ငါ ကဗ်ာေရးသည္ ထုိ႔ေၾကာင့္ အမ္စတာဒမ္ ငါ
သြားသည္
စာအုပ္အမည္
Poetry Life
အမ္စတာဒမ္မွာ
ျပန္ဆုံၾကမယ္႔ ႏုိင္ငံတကာေရာက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ား
ေရးသူ ကဗ်ာဆရာ
(၆၅) ေယာက္
ထုတ္ေ၀သည္႔ ကာလ ၂၀၁၂ ၊ ၾသဂုတ္လ
ထုတ္ေ၀သည္႔ တုိက္
မန္းေခ်ာင္းလေရာင္
ကဗ်ာဆရာ
ေမာင္နီဦးစီစဥ္သည္႔ တတိယေျမာက္ Poetry Life ကဗ်ာ/ ေဆာင္းပါး စာအုပ္
မန္းေခ်ာင္းလေရာင္စာအုပ္တုိက္မွ ထြက္ရွိလာသည္။ ယေန႔လက္ရွိ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္
ေခတ္ေပၚ/ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ား အားေကာင္းေမာင္းသန္ေရးဖြဲ႔ေနၾကသည္႔ ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ ကဗ်ာမ်ား၊
ကဗ်ာေရးရာေဆာင္းပါး၊ အက္ေဆးမ်ားအား တစုတစည္းတည္း ဖတ္ခြင့္ရတာ တစ္ခုတည္း နဲ႔တင္
ယခုကဗ်ာစာအုပ္စီစဥ္သူ ဆရာေမာင္နီဦးအား ေက်းဇူးတင္မိသည္။
မန္းေခ်ာင္းလေရာင္စာအုပ္တုိက္မွ
ကဗ်ာစုစည္းမႈမ်ားအျဖစ္ ထုတ္ေ၀ခဲ႔သည္႔ မန္းေခ်ာင္း လေရာင္ထဲသုိ႔
အုပ္ဖြဲ႔ပ်ံသန္းလာေသာ ၉၅ ကဗ်ာငွက္မ်ား၊ (ေမာင္နီိဦး၊ ေအာင္ေကာင္းျမစ္၊
ကုိေဇာ္တုိ႔ စီစဥ္သည္)ကဗ်ာဆရာ(၅၈) ေယာက္ ကဗ်ာ (၅၈)ပုဒ္ ၊ဆက္လက္၍ ၂၀၀၉၊
ေအာက္တုိဘာတြင္ ပထမဆုံး Poetry Life အျဖစ္ ကဗ်ာဆရာ ကဗ်ာအယူအဆႏွင့္ ကဗ်ာေရးျခင္း
စာအုပ္ထြက္ရွိသည္။ ကဗ်ာဆရာ (၃၈) ဦး၏ အမွာေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္၊ ကဗ်ာ (၄၈) ပုဒ္၊ ဘာသာျပန္ကဗ်ာ
(၄)ပုဒ္၊ ကဗ်ာေဆာင္းပါး (၃)ပုဒ္၊ စုစုေပါင္း (၅၆) ပုဒ္ပါ၀င္ခဲ႔သည္။ ၂၀၁၁ တြင္
ဒုတိယေျမာက္ Poetry Life အျဖစ္ ေခတ္ေပၚလား၊ ေခတ္ၿပိဳင္လား၊ ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕
ထိပ္တန္းလွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ စာအုပ္ထြက္ရွိသည္။ ကဗ်ာဆရာ (၅၈) ဦး၏ ကဗ်ာ (၈၇) ပုဒ္၊
ကဗ်ာရွည္ (၂) ပုဒ္၊ ဘာသာျပန္ကဗ်ာ (၃)ပုဒ္၊ ကဗ်ာေဆာင္းပါး (၄) ပုဒ္ ႏွင့္ဓါတ္ပုံ
အက္ေဆး တစ္ပုဒ္၊ စုစုေပါင္း (၉၈) ပုဒ္ပါ၀င္သည္။ ယခု တတိယေျမာက္ Poetry Life အျဖစ္
အမ္စတာဒမ္မွာ ျပန္ဆုံၾကမယ္႔ ႏုိင္ငံတကာေရာက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားတြင္ ကဗ်ာဆရာ (၆၅)
ေယာက္၏ ကဗ်ာ (၈၅) ပုဒ္၊ ဘာသာျပန္ကဗ်ာ (၁)ပုဒ္၊ ကဗ်ာေဆာင္းပါး (၆)ပုဒ္၊ အက္ေဆး
(၁)ပုဒ္ ၊ စုစုေပါင္း (၉၃) ပုဒ္ ပါ၀င္သည္။
Poetry
Life အမ္စတာဒမ္ တြင္ ကဗ်ာဆရာမ်ားတစုတစည္းတည္း စုံလင္လွသလုိ ကဗ်ာေရးဟန္မ်ားလည္း
စုံလင္လွပလြန္းသည္ဟု ခံစားမိသည္။ Icon
မဂၢဇင္း ဆရာ ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ ေ၀ဖန္ပုိင္းဆစ္ျပခဲ႔ဖူးသည္႔ ဆရာေအာင္ခ်ိမ္႔၊
သုခမိန္လွဳိင္တုိ႔၏ Minimalism ကဗ်ာမ်ား၊ ပင္မ ေရစီးအစဥ္အလာေမာ္ဒန္ကဗ်ာမ်ား၊
အယ္လပီ၊ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္နဲ႔ အျခားေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ စသျဖင့္ အမ်ဳိးအစားစုံလင္သလို ခံစားမႈရသမ်ဳိးစုံေပးႏုိင္သည္႔
စာအုပ္တစ္အုပ္လုိ႔လည္း ထင္မိသည္။ ဆရာ ေအာင္ခ်ိမ္႔ က` အႏုပညာနဲ႔
စားသုံးသူၾကားခံမ်ဥ္းဟာ ထူေနတယ္ဆုိရင္ မဟုတ္ေသးဘူး။ အဲဒီ အထူကုိ
မ်ားမ်ားပါးသြားေအာင္ မရွိေတာ႔ေလာက္ေအာင္ လုပ္ရမယ္´ဟုေျပာခဲ႔ဖူးတာ ရွိသည္။ ဆရာ ေအာင္ခ်ိမ္႔သည္
ေနာက္ပုိင္းတြင္ အဲဒီစကားနဲ႔အညီ ကဗ်ာမ်ားဆက္တုိက္ေရးသားၿပီး ဗ်ာ/ဖတ္မ်ဥ္း က်ဥ္းေအာင္
ယေန႔ေခတ္ကဗ်ာကုိ အထူးတလည္ ခင္းက်င္းျပသေနသည္ကုိလည္း မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာ မ်ားေပၚတြင္
ဆက္တုိက္ေတြ႔ေနရသည္။ အလကၤာတင္စားခ်က္မပါ၊ အနက္ ကြယ္၀ွက္မႈမပါ၊ စံေသြမႈမပါ။
ကဗ်ာမ်ားက ရုိးရွင္းသည္။ ဖတ္သူအာရုံကုိ တုိက္ရုိက္ကူးစက္ေစၿပီး ဖတ္သူ အားထုတ္မႈ စူးစုိက္စရာမလုိေသာ
ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္။ Poetry Life အမ္စတာဒမ္တြင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အင္အားမ်ားျပားသည္ကုိေတြ႔ရွိရၿပီး
ေခတ္ၿပိဳင္ဟု ယူဆရသည္႔ ကဗ်ာမ်ားအေနျဖင့္ ကဗ်ာဆရာ (၁၄) ေယာက္၏ ကဗ်ာ(၁၇) ပုဒ္သာ
ေတြ႔ရသည္။ ၉၀ ၀န္းက်င္ကာလမ်ားဆီက အျငင္းပြားခဲ႔ၾကေသာ ပင္မေရးစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာ၏
ကဗ်ာမွာ နားလည္ျခင္း၊ မလည္ျခင္း ျပႆနာသည္
ယေန႔ ေခတ္ၿပိဳင္ ကဗ်ာမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ဖတ္လွ်င္ မေျပာပေလာက္ေတာ႔။ ကဗ်ာဖတ္သူ၏
ကဗ်ာဖတ္အား ရင္႔က်က္ လာမႈႏွင့္ ခံစားႏုိင္စြမ္းက ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားအား
နားလည္မႈပုိမုိေကာင္းမြန္ ေစခဲ႔သည္ဟု ထင္မိသည္။ ဆရာေစတ ကေတာ႔ ယခုစာအုပ္ပါ `ပါရမီရွင္ အယူအဆ ေခတ္တကယ္ကုန္ၿပီေလာ
´ကဗ်ာေဆာင္းပါးထဲတြင္ ` ဘယ္သူ ဘာပဲလုပ္လုပ္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ ကင္းလုိ႔မရဘူး။ ေခတ္ေပၚ
ကဗ်ာရဲ႔ ေက်းဇူးဟာ အေသအခ်ာရွိေနမွာပါ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ သတ္လုိက္ရင္ ကုိယ္႔ကုိယ္
ကုိယ္ သတ္ေသတာနဲ႔ တူတယ္ ´ဟု ေရးထားသည္။
Poetry Life အမ္စတာဒမ္၏
ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာလုိ႔ ယူဆရတဲ႔ ကဗ်ာေတြထဲမွာ ဆရာ ၀င္းျမင့္ကုိ ေတြ႔လုိက္သည္။ `
ပုိေကာင္းတဲ႔ အာရုံစုိက္မႈတစ္ခုဟာ စားပြဲေပၚတင္ထားတဲ႔အတြက္ ပန္းအုိး ျဖစ္တယ္´။
`နဂၢတစ္ေတြ လွဳပ္လာတဲ႔အတြက္ သင္ဟာ လူျဖစ္လာတယ္။ သရုပ္ေဆာင္ ေနတာ ခင္ဗ်ား ကြ်န္ေတာ္
ၾကာၿပီမဟုတ္လား´။ ဆရာ ၀င္းျမင္႔ထံမွ ပဲ႔တင္သံမၾကား ရေတာ႔။ ဆရာက ကဗ်ာဆုိတာ ဒီလုိဖတ္ရတယ္ ဟု တုိက္ရုိက္ေျပာသည္။ စကားလုံးျဖင့္
တင္ဆက္ျပသမႈေတြ၊ ေမးခြန္းေတြ ၾကားရသည္။
ေခတ္ေပၚမွ ေခတ္ၿပိဳင္ကူးေျပာင္းျခင္းဟု ခံစားရသည္။ ထြဏ္းေသြးအိမ္၏
ေဘာင္းဘီအိပ္ကပ္ထဲတြင္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရွိသည္။ သူသည္ ကဗ်ာရြတ္ပြဲမ်ားတြင္ သူအၿမဲတမ္း ရြတ္ေလ႔ရွိသည္႔
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္သည္။ ထုိကဗ်ာသည္ ညီမုိးေအးျဖစ္သည္။ ယခု Poetry Life
အမ္စတာဒမ္တြင္လည္း ထြဏ္းေသြးအိမ္သည္ ေဘာင္းဘီအိ္ပ္ကပ္ထဲမွ ကဗ်ာကုိ စာမ်က္ႏွာေပၚ
တင္လုိက္သည္။ ညီမုိးေအး သု႔ိ အခန္းတုိင္းဟာ အေမွာင္။ ထုိကဗ်ာက ဖတ္ရေတာ႔
ခင္ေဇာ္ျမင့္ႏွင့္ ႏြယ္စိမ္းေ၀ကုိ သတိရသည္။ သူတုိ႔သုံးေယာက္သည္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ
စကားလုံး အလွဓါတ္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းသည္။ သုံးေယာက္စလုံး ေရးဟန္ဆင္သလုိ ေရးသည္႔
ကဗ်ာမ်ား သည္ ခ်စ္စရာေကာင္းေန သည္ဟု ခံစားရသည္။
ကြ်န္ေတာ္ ကေလာကုိ ပထမဆုံအႀကိမ္ေရာက္ေတာ႔
ဆရာ ႏုိင္မြန္ေအာင္သြင္ႏွင့္ေတြ႔သည္။ သုိ႔ေသာ္ စကားေတြ အၾကာႀကီးေျပာခြင့္မရခဲ႔။
ေနာက္တစ္ေခါက္မွ ေျပာဦးမည္ဟု စိတ္ကူးမိသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဒုတိယအႀကိမ္ေရာက္ေတာ႔ ဆရာႏွင့္ ေတြ႔ခြင္႔မရ။
ဆရာ ၾသစေၾတးလ်သြားသည္ဟု သိရ သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဆရာႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္ အြန္လုိင္းတြင္ ျပန္ဆုံသည္။
ဆရာ႔၏ ေခတ္ေပၚသုံးေၾကာင္း ကဗ်ာေလးမ်ား ဖတ္ခြင့္ရသည္။ ယခုစာအုပ္တြင္ပါေသာ ဗုံသံကုိ
ကင္းေစာင္႔ ေနသူ အိပ္မက္မ်ားအား ဆရာ႔၏ ေဖ႔ဘြတ္ေပၚတြင္ အရင္ဖတ္ခြင့္ရခဲ႔သည္။ ယခု
Poetry Life အမ္စတာဒမ္တြင္ ဖတ္လုိက္ရ ေတာ႔ ပုိအားရသည္။ စကားလုံးအတူတူ
စာေၾကာင္းေရအတူတူ။ ခံစားမႈက မတူ။ အြန္လုိင္းႏွင့္ ပရင့္ ကြာျခားမႈေၾကာင့္လား။
Poetry Life အမ္စတာဒမ္မွ
ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားထဲတြင္ ဆရာေမာင္ျပည္႔မင္း၏ ဂ႐ု(ပ္)ဖုိတုိ ကုိ ႏွစ္သက္မိသည္။ `
ႏွစ္ေတြ နည္းနည္းၾကာလာၿပီဆုိေတာ႔ ၀ါလာမွာေပါ႔ ` မွ စကာ ေနာက္ဆုံး စာေၾကာင္းျဖစ္သည္႔ ` ကြ်န္ေတာ္႔
ပုံမပါဘူး´ အထိ ဖတ္သူအား မေမာမပမ္း ဆက္တုိ္က္ လုိက္ပါ ေစသည္႔ ကဗ်ာျဖစ္သည္။
ေမာင္ဖုန္းျမင့္၏ ဓနသီဟ ကဗ်ာကုိလည္း သေဘာက်သည္။ ကဗ်ာဆရာ၏ ေခတ္စနစ္ကုိ
စိတ္အခ်ဥ္ေပါက္မႈ သေရာ္မႈတုိ႔ကုိ ေခတ္ၿပိဳင္ေရးဟန္ျဖင့္ ေဖာ္ျပသြားသည္။ ဆရာေဇယ်ာလင္း၏
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဘယ္ကုိသြားေနၾကသလဲကုိေတာ႔ ကုိယ္႔အယူအဆနဲ႔ ကုိယ္
ကဗ်ာစာရင္းထဲထည္႔ထားလုိက္သည္။ ထုိကဗ်ာအတြက္ ကြ်န္ေတာ္႔တြင္ ျပန္ေျဖစရာ
ေမးခြန္းမရွိ။
ကဗ်ာေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ဆရာမင္းခက္ရဲ ရဲ႕
ေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕ မလွမ္းမကမ္း ၊ ဆရာ ေဇယ်ာလင္း၏
စိတ္ကူးညဏ္လက္ေတြ႔နဲ႔ ကဗ်ာအယူအဆ၊ ဆရာၿငိဏ္းေ၀ရဲ႕ ပုိ႕စ္ကြန္ဆက္ ခ်ဴရယ္ ကဗ်ာေဗဒ/စာေပေဗဒ၊
ဆရာ၀ိုင္ခ်ဳိရဲ႕ ကဗ်ာအရာေတြေရွ႔တက္ စတဲ႔ ကဗ်ာေဆာင္းပါး ေတြကေတာ႔ တစ္ခါဖတ္ရုံနဲ႔
မလုံေလာက္ အခါခါျပန္ဖတ္ရမယ္႔ ေဆာင္းပါးေတြလုိ႔ ျမင္ပါသည္။ ဆရာ၀ုိင္ခ်ဳိ
ေဆာင္းပါးတြင္ေတာ႔ ` ကဗ်ာသည္ အျငင္းပြားခံရျခင္း ရွိေနသေယာင္နဲ႔
ထုိအျငင္းပြားျခင္း တုိ႔ထက္ အဆင္႔ျမင္႔နက္ရႈိင္းေသာ တစ္ေနရာ၌ ဖမ္းဆုပ္ရခက္စြာ
ေနထုိင္လ်က္ရွိ၏ ´လုိ႔ ေရးထားတာကုိ ေတြ႔လုိက္ရသည္။ ဆရာသစၥာနီ၏
လိပ္ျပာသန္႔သန္႔အိပ္စက္ခဲ႔သူကုိဖတ္ရေတာ႔ ၾကည္ေမာင္သန္းကုိ သတိရလြမ္းဆြတ္မိ။
ကြ်န္ေတာ္က လွသန္းကုိ မမီခဲ႔။ ၾကည္ေမာင္သန္းနဲ႔မွ တခုတ္တရ ကဗ်ာဓါတ္က်ခဲ႔သူ။
Poetry Life အမ္စတာဒမ္တြင္
ကြ်န္ေတာ္စိတ္အ၀င္စားဆုံးကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရွိသည္။ဆရာႀကီး ကုိေလး( အင္း၀ဂုဏ္ရည္)၏
ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ကဗ်ာအဖြင့္မွာ ရထားသံ ` တူ ..တူ.. တူ.. ဂ်ဳံး..ဂ်ဳံး.. ဂ်က္´ စသည္။
ဘူတာစဥ္ေတြ ျပသည္။ ရထားသံတျဖည္းျဖည္း ျမန္လာသည္။
ထုိ႔ေနာက္ အရမ္းျမန္လာသည္။ ထုိ႔ေနာက္ က်ည္ဆန္ရထားတစ္စင္းေလာက္ထိ ျမန္လာသည္။
ေနာက္ဆုံး ဆရာက ေျပာသည္။ ` ဒီဘူတာ ဆင္းမယ္´ တဲ႔။ ဆရာ ဒဂုန္တာရာက ဆရာကုိေလး၏
မြန္းတည္႔အမီ ကဗ်ာစာအုပ္အမွာတြင္ `
ကုိေလးကေတာ႔ ကဗ်ာကုိ ေရွးကလုိ ေရးတယ္။ ဒါကုိ ေခတ္သမားမ်ားက ကဗ်ာမဟုတ္ဟု ေျပာၾကသည္။
သုိ႕ျဖစ္လွ်င္ ကဗ်ာသည္ အဘယ္နည္း။ ယခု ဤသုိ႔ဆုိလွ်င္ ကဗ်ာဆုိသည္ကား အဘယ္နည္း´ဟူ၍ ေမးခြန္းေမးထားသည္။
ဆရာ ဦးကုိေလးသည္ ဒီကဗ်ာျဖင့္ ဆရာ႔အား ကဗ်ာမဟုတ္ဟု ေျပာေသာ ေခတ္သမားမ်ားကုိ
အသိေပးတပ္လွန္႔လုိက္ျခင္းလား။ ဆရာျဖတ္သန္းခဲ႔တဲ႔ ဘူတာေတြ ေက်ာ္ခဲ႔ၿပီး
ဆရာဆင္းခဲ႔တဲ႔ဘူတာဟာ ဘယ္ဘူတာလဲ။ ဒီဘူတာ ငါဆင္းမယ္ ဆုိတာ ဆိုက္ေရာက္ျခင္းလား။
ခ်န္ရစ္ျခင္းလား။ ကြ်န္ေတာ္အေတြးထဲ ေမးခြန္းေတြ မ်ားစြာနဲ႔ အမ္စတာဒမ္မွာ
ျပန္ဆုံၾကမယ္႔ ႏုိင္ငံတကာေရာက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားဟာ စိတ္၀င္စားစရာ ၾကည္ႏူးျခင္းေတြ
အျပည္႔နဲ႔ ကမာၻ။
မင္းနဒီခ
No comments:
Post a Comment