Thursday, April 11, 2013

စိမ္းဖန္႔ေနတဲ႔ လင္းခါးရဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔အေပၚစိမ္းကားရက္စက္မႈ ( ကဗ်ာစာအုပ္ခံစားမႈ)



စိမ္းဖန္႔ေနတဲ႔ လင္းခါးရဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔အေပၚစိမ္းကားရက္စက္မႈ

စာအုပ္အမည္                 စိမ္းဖန္႔ေနတဲ႔ စိမ္းကားရက္စက္မႈ
ေရးသူ                         လင္းခါး
ထုတ္ေ၀သည္႔ ကာလ        ၂၀၁၂ ၊ ဇူလုိင္
ထုတ္ေ၀သည္႔ တုိက္         AN စာေပ

၂၀၁၁ ႏွစ္လယ္ေလာက္က ျဖစ္မည္ထင္သည္။ ကဗ်ာဆရာမ်ားသမဂၢဖြဲ႔စည္းေရးအတြက္ ဆရာ ေမာင္စိမ္းနီ၊ ခရမ္းျပာထက္လူ၊ ေမာင္ဖီလာတုိ႔ႏွင့္ မႏၱေလးကဗ်ာဆရာမ်ား ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးပြဲေလးတစ္ခု မင္းသီဟကိတ္အေပၚထပ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ႔ၾကသည္။ ထိုပြဲေလးတြင္ လင္းခါးႏွင့္ စတင္ဆုံဆည္းမိတ္ဖြဲ႔ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္က သူ၏ ပထမဆုံး ကဗ်ာလုံးခ်င္း စာအုပ္ ယွဥ္ရုန္းခဲ႔တဲ႔ ေဘာ္ဒီ ထြက္ထားၿပီးသည္႔အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အမွန္အတုိင္း၀န္ခံရလွ်င္ ထုိစာအုပ္ထြက္စတုန္းက မ၀ယ္ျဖစ္ခဲ႔။ စရဏမဂၢဇင္းတြင္ ဆရာသစၥာနီ၏ ထုိစာအုပ္အေပၚ ကဗ်ာေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးပါလာမွ ပုိစိတ္၀င္စားၿပီး ၀ယ္ျဖစ္ခဲ႔သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ရန္ကုန္ ယုဒႆန္ခန္းမတြင္ ကဗ်ာဆရာမ်ားသမဂၢမွ ပထမဆုံးအႀကိမ္က်င္းပသည္႔ ၂၀၁၂ ကမာၻ႔ကဗ်ာေန႔တြင္ လင္းခါးႏွင့္ ထပ္မံဆုံျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္တြင္ ခဏေနျဖစ္ခဲ႔သည္႔ သုံးရက္အတြင္း လင္းခါး၏ အတြင္းစိတ္ကို ပုိမုိရင္းႏွီးခြင့္ရခဲ႔သည္။ အသက္အရြယ္က ကြ်န္ေတာ္႔ထက္ ငယ္ေသးေပမယ္႔ ကဗ်ာပုံႏွိပ္မွတ္တမ္းအရ ကြ်န္ေတာ္ထက္၀ါရင့္ေနသည္႔ လူငယ္စစ္စစ္ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ လူငယ္ဆုိေတာ႔ စိတ္ဓာတ္တက္ၾကြသည္။ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျမန္သည္။ တရြတ္ထုိးဆန္သည္။ အမွန္တရားကုိ ဆုပ္ကုိင္ရင္း ကဗ်ာမာနႀကီးသည္။ ကဗ်ာအေၾကာင္း ေျပာသည္႔အခါတုိင္း သူ႔၏ စိတ္အားထက္သန္မႈႏွင့္ ကဗ်ာတြင္ နစ္ျမွဳပ္ထားသည္႔ သူ႔စိတ္ကုိ ျမင္ႏုိင္သည္။ ၂၀၁၂ ဇြန္လတြင္ ဆရာသစၥာနီ ၏ ေရတံခြန္တစ္ခုရဲ႕လမ္း ကဗ်ာေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ထြက္လာသည္။ ထုိစာအုပ္ အမွာတြင္ လင္းခါးအေပၚ  သူ႔ေရရွည္ေကာင္းက်ဳိးကုိ ေမွ်ာ္ေတြးက ဆန္ရင္းနာနာ ဖြတ္လုိက္သည္ဟု ဆုိထား ပါသည္။ ထုိေဆာင္းပါးကုိ စဖတ္ကာစတြင္ လင္းခါးအေပၚ ဆရာသစၥာနီေ၀ဖန္တာ ၾကမ္းလြန္းသည္ဟု ထင္မိေသာ္လည္း ယခု လင္းခါး၏ ဒုတိယေျမာက္ ကဗ်ာလုံးခ်င္းစာအုပ္ေလးထြက္လာေသာအခါ ဆရာသစၥာနီ၏ ထုိေဆာင္းပါးကုိ လင္းခါး အတြက္ ေက်းဇူးတင္မိသည္။
          ၂၀၁၂ ဇူလုိင္တြင္ လင္းခါး စိမ္းဖန္႔ေနတဲ႔ စိမ္းကားရက္စက္မႈ လုိ႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတဲ႔ ဒုတိယေျမာက္ကဗ်ာ လုံးခ်င္းစာအုပ္ေလး ထြက္လာသည္။ ဆရာေမာင္ေအာင္ပြင့္၏ အမွာစာႏွင့္အတူ ကဗ်ာ (၅၁)ပုဒ္ပါ၀င္ၿပီး စာအုပ္ ေနာက္ ဆုံးတြင္ ပထမစာအုပ္ျဖစ္သည္႔ ယွဥ္ရုန္းခဲ႔တဲ႔ ေဘာ္ဒီအတြက္ ေရးသားထားသည္႔ ဆရာသားေအးည၏ ယွဥ္ရုန္းမယ္႔ လင္းခါး ကဗ်ာခံစားမႈေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကုိပါ ထည္႔သြင္းေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ `ေရးဟန္ပုံသ႑ာန္က ဘယ္ တုိင္းျပည္က ယူယူရတယ္။ စိတ္ကူးစိတ္သန္းနဲ႔ ကမာၻပတ္လုိ႔ရတယ္။ အေၾကာင္းျခင္းရာ စာအႏွစ္သာရကေတာ႔ ကုိယ္႔ တုိင္းျပည္ ကုိယ္႔ျပည္သူ ကုိယ္႔၀န္းက်င္ကပဲ ရတာမ်ားတယ္။ အခု အနီးကပ္ကာလ ကဗ်ာေရးဖြဲ႔အားေကာင္းတဲ႔ လူငယ္ ကဗ်ာဆရာေတြထဲမွာ လင္းခါးလည္းပါတယ္´ ` အေတြးသစ္ ခံစားမႈအသစ္မ်ားနဲ႔ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ႔ သူကဗ်ာေတြကုိ ဖတ္ရႈ ခံစားရတဲ႔အခါ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ အက်ဳိးျပဳတဲ႔ သူ႕ရဲ႕ ျပင္းျပတဲ႔ ဆႏၵေတြကို ျမင္ရတယ္´ လုိ႔ ဆရာ ေမာင္ေအာင္ပြင့္ အမွာ ကဗ်ာခ်စ္သူသုိ႔ တစ္ခုတည္းနဲ႔တင္ ယခုဒီကဗ်ာစာအုပ္အေပၚကြ်န္ေတာ္႔ရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈဒီေရကုိ ျမင့္တက္ေစခဲ႔သည္။ လင္းခါးသည္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္အတြင္း ဘာေတြ ေျပာင္းလဲခဲ႔ပါသလဲ။ သူ႔အားနည္းခ်က္ေတြကို သူျပန္ျမင္ခဲ႔သလား။ သူစိတ္ဆုိး ေနတုန္းပဲလား။ ကဗ်ာေတြအေပၚ သူစိတ္မနာဘူးဆုိတာကေတာ႔ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚ ဆက္တုိက္ေဖာ္ျပခံေနရသည္႔ သူ႔ကဗ်ာေတြက သက္ေသျဖစ္သည္။
          ကဗ်ာေတြ မဖတ္ခင္ ပထမဆုံးသိသိသာေျပာင္းလဲမႈက ကဗ်ာေခါင္းစဥ္မ်ားျဖစ္သည္။` အေသးအဖြဲအလုပ္ရဲ႕ အက်ဳိးကုိ အေၾကာင္းနဲ႔ ဆီေလ်ာ္ေအာင္၊ အေပါက္တစ္ေပါက္ဟာ ႏႈတ္ဆိတ္ေနလည္း ေဟာင္းေလာင္းပဲ၊ ဦးေႏွာက္ ႀကီး ႀကီးနဲ႔ မိန္းမ၊ မူလအဓိပၸာယ္ဆီ ျပန္သြားဖုိ႔ ခဲယဥ္းတဲ႔ အေၾကာင္းအရာေတြ၊ အပ်က္အပ်က္နဲ႔ မုတ္ဆိတ္ပ်ားဆြဲျခင္း စားရကံ ႀကံဳေတာ႔ ႏွာေခါင္းေသြးထက္ျခင္း၊  အုိးထရက္ဖို႔ဒ္ ဆန္တီယာဂုိ ဘာေနဗ်ဴး ႏူးကမ္႔ ပရင္စင္၊ ေနရာလြတ္ျဖည္႔ရန္ ေနရာ ေပးရန္ စသည္႔ျဖင့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ ေခါင္းစဥ္မ်ားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ထားသည္ကုိ ျမင္လုိက္ရသည္။ လင္းခါး တစ္ေယာက္ ဆရာသစၥာနီ၏ ေစတနာကုိ ျမင္လုိက္ျခင္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။
`စီးပြား၊လူမႈ၊ေမတၱာ၊ ႏုိင္ငံေရးကုိ ကုိယ္စားမျပဳ
ဘူး၊ တစ္ရာဖရုံဆင္႔မေနခ်င္ေတာ႔သ
လုိ၊ အပ္တာက လက္ရွိ ရုပ္ကိစၥႏွစ္ရပ္မွာ
အရည္၊ အခဲ၊ အေငြ႔ ၀င္မ႐ႈပ္ဘူး
တိမ္ဟာ လင္းခါးအေပၚ တစုိက္မတ္
မတ္။ တပ္ရပ္ေနတဲ႔ လင္းခါးအေပၚ ေမွာင္အတိ
က်ေရာက္ေနတဲ႔ အေၾကာင္းကုိ လင္းခါး ေျပာတာပဲ´
( အေသးအဖြဲအလုပ္ရဲ႕ အက်ဳိးကုိ အေၾကာင္းနဲ႔ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ကဗ်ာမွ)
          ပထမဆုံးအဖြင့္ကဗ်ာမွာတင္ပဲ လင္းခါးရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈကို ထပ္မံျမင္ေတြ႔လုိက္သည္။ စကားလုံးေတြ ေနရာခ် ထားမႈ (သုိ႔) ေနရာအလုိက္စကားလုံးတန္ဖုိးမ်ားကုိ တပ္ဆင္ေဆာ႔ကစားျခင္း(သုိ႔)  သူဟာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကုိ မူလအဓိပၸာယ္ မပ်က္ ျပဳလုပ္ ဖန္တီးလုိက္သည္။
`ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ဟာ ပင္စည္ႀကီးလုိ
အေပၚက အကၡရာ နားခုိရာသစ္ပင္အုပ္အုပ္ကေလးျမင္ေယာင္လာေအာင္
ေရးဆြဲသလုိလုိ ေရးသား
ကႀကီးငွက္ကေလးေတြ ဟုိဒီပ်ံသန္းစဥ္
ေရးဆြဲသလုိမ်ဳိးေရးသားထားတဲ႔
ထြက္ေပါက္မရွိေသာ ၀လုံးလုိ ၿမိဳ႕ျပႀကီးကုိေမ႔´
(ေရးဆြဲသလုိ ေရးသားကဗ်ာမွ)
          ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ပင္စည္၊ ကႀကီးငွက္၊ ထြက္ေပါက္မရွိတဲ႔ ၀လုံး၊ ပလက္လန္ပေစာက္၊ ျပဴတစ္ျပဴတစ္ စလုံး ၊ အကၡရာ ေတြဟာ အရုပ္သေကၤတသေဘာေတြလုိ႔ ဖြဲ႔ႏြဲ႔လုိက္တဲ႔ ေရးဆြဲသလုိေရးသား ကဗ်ာဟာ ဖတ္သူကုိ ကဗ်ာရဲ႕ အနက္ အဓိပၸာယ္ဆီ သြားရာလမ္းေၾကာင္းကေန ဆြဲထုတ္ၿပီး စကားလုံးေတြရဲ႕ ပင္ကုိယ္ပကတိ အရွိတရားဆီ ျပန္ပုိ႔ေပးလုိက္တဲ႔ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ တနည္းေျပာရရင္ ကဗ်ာဟာ ဘာကို ညႊန္းဆုိတယ္။ ကဗ်ာရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘာရွိသလဲဆုိတဲ႔ သမား ရုိးက် ကဗ်ာဖတ္သူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြးကုိ ဆန္႔က်င္ထားတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။
ဒီဘက္ႏွစ္မ်ားတြင္ ကဗ်ာေရစီးေၾကာင္းအေရြ႕မွာ ျမန္ဆန္လြန္းသည္။ အားေကာင္းေမာင္းသန္စီးဆင္းခဲ႔ေသာ မုိးေ၀ကဗ်ာေခတ္လြန္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရစီးသည္ ၂၀၀၀ ေနာက္ပုိင္းတြင္ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲျဖစ္ထြန္း အားေကာင္း ခဲ႔သည္။ ၂၀၀၀ ျပည္႔ႏွစ္ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဆရာ ေဇယ်ာလင္းရဲ႔ အေမရိကန္ျမစ္ဖ်ားခံ LANGUAGE POETRY နဲ႔ ၂၀၀၇ မတ္လမွာ ဆရာ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း ဦးေဆာင္တင္သြင္းလာတဲ႔ Neo Modren Poetry ၊ ၂၀၁၀ ၀န္းက်င္မွာ Dagital၊ Flart စသည္႔ ကဗ်ာသေဘာတရားမ်ား၊ ကဗ်ာအမ်ဳးိအစားမ်ားအျပင္ အျခား ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားမ်ားလည္း အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ အားေကာင္းလာခဲ႔သည္။ သုိ႔ေသာ္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္ေတာ႔ ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာလည္း အနည္ထုိင္မပ်က္ ရွိေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားအေနျဖင့္ နယ္ေျမသစ္ခ်ဲ႕ထြင္ေရးသားတြင္ ႀကဳံရတတ္ေသာ ထုံးစံအတုိင္း အဓိကအခက္အခဲမွာ ကဗ်ာဖတ္သူပူးေပါင္းပါ၀င္အားထုတ္ရသည္႔ ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ကဗ်ာဖတ္သူ၏ ကဗ်ာ ဖတ္အားအဆင့္အတန္း၊ ကဗ်ာဆုိင္ရာသိမႈေဗဒ အားနည္းခ်က္၊ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အေပၚ အခ်ိန္ေပးတည္ေဆာက္ အဓိပၸာယ္ ရယူလုိမႈ (သုိ႔) ခံစားႏုိင္မႈ စသည္ျဖင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားအေနျဖင့္ ကဗ်ာဖတ္သူႏွင့္ အတန္ငယ္ေ၀းကြာေနေသးသည္ ကုိေတာ႔ ေတြ႔ရသည္။ ယခု လင္းခါး ကဗ်ာမ်ားအေနျဖင့္ အထက္ပါ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားေလာက္ ကဗ်ာဖတ္သူကုိ စိတ္ဒုကၡမေရာက္ေစဘဲ တုိက္ရုိက္အဓိပၸာယ္( သုိ႔) ကဗ်ာဆရာ၏ ေရာက္ရွိေစလုိမႈပန္းတုိင္၀န္းက်င္အထိ ဆြဲေခၚသိမ္း သြင္းႏုိင္တာကုိလည္း ေတြ႔ရပါသည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္တစ္ေယာက္အျဖစ္ ေခတ္ေပၚဟန္အေငြ႔အသက္မ်ား၊ အားေကာင္းေသာ စကားလုံးမ်ားျဖင့္ လက္ရွိ ေခတ္ၿပိဳင္အေနအထားကုိ ပုံေဖာ္ခ်ျပထား ေသာ ကဗ်ာမ်ားပဲ ျဖစ္သည္။
`ငါတုိ႔လည္း ကေလးေတြလုိပါပဲ
တျခားလည္း ေရြးစရာ မရွိေတာ႔
သုညေတြကုိပဲ ႀကိဳးနဲ႔သီသီၿပီး စြဲစြဲလန္းလန္းဆင္ျမန္းခဲ႔ရ
ကေလးေတြလုိပဲ
ဖိနပ္ေသးေသး အကၤ်ီေသးေသး စားစရာေသးေသးနဲ႔
ကုတင္ေသးေသးေလးေပၚမွာပဲ စၾက၀ဠာအႀကီးႀကီးကုိ ေငးခဲ႔ရတာ´
(ကေလးေတြ ကဗ်ာမွ)

`မေပ်ာ္ႏုိင္တာဟာ ေဒသတြင္းကိစၥလား
သူမ်ားေပါင္မုန္႔ေတြကို တက္နင္းမိေနသလား
ကာလအေျပာင္းအလဲလား
လုံၿခံဳေရးၿခိမ္းေျခာက္သလား
ဒါမွ မဟုတ္ အေပ်ာ္သက္သက္ပဲလား။´
( မေပ်ာ္သူမ်ားကလပ္ ကဗ်ာမွ)

`ငါတုိ႔ဟာ ေမွာက္ေနတဲ႔ ေမွာက္ဖဲေလးေတြ
ဘာမဆုိျဖစ္ခြင့္ရွိတယ္ ဆုိတာထက္
ဘာမွျဖစ္ခြင့္မရွိေသးတဲ႔ ေမွာက္ဖဲေလးေတြပါ
ဘ၀က အၾကမ္းဖက္သမားနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္ရသလုိလုိ
ၾကြက္ေထာင္ေခ်ာက္ေပၚ အိမ္ေဆာက္ရသလုိလုိ´
( အပ်က္ပ်က္ႏဲ႔ မုတ္ဆိတ္ပ်ားဆြဲျခင္း၊ စားရကံႀကံဳေတာ႔ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္ျခင္း ကဗ်ာမွ)

        လင္းခါးဟာ လက္ရွိေခတ္စနစ္ႀကီးထဲက လႈပ္ခါခ်ခံေနတဲ႔ လူငယ္ေတြအားလုံးထဲက လူငယ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ သည္။ ေခတ္ရဲ႕ ေမွာင္မုိက္မႈအလင္းေရာင္မွာ စမ္းတ၀ါး၀ါးလမ္းေပ်ာက္ခဲ႔ရတဲ႔ လူငယ္ေတြ၊ ေရလုိက္လြဲ လမ္းမွားခဲ႔ရတဲ႔ လူငယ္ေတြ ၾကားထဲမွာမွ သူဟာ ကဗ်ာကုိ ေတြ႔ရွိခဲ႔သည္။ ေန႔တစ္ေန႔ရဲ႕ အသက္ရွင္ရပ္တည္မႈေတြ အဓိပၸာယ္ျပည္႔၀ဖုိ႔၊ ကဗ်ာနဲ႔ တတ္ႏုိင္သမွ် ပခုံးထမ္းတင္ေနတဲ႔ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ အျဖစ္ ဘ၀ကုိ သူေတြ႔ရွိခဲ႔သည္။ သူ႔ေနာက္ေက်ာက ဒဏ္ရာေတြဟာ သူ႔အတြက္ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ သူမ်က္စိေရွ႕မွာ ျမင္ေနရတဲ႔ ဒုကၡေတြဟာ သူ႔အတြက္ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ သူႀကံဳေတြ႔ ျမင္ၾကားေနရတဲ႔ ကမာၻႀကီးရဲ႕ မရုိးသားမႈေတြ၊ အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈေတြ၊ လက္နက္ကုိင္အႏုိင္က်င့္၀ါဒေတြကုိ ကဗ်ာျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ခ်င္သည္႔ ဥပေဒျပဳသူတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ႔ေသာ သူ႔အႏုပညာသည္ ေမွာက္မုိက္ေသာ ေခတ္စနစ္ႀကီးအတြက္ အလင္းေရာင္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာင္ ပုိးစုန္းၾကဴးေလာက္ျဖစ္ျဖစ္ သူလင္းခဲ႔သည္။ လင္းေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။ အလွည္႔က်ေ၀ေနတဲ႔ ဖဲခ်ပ္တစ္ခ်ပ္လုိ သူ႔ကဗ်ာေတြကုိ ေစာင့္ေမွ်ာ္ရင္း ကြ်န္ေတာ္တုိ႔အေပၚ မစိမ္းကား မရက္စက္ဖုိ႔ေတာ႔ လူခ်င္းေတြ႔လွ်င္ ေျပာရပါဦးမည္။

မင္းနဒီခ



No comments:

Post a Comment