ရွိခဲ႔ပါသည္။ (ဆရာ) ကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)၊ ေမာင္စိမ္းသစ္၊ ျမင့္ဦးေအာင္ေျမ၊ ခန္႔သီေမာင္၊ ကုိမင္း၊ ေသြးစ်ာန္ တုိ႔၏ တစ္ေယာက္ကုိ ဆယ္ပုဒ္ႏႈန္းျဖင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာအပုဒ္(၆၀) အားစုစည္းထားသည္႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာစုစည္းမႈ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ႔ ပန္းကဗ်ာသည္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ႏွင့္ မစိမ္း။ ကြ်န္ေတာ္ကဗ်ာေလာကသုိ႔ စတင္၀င္ေရာက္ သည္႔ႏွစ္မ်ားတြင္ ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာစာေပဆုသည္ သိကၡာရွိသည္႔ စာေပဆုတစ္ဆုအျဖစ္ ရင္းႏွီးမႈရွိေနၿပီး သား ျဖစ္သည္။ ေရႊဘုိကဗ်ာဆရာမ်ားကုိေတာ႔ စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမွ တဆင့္ ရင္းႏွီးရင္းစြဲရွိေနၿပီးသား ျဖစ္ေပမယ္႔ အျပင္မွာ တစ္ခါမွမေတြ႔ဖူးေသးခဲ႔။ ထုိကဗ်ာစာအုပ္ေလးေရွ႕အတြင္းစာမ်က္ႏွာေပၚတြင္ ပန္းကဗ်ာစာေပတုိက္၏ လိပ္စာႏွင့္ ဆရာကိုသက္(ပန္းကဗ်ာ)၏ ဖုန္းနံပါတ္ကို ထည္႔သြင္းထားသည္။ ထုိစာအုပ္ေလးထြက္သည္႔ ရက္ ပုိင္းအတြင္းပင္ ဆရာကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)ကုိ ဖုန္းႏွင့္မိတ္ဆက္ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၂ မတ္လတုန္းက ထြက္ရွိခဲ႔သည္ ကြ်န္ေတာ္႔ကဗ်ာစာအုပ္` ပုိးသားေရာင္ပင္လယ္လမ္း´ ကုိ ေရႊဘုိတြင္ ျဖန္႔ခ်ီရန္ ပန္းကဗ်ာစာအုပ္ဆုိင္ႏွင့္ ဆက္ သြယ္ျဖစ္ခဲ႔သည္။ ထုိ႔ေနာက္ လအနည္းငယ္အတြင္းမွာပင္ အလုပ္ကိစၥႏွင့္ ေရႊဘုိသုိ႔ေရာက္ရွိခ်ိန္တြင္ ပန္းကဗ်ာ စာအုပ္ဆုိင္သုိ႔ သြားျဖစ္ခဲ႔သည္။ ဆရာကုိသက္၊ ျမင္႔ဦးေအာင္ေျမ၊ ခန္႔သီေမာင္တုိ႔ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျဖစ္၊ ညပုိင္း လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ထုိင္ စကားေျပာျဖစ္ခဲ႔သည္။ ေနာက္တစ္ေခါက္ေရႊဘုိသုိ႔ ထပ္မံေရာက္ရွွိသည္႔အခါ ေရႊဘုိ ေရာက္ မႏၱေလးသားကဗ်ာဆရာေမာင္စိမ္းသစ္ႏွင့္ ထပ္ဆုံျဖစ္ၾကသည္။ ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာစာေပဆုအေၾကာင္းျပန္ေျပာင္း
ေျပာဆုိျဖစ္ၾကသည္။
ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာစာေပဆုကုိ ေရႊဘုိကဗ်ာကဗ်ာခ်စ္သူမ်ားအဖြဲ႔အေနျဖင့္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ အတြင္း ထြက္ရွိေနေသာ မဂၢဇင္းမ်ားထဲမွ ေျခာက္လတစ္ႀကိမ္ ေရႊဘုိကဗ်ာခ်စ္သူမ်ား အႀကိဳက္ဆုံး ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အျဖစ္ေရြးခ်ယ္ၿပီး ဆုေပးအပ္ရန္ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၆ ဇြန္လတြင္ ပိေတာက္ပြင့္သစ္မဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ဆရာသူရနီ၏ `ခ်န္ရစ္သူ´ကဗ်ာအား ပထမဆုံးပန္းကဗ်ာစာေပဆုအျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳခ်ီးျမွင့္ေပးခဲ႔ သည္။ ၂၀၀၆ ဒီဇင္ဘာတြင္ မေဟသီမဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ဆရာၾကည္ေမာင္သန္း၏ `ငါလည္းတစ္ေန႔´ ကဗ်ာအား ဂုဏ္ျပဳေပးအပ္ခဲ႔ၿပီး ၂၀၀၇ တြင္ ဆရာေမာင္တင္သစ္၏ `ဒီေန႔ဟာ အစျဖစ္တယ္´ ကဗ်ာႏွင့္ ဆရာ အုိေအာင္၏ `ျပင္ဦးလြင္´ ကဗ်ာအား ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာစာေပဆုအျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳေပးအပ္ခဲ႔ၾကသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္း ဇြန္လတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ဆရာၾကည္ေမာင္သန္း၏ `ဒီပရဂၤ´ ကဗ်ာအား ေရြးခ်ယ္ ဂုဏ္ျပဳေပးခဲ႔ၿပီး ေနာက္ပုိင္း အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ပန္းကဗ်ာစာေပဆု ခ်ီးျမွင့္ေပးအပ္ႏုိင္ျခင္းမရွိခဲ႔ဘဲ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ရနံ႔သစ္မဂၢဇင္း ေဖေဖာ္၀ါရီလတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ဆရာကုိေရြး၏ `တထိတ္ထိတ္´ကဗ်ာျဖင့္ ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာ စာေပဆုအား ျပန္လည္အသက္သြင္းခဲ႔ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဆုေရြးခ်ယ္ျခင္းကိုလည္း ယခင္ ေျခာက္လတစ္ႀကိမ္ မွ တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ခဲ႔သည္။       
          ယခု ၂၀၁၃၊ ေမလတြင္ ပန္းကဗ်ာစာစဥ္(၃) အျဖစ္ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္းဟု အမည္ေပး ထားသည္႔ ကဗ်ာရွည္စုစည္းမႈ စာအုပ္တစ္အုပ္ ထြက္ေပၚလာခဲ႔သည္။ ေရးသားသူမ်ားက (ဆရာ) ကုိသက္ (ပန္းကဗ်ာ) ၊ ေမာင္စိမ္းသစ္၊ ျမင့္ဦးေအာင္ေျမ၊ သုိက္ထြန္းေႏြ႕(ေဆး)၊ ခန္႔သီေမာင္၊ ၿမဲၿမံ(ေရႊဘုိ)၊ မ်ဳိးေက်ာ္မ်ဳိး (ေရႊဘုိ)၊ ၾသဂတ္စ္ စုစုေပါင္း ကဗ်ာဆရာ ရွစ္ဦး၏ ကဗ်ာရွည္ရွစ္ပုဒ္ႏွင့္အတူ ဆရာျမသန္းတင့္၏ `ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာႏွင့္ ပတ္သက္´
ဆာင္းပါးမွ စာပုိဒ္အခ်ဳိ႕ကုိ အမွာစာအျဖစ္ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႔ရ သည္။ ကဗ်ာေရးသား သူေတြ မ်ားသေလာက္ ကဗ်ာရွည္ေရးသားသူ နည္းပါးသည္။ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြ အုံနဲ႔ က်င္းနဲ႔ ထြက္ရွိလာေပသည္႔ ကဗ်ာရွည္စုစည္းမႈစာအုပ္နည္းပါးသည္႔အခ်ိန္တြင္ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္း သည္ ေရငတ္တုန္းေရတြင္းထဲ ဆင္းထုိင္ရသလုိျဖစ္ရသည္။ တကယ္ေရငတ္ေျပ မေျပကုိေတာ႔ ကဗ်ာမ်ား အေပၚ သက္၀င္ၾကည္႔ရဦးမည္ သာ ျဖစ္သည္။

နာမက်န္းစိတ္နဲ႔ ကမာၻႀကီးကုိ ေငးမိေတာ႔
ရယ္ရႊင္ဖြယ္
ခ်ာလီခ်က္ပလင္ ျပန္ၾကည္႔မိတယ္
ခုလူၾကမ္းေတြက ပုိၿပီးရယ္ရသေယာင္
အုပ္ေဆာင္းထဲမွာ
ညစာခ်န္ထားတဲ႔ ၾကက္ဥေၾကာ္
တစ္၀က္ႀကီးမ်ားေတာင္လုိ႔ ဒီလုိယူရမလား
..............................
သူရဲေဘာနည္းလြန္းတယ္
မင္းတုိ႔ ငါတု႔ိ တအားကုန္ေကြ႔မခ်ရဲခဲ႔
အတြင္းသားမွာ ဘာပါလဲ
အမွန္တရားမွာ ဆီေ၀႔ေပက်န္
ပစၥကၡကုိ တြင္တြင္ျငင္း
အတိတ္တကို တြင္တြင္ျငင္း
ေဇာ္၀ိတ္ႀကီးလုိ လက္သီးမျပင္းသူ
ကြ်န္ေတာ္အရုိးရင္႔ခဲ႔႔ပါၿပီ
..........................
သင္ယုံၾကည္ရာေရြးခ်ယ္ပါဆုိေတာ႔
သံပယုိသီးတစ္လုံးကုိ ငါယူမိ
ဟုိးေထာင့္က ကေလးကုိ
မုန္႔တစ္ခ်ပ္ေလာက္ေပးပါ
လူတန္းရဲ႕ ေနာက္ဆုံး သူ႔မ၀ံ႔စားမႈမွာ
သူ႔ကုိယ္သူ ရွက္ႏုိးေနပုံ
......................
ေတာကား ေတာင္ကားတစ္ထပ္
တုိက္ေရွ႕ဆင္၀င္ကားတစ္ထပ္
အဆုံးမွာ
ျပည္ဖုံးကား ခ်လုိက္ၿပီ။
(ခန္႔သီေမာင္- မုိင္တုိင္ ၀/၃၅)
          ဆရာခန္႔သီေမာင္၏ မုိင္တုိင္၀/၃၅ ကဗ်ာကုိ ဖတ္ရသည္႔အခါ ရုပ္ရွင္အေႏွးျပကြက္လုိ ဇာတ္၀င္ခန္း ေတြကို တကြက္ခ်င္း၊ တကြက္ခ်င္းျမင္ေနရသည္။ ျဖတ္သန္းခဲ႔ရသည္႔ လူငယ္ဘ၀၊ ျဖတ္သန္းခဲ႔ရသည္႔ ေခတ္ ကာလအေျခအေန၊ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရးအား သေရာ္စိတ္ကဲသည္႔ အေရးအသား။ အားမတန္လုိ႔ ေလွ်ာ႔ေပး ခဲ႔ရသည္႔ မာန္ စသည္ျဖင့္ ကဗ်ာဆရာ၏ အတြင္းသားကို ျမင္ေနရသည္။ ေနာက္ဆုံးကဗ်ာဆရာ အဆုံးသတ္ လုိက္သည္႔ ကဗ်ာစာသားမ်ားသည္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၏ အသက္ျဖစ္သည္။ ငိုခဲ႔၊ ရယ္ခဲ႔၊ နာက်ည္းခဲ႔၊ နာက်င္ခဲ႔ ရသမွ်သည္ အခုေတာ႔ ျပည္ဖုံးကားေနာက္မွာ က်န္ေနရစ္ခဲ႔သည္။ သုညႏွင့္စခဲ႔ေသာ ဘ၀သည္ သုညမွာ ျပန္ဆုံးသည္။ ကဗ်ာသည္ အစမွအဆုံးထိ ရစ္သမ္( Rhythm)ကုိ ဦးစားေပးေရးဖြဲ႔သြားတာကုိ ေတြ႔ရသည္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္လုံးသည္ အနက္၀ွက္လြန္းျခင္း၊ တန္ဆာဆင္လြန္းျခင္း၊ အလကၤာဖြဲ႔လြန္းျခင္းမ်ားမပါ။ ကဗ်ာ ဖတ္သူအတြက္ အသိခက္သည္႔ စကားလုံးမ်ားမပါ။ ရုိးရွင္းနားလည္လြယ္ေအာင္ တုိက္ရုိက္ေရးသည္။ ကဗ်ာ ဆရာျဖတ္သန္းခဲ႔ရသည္႔ ေခတ္ႏွင့္ အေျခေအနသည္ ကဗ်ာဖတ္သူႏွင့္ အကြာအေ၀းတူခ်င္မွ တူလိမ္႔မည္။ သုိ႔ေသာ္ ကဗ်ာဆရာသည္ သူခံစားခဲ႔ရသမွ်ကို စကားလုံးအားျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးသည္။ Rhythm အနိမ္႔အျမင့္ျဖင့္ တင္ျပသည္။ ကဗ်ာဖတ္ၿပီး စိတ္ထဲတြင္ တစ္ခုခုလုိေနသလုိ ခံစားရသည္။ ကဗ်ာဆရာသည္ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ အလုပ္ေပးခဲ႔ျခင္းသာ ျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။

ဘယ္သူေတြ ဘာေျပာေျပာ
ငေတေတြရဲ႕ မ်က္ေစာင္း
အေၾကာင္းသုံးပါး မေရြးတာေၾကာင့္
ရွင္သန္ခဲ႔သမွ် ယုံၾကည္ခ်က္ေတြ
အစို႔ထြက္လွတဲ႔ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းေတြဟာ
ျပာပုံဘ၀
........................
ဧရာ၀တီရဲ႕
မ်က္ရည္စက္လက္နဲ႔ ေရေအာ္သံ
လက္ပံေတာင္းေတာင္ရဲ႕ မီးလွ်ံၾကားက ေတာင္ဟီးသံ
လူ႔အခြင့္အေရးစာတမ္းေဘးက
ေျမဇာပင္ေတြရဲ႕ ေဆြးေျမ႕နာက်ည္းသံ
အနက္ေရာင္ကင္းဗတ္စရွည္ႀကီးေပၚက
ေရႊ၀ါေရာင္သန္းတဲ႔ ေအးျမျမသံ
ၾကယ္ေတြ တစ္ျပင္လုံးရဲ႕
ဆုိင္လင့္ဇာတပ္ထားတဲ႔ မ်ဳိသိပ္သံ
ဇာတ္တူသားစားၾကတဲ႔
ဟသၤာကုိးေသာင္း ေတာင္ပံက်ဳိးသံ
နယ္နိမိတ္ေက်ာ္ေလာင္ကြ်မ္းတဲ႔
လူမ်ဳိးေရး မီးဟုန္းဟုန္းသံ
..........................
အခု အေမရိကားမွာ
ကေလးက်ည္ကာအကၤ်ီစံမံကိန္းတဲ႔
ပလတ္စတစ္ေဘာလုံးအေပါက္တစ္လုံး
ဒါမွမဟုတ္
က်ီးသားရုိက္မယ္႔
လမ္းေဘးသစ္ကုိင္းေျခာက္တစ္ခုေလာက္ေတာင္
ႏွစ္လုိၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး
(ျမင့္ဦးေအာင္ေျမ- အေရြ႕တစ္ခုရဲ႕ ပုံျပင္)
         
ဆရာခန္႔သီေမာင္ရဲ႕ ကဗ်ာဖတ္ၿပီး က်န္႔ခဲ႔တဲ႔ အေတြးက ဆရာျမင္႔ဦးေအာင္ေျမရဲ႕ အေရြ႕တစ္ခုပုံျပင္မွာ ဆက္လက္ရုိက္ခတ္သည္။ ကဗ်ာဆရာသည္ ျပည္သူထဲမွ ျပည္သူတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာဆရာ၏ ခံစားမႈသည္ ျပည္သူလူထု၏ ခံစားမႈျဖစ္သည္။ အေရြ႕တစ္ခု၏ ပုံျပင္ထဲတြင္ ကဗ်ာဆရာ၏ ရပ္တည္မႈ ကုိ ျမင္ရသည္။ ကဗ်ာဆရာ၏ နာက်င္မႈကို ျမင္ရသည္။ ဆရာခန္႔သီေမာင္၏ ကဗ်ာထဲတြင္ အေတြ႔ရနည္းခဲ႔ေသာ နိမိတ္ပုံမ်ား၊ အလကၤာမ်ားကုိ ယခုကဗ်ာထဲမွာ ေ၀ေ၀ဆာဆာျမင္ရသည္။ ကဗ်ာဆရာသုံးသြားသည္႔ နိမိတ္ပုံမ်ားသည္ အားေကာင္းလြန္းသည္။ ` ႏုိ႔မ်က္သားေတြရဲ႕ ဘ၀မွာ၊ တံလွ်ပ္ေပၚ လက္နဲ႔ယက္၊ တစ္တြင္းၿပီး တစ္တြင္းတူးလုိ႔ ၊ မုိက္တြင္းေတြနက္´၊`ေက်ာဒဏ္ရာအျပည္႔နဲ႔ သုမနဟာ၊ ဘုရားပြဲျဖစ္တုိင္း၊ ေျခာက္ေပါက္နဲ႔ပဲ ဆုံေနၾက´ စတဲ႔အေရးအသားမ်ားက ကဗ်ာဖတ္သူကုိ ဆြဲေခၚသြားႏုိင္သည္။ မုိင္တုိင္ ၀/၃၅သည္ ရုပ္ရွင္ အေႏွးျပကြက္ တစ္ခုဆုိလွ်င္ အေရြ႕တစ္ခု၏ ပုံျပင္သည္ တဖ်တ္ဖ်တ္အခန္းကူးေနသည္႔ ဇာတ္၀င္ခန္းမ်ား ပင္ ျဖစ္ေပလိမ္႔မည္။ ကဗ်ာတစ္ပုိဒ္ႏွင့္ တစ္ပိုဒ္ၾကားတြင္ ကဗ်ာဖတ္သူသည္ နားခ်ိန္မရွိ။ ေခတ္ပ်က္ႀကီးတစ္ခု၏ ဆက္တင္သည္ ေသြးအလိမ္းလိမ္းက်ည္တဒုိင္းဒုိင္းႏွင့္ ဆက္တက္တုိက္ဆက္ေနသည္။ ကဗ်ာဆုံးေသာ ကဗ်ာဖတ္သခမ်ာ ေမာက်န္ရစ္ခဲ႔သည္။ ကဗ်ာရွည္ ေနာက္ဆုံးအပုိဒ္တြင္ ကဗ်ာဆရာေပးသည္႔ လက္ေဆာင္ ဆယ္႔ႏွစ္ရာသီမေၾကြတဲ႔ပန္းေတာကုိ ေငးၾကည္႔ရင္း ရနံ႔ေတြ ေမႊးပ်ံ႕လာသလုိခံစားလုိက္ရသည္။

လွံတံကုိ အေပၚေျမွာက္
ပါးစပ္ေပါက္နဲ႔ မဖမ္းခဲ႔ဘူး
ဆင္ေတြ အထိမ္းသိမ္းခံရသလုိ
ေထာင့္က်ဥ္းပိတ္နည္းမသုံးခဲ႔ဘူး
စူဇကာပုဏၰားလုိ
ပုံေအာၿပီး အစားမငတ္ခဲ႔ဘူး
......................
ေသာ႔တံမတူတဲ႔
ေသာ႔ခေလာက္ဟာ
ဖြင့္တုိင္းပြင့္မလာႏုိင္ပါဘူး
ကုိယ္႔ယုံၾကည္ခ်က္
ကုိယ္႔အယူအဆ
ကုိယ္႔ေသာ႔တံေပါ႔။
(ကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)- က်ဳပ္အေၾကာင္း)

ငါဟာ ကမာၻႀကီးကုိ
တဖက္သက္အခ်စ္နဲ႔ ခ်စ္ေနတဲ႔
ေမာင္စိမ္းသစ္ပါကြဲ႔။
ေက်းဇူးျပဳၿပီး ငါ႔ကုိ ဘယ္သူမွ ေစ်းလာမဆစ္နဲ႔
ငါတမူကား
ေတာေရာက္ၿမိဳ႕သား ကဗ်ာသမားျဖစ္ရဲ႕။
..........................
ဘ၀မွာ ေနေပ်ာ္လုိက္တာ
ေဟာဟုိ ၿခံစည္းရုိးမက်ည္းပင္ေပၚက
သပြတ္အူးသီးေလးေတြေတာင္မွ
တစ္ခ်ိန္မွာ ဓါတ္ဗူးေဖာ႔ဆုိ႔အျဖစ္နဲ႔
ဘ၀သစ္မွာ အဓိပၸာယ္ရွိရွိ ေနႏိုင္ၾကေသး။
(ေမာင္စိမ္းသစ္- အစိမ္းေရာင္ျဖစ္သြားတဲ႔ ကဗ်ာ)

၀န္ထမ္းဆုိတာ
အျပင္ပန္းကလည္းမလွ
အတြင္းခန္းကလည္း မ်က္ႏွာမရ
တစ္ခါတစ္ခါ ကြ်န္၀ယ္ရာ အဆစ္ပါ
တစ္ခါတစ္ခါ ကြ်န္ေမြးတာ အားေပးရရင္း
ငရဲကုိ အတြဲလုိက္သြားမယ္႔သူေတြ
ငါေတာ႔
ကုိယ္႔အကုသိုလ္ ကုိယ္ယူလုိ႔
အဆင္းကုိ ဘီးတပ္ေပးခ်င္ေနမိ။
(သုိက္ထြန္းေႏြ႕(ေဆး)- တစ္၀က္မာတိကာ)

          `ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ဟာ သူ႔ရဲ႕ပုဂၢိဳလ္ေရးဘ၀ကုိသာ အၿမဲေရးတယ္။ သူ႕ရဲ႕ အေကာင္းဆုံးကဗ်ာ ဆုိတာ သူ႔ဘ၀ရဲ႕ ေၾကကြဲစရာေတြထဲက ေပၚထက္လာတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေၾကကြဲစရာဟာ ေနာင္တ၊ သံေ၀ဂ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ႐ႈံးနိမ္႔သြားတဲ႔ အခ်စ္ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။  ဒါမွမဟုတ္ သူ႔ အထီးက်န္မႈျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သူဟာ မနက္လက္ဖက္ရည္၀ုိင္းမွာ ေျပာသလုိ ဘယ္ေတာ႔မွ တုိက္ရုိက္ႀကီးမေျပာဘူး။  ကဗ်ာမွာ အၿမဲတမ္းေ၀၀ါးေနတဲ႔ ပုံရိပ္ေတြ ရွိတယ္။ ကဗ်ာဆရာဟာ သူကုိယ္တုိင္ေ၀၀ါးတဲ႔ အစိတ္အပုိင္းရဲ႕ ပုံရိပ္တစ္ခုလည္းျဖစ္တယ္။´ ဆုိတဲ႔ ဆရာ ျမသန္းတင့္၏ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာႏွင့္ ပတ္သက္၍´မွ ေကာက္ႏႈတ္ ထား သည္႔ စာသားမ်ားလုိ (ဆရာ) ကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)၊ ေမာင္စိမ္းသစ္ႏွင့္ သုိက္ထြန္းေႏြ႔(ေဆး)တုိ႔၏ ကဗ်ာမ်ားသည္ သူတုိ႔ဘ၀ကို သူတို႔ ေျပာျပေနသည္႔ အတၳဳပတၱိကဗ်ာရွည္မ်ားျဖစ္သည္။ ဆရာကုိသက္(ပန္းကဗ်ာ)၏ ကဗ်ာရွည္ ထဲတြင္ ပန္းကဗ်ာ ကုိ ျမင္ခြင့္ရပါလိမ္႔မည္။ ဆရာ ေမာင္စိမ္းသစ္ကဗ်ာရွည္ထဲတြင္ ကဗ်ာဆရာ၏ မိသားစု၊ ဘ၀အေျပာင္း အလဲမ်ားႏွင့္ကဗ်ာသေဘာထား။ ဆရာသုိက္ထြန္းေႏြ႔(ေဆး)၏ ကဗ်ာထဲတြင္ ၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္၏ ဘ၀၊ ခံစားခ်က္မ်ားစသည္ျဖင့္ နားေထာင္ခြင့္ရပါလိမ္႔မည္။ မ်ဳိးေက်ာ္မ်ဳိး(ေရႊဘုိ)၊ ၾသဂတ္စ္၊ ၿမဲၿမံ(ေရႊဘုိ) တုိ႔၏ ကဗ်ာမ်ားသည္လည္း လူငယ္ဘ၀ႏွင့္ အခ်စ္အလြမ္းကို အခ်ဳိးက်ေရာစပ္တင္ျပထားသည္႔ ကဗ်ာရွည္မ်ား ပင္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ကဗ်ာဆရာသည္ တုိက္ရုိက္မေျပာ၊ တုိက္ရိုက္ေျပာေသာ္လည္း သြယ္၀ုိက္နားလည္ယူ ရတာမ်ဳိးလည္း ရွိႏိုင္သည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ကဗ်ာဆရာ၏ ဘ၀အား ကဗ်ာမ်ားထဲမွ ေတြ႔ျမင္ခြင့္ရရွိျခင္းသည္ မွာပင္ ေက်းဇူးတင္စရာေကာင္းေနပါေသးသည္။ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္သက္၀င္ျခင္းသည္ ကဗ်ာႏွင့္ကဗ်ာဆရာ အား ေပါင္းကူးေပးသည္႔ တံတားတစ္စင္းျဖစ္သည္။ ေရငတ္တုန္း ဆင္းထုိင္ခြင့္ရရွိသည္႔ ေရတြင္းတစ္တြင္းျဖစ္သည္။ အေမာေျပ မေျပကုိေတာ႔ ကဗ်ာဖတ္သူကသာ ဆုံးျဖတ္ေပးပါလိမ္႔မည္။ ကြ်န္ေတာ္႔အေနျဖင့္ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္ သက္၀င္ျခင္းသည္ ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈမ်ားကုိ အတၳဳပတၱိရုပ္ရွင္ဇာတ္ကား တစ္ကား ၾကည္႔႐ႈ လုိက္ရသလုိ ခံစားမိပါသည္ဟု ေျပာၾကားရင္း ေရႊဘုိပန္းကဗ်ာ စာေပဆု ဆက္လက္သက္တမ္း ရွည္ပါေစ ေၾကာင္း ဆုေတာင္းေပးလုိက္မိပါသည္။

မင္းနဒီခ
၁၁၊ ၾသဂုတ္လ၊ ၂၀၁၃