တကယ္မရွိတဲ႔ အရာထဲမွာ ကြ်န္ေတာ္ဟာ
ကုိယ္႔ကုိ္ယ္ကုိယ္ ျပန္ရွာၾကည္႔မိတဲ႔အခါ
စာအုပ္အမည္
တကယ္မရွိတဲ႔အရာ ( ေခတ္ေပၚကဗ်ာ)
ေရးသူ ေနမ်ဳိး
ထုတ္ေ၀သည္႔ ကာလ ၂၀၁၂ ၊ စက္တင္ဘာ
ထုတ္ေ၀သည္႔ တုိက္
ထန္းရြက္ပုတီး
` ကဗ်ာကုိ ဘယ္လုိေရးသြားမလဲလုိ႕ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားခန္း
၀င္ခဲ႔တယ္။ အခ်ိန္ယူစဥ္းစားခဲ႕တယ္။ ကုိယ္သြားရမယ္႔လမ္းေၾကာင္းကုိ
ပုံေဖာ္ၾကည္႔ခဲ႔တယ္။ ဘ၀ကုိ ပုိေကာင္းေအာင္ျပဳလုပ္ႏုိင္တဲ႔အရာေတြထဲမွာ ကဗ်ာလည္း ပါတယ္လုိ႔
ကြ်န္ေတာ္ျဖင့္ယုံၾကည္ပါတယ္´
အထက္ပါစကားလုံးေတြဟာ ဆရာ ေနမ်ဳိးရဲ႕ တကယ္မရွိတဲ႔အရာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ စာအုပ္အမွာထဲက ေကာက္ႏႈတ္ထားတဲ႔
စကားလုံးမ်ားပါပဲ။ ၁၉၉၀ ၀န္းက်င္ေလာက္ကစၿပီး ယေန႔အခ်ိန္အထိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြ တစုိက္ မတ္မတ္
ေရးသားခဲ႔တဲ႔ ဆရာေနမ်ဳိးရဲ႕ အမွာဟာ ဒီကေန႔ ေခတ္ေပၚ/ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြနဲ႔
မတူျခားနားတဲ႔ ကဗ်ာသစ္ တစ္ခုခုကုိ ရွာေဖြေနသလုိ ထင္ရၿပီး ကဗ်ာနဲ႔ ကဗ်ာဖတ္သူအေပၚမွာ
ထားတဲ႔ ဆရာ႔ရဲ႕ေစတနာကုိလည္း ေတြ႔ခြင့္ရလုိက္ ပါတယ္။
ဆရာေနမ်ဳိးရဲ႕
ကဗ်ာအေပၚအျမင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုမွာ ဆရာေနမ်ဳိး ေျဖထားဖူးတာေလးလည္း
ျပန္အမွတ္ရမိပါတယ္။ ဆရာက ' ကဗ်ာကုိ ဖန္တီးလုိစိတ္ကုိ
အေျခခံေရးျဖစ္တယ္။ စကားလုံးတုိင္းမွာ ရွိတဲ႔အားေတြကို ကဗ်ာဓါတ္ပါေအာင္ ေရးတဲ႔အခါ
ခြန္အားရွိတဲ႔ ကဗ်ာျဖစ္လာတယ္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကုိေရးတဲ႔အခါ ခံစားခ်က္ရွိဖုိ႔အျပင္
ျမင္တတ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဘယ္လိုတည္ေဆာက္မလဲ။ အခ်ဳိးကဗ်ာနဲ႔ေရးမလား။ လြတ္လပ္ကာရန္နဲ႔
ေရးမလား။ ဒီေန႔ ေခတ္ၿပိဳင္ဟန္နဲ႔ ေရးမလား။ ဒီေန႔ကဗ်ာနည္ပယ္ဟာ က်ယ္၀န္းလာတယ္။ ကဗ်ာမဟုတ္ေသာအႏုပညာပစၥည္းထဲမွာကုိ
ကဗ်ာဓါတ္ရွိေနႏုိင္တယ္လုိ႔ ယူဆလုိ႔ရတဲ႔အေနအထားကုိ ေရာက္ေနတယ္။ ကဗ်ာရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဟာ အကန္႔အသတ္
မရွိ ေအာင္ကို က်ယ္၀န္းလာတယ္။ ကဗ်ာစေရးျဖစ္ေတာ႔ ေလးလုံးစပ္ကုိ ေလးလုံးတပါဒ
ငါးလုံးတစ္ပါဒ ေျခာက္လုံးတစ္ပါဒ ကေန အသံေလ်ာ႔ေလ်ာ႔ေရးရင္းနဲ႔ အခုေတာ႔ အသံကုိ
ကာရန္စနစ္ကုိ လုံးလုံးေလ်ာ႔ခ်ၿပီး စကားေျပေရးသလုိ စီသလုိ အတန္းလုိက္ကုိ ခ်ေရးေနၾကပါၿပီ။
နမိတ္ပုံတင္စားမႈ၊ အလကၤာေျမာက္မႈေတြကုိ ဦးစားေပးရင္းက ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ျဖစ္လာတယ္။ တမင္တကာ
ဆုိလုိရင္းအဓိပၸာယ္ကုိ ကြယ္၀ွက္ၿပီး ေရးတာရွိသလုိ တည္႔တည္႔ႀကီးကုိ ဖြင့္ခ်ၿပီး ေရးတာ
ေတြ လည္း ရွိတယ္။ ကဗ်ာထဲမွာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ခံစားမႈ/အျမင္က အျခားလူတစ္ေယာက္ရဲ႕ခံစားမႈ/အျမင္ကုိ
ပုိၿပီး ေကာင္း ေစတဲ႔ အရာေတြပါတယ္ လုိ႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ကဗ်ာဆရာေတြ
ေလာဘမႀကီးဖုိ႔ေတာ႔လုိတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြ ပါ၀င္ျဖတ္သန္းေနတဲ႔ ေခတ္ႀကီးဟာ
ၿပီးျပည္႔စုံတဲ႔ ေခတ္မဟုတ္သလုိ ကဗ်ာဖန္တီးသူေတြဟာလဲ ၿပီးျပည္႔စု့ံတဲ႔ လူသားေတြ
မျဖစ္ေသးဘူး။ သုိ႔ေသာ္ သူတုိ႔ရဲ႕ ရင္တြင္းက လာတဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ခံစားခ်က၊္ သူတုိ႔ရဲ႕
အျမင္၊ သူတုိ႔ရဲ႕ ဒႆနဟာ အျခားသူတစ္ေယာက္ရ႕ဲ ရင္ကုိ ပုိၿပီးေကာင္းမြန္ႏူးညံ႕ညင္သာေပ်ာ႔ေျပာင္းေစၿပီး
အေကာင္းဘက္ကုိ ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္ေစတယ္ ဆုိရင္ပဲ ေက်နပ္ရတာေပါ႔' တဲ႔။
ေနာက္တစ္ခါ
ဟန္သစ္မဂၢဇင္း ၂၀၀၄ ေအာက္တုိဘာမွာ ဆရာစိုးျမင့္လတ္နဲ႔ ကဗ်ာ စကား၀ုိင္းတစ္ခုမွာ
ေျပာခဲ႔တဲ႔ ဆရာရဲ႕ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ခံယူခ်က္တစ္ခုကုိလည္း တင္ျပခ်င္ပါေသးတယ္။
ဆရာေနမ်ဳိးက ဘယ္လုိေျပာခဲ႔သလဲ ဆုိေတာ႔ `ကြ်န္ေတာ္ကေတာ႔
ကုိယ္တုိင္ ကဗ်ာေရးသူျဖစ္ေနေပမဲ႔ ကဗ်ာဆရာဘ၀ ကုိေတာ႔ ျငင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ဘယ္လုိ အခ်ိန္အခါမွာမဆုိ ကဗ်ာကုိ ပုိလုိ႔
အဓိပၸာယ္ၾကြယ္၀ေစလုိတဲ႔သူသာ ျဖစ္တယ္´ တဲ႔။ ဆရာ ေနမ်ဳိးဟာ တကယ္လည္း ကဗ်ာနဲ႔
ဘ၀ကုိ ပုိေကာင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ခဲ႔တယ္ဆုိတာ ဆရာ ေရးခဲ႔တဲ႔ ကဗ်ာေတြက သက္ေသပါပဲ။ ဆရာေနမ်ဳိးရဲ႕
ကဗ်ာေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရင္ထဲက ေဒါသေတြကုိ ႏူးညံ႔႔ေစတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ခက္ထန္ေနတဲ႔
စိတ္ကုိ ေပ်ာ႔ေျပာင္း ညင္သာ ေစခဲ႔ပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ကဗ်ာေတြကုိ ခ်စ္တတ္ေအာင္
ပ်ဳိးေထာင္ေပးႏုိင္ေစခဲ႔ပါတယ္။ ဆရာေနမ်ဳိးရဲ႕ ဒီလုိကဗ်ာေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္႔တုိ႔ရင္ကုိ
လြယ္လြယ္ကူကူပဲ တိမ္းညႊတ္ယစ္မူးေစခဲ႔ပါတယ္။
သူအိပ္ေပ်ာ္ေနတာလား
မနက္က
ထမင္းစားေသးလား
လမ္းေရာ ေလွ်ာက္ေသးလား
သူ႕သားကုိ
ေမးေသးလား
ညည ငုိသလား။
( ေမးခြန္းေဟာင္းမ်ား) ကဗ်ာမွ
ကြ်န္ေတာ္႔ကုိ
ၾကည္႔ၿပီး လက္ေခါက္္တရႊီရႊီမႈတ္ၾကတယ္
တအုန္းအုန္းရယ္ၾကတယ္
သူဟာ
လူရႊင္ေတာ္ပါ
သူနာက်င္တဲ႔အခါ
အားလံုး၀ုိင္းရယ္ၾကေပတာ။
(လူရႊင္ေတာ္) ကဗ်ာမွ
ပုိက္ဆံပုိက္ဆံ
မင္းဟာ တံခါးမ်ားကုိ ပြင့္ေစတယ္
ပုိက္ဆံပုိက္ဆံ
တုိးတိုးကေလးငါေမးမယ္
မင္းဟာ
ငါ႔လိပ္စာကုိ သိပါသလားကြယ္
(မင္းဘယ္ကလာသလဲ) ကဗ်ာမွ
ယခုထြက္ရွိလာတဲ႔ ဆရာ ေနမ်ဳိးရဲ႕ တကယ္မရွိတဲ႔ အရာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာစာအုပ္ဟာ
ဆရာရဲ႕ ကဗ်ာလုံးခ်င္း အေနနဲ႔ ေလးအုပ္ေျမာက္ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၆ မွာ ကဗ်ာဆရာ၀ံပုေလြ၊
၂၀၀၈ မွာ လူျဖစ္ရတာ ေကာင္းတယ္ နဲ႔ ၂၀၀၉ မွာ ထရပ္ကားေပၚမွသစ္သီးေတြ ဆုိၿပီး
ေခတ္ေပၚကဗ်ာစာအုပ္သုံးအုပ္ထြက္ရွိခဲ႔ပါတယ္။ အခု တကယ္မရွိတဲ႔အရာ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာ
စာအုပ္မွာ ၁၉၉၈ ကေန႔ ၂၀၁၁ အတြင္းေရးသားခဲ႔တဲ႔ ကဗ်ာမ်ားအတြင္းမွ ျပန္လည္
ေရြးခ်ယ္စုစည္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေနမ်ဳိး ကုိယ္တုိင္အမွာနဲ႔ အတြင္းသရုပ္ေဖာ္
ေရးသားထားၿပီး ကဗ်ာအပုဒ္ေရ (၃၅) ပုဒ္ပါ၀င္တာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ တကယ္မရွိတဲ႔အရာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာစာအုပ္မွာ Modren, Surrealism,
Experimental, Prose, Minimalism စတဲ႔ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြ
ေပါင္းစပ္ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားတာကုိလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔အျမင္ ေျပာရရင္ ပကတိအရွိတရားယုတၱိကေန
ေက်ာ္လြန္ၿပီး စိတ္ရဲ႕ အလုိအေလ်ာက္ ပုံေဖာ္မႈမ်ဳိးေတြနဲ႔ ၊ ဆင္ျခင္တုံ တရားရဲ႕
ထိန္းခ်ဳပ္မႈလြတ္ကင္းတဲ႔ အေရးအသားမ်ားနဲ႔ ယွက္ေဖာက္ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ႔ ဆူရီရယ္လစ္ဇင္ကဗ်ာေတြကို
တကယ္မရွိတဲ႔ အရာထဲမွာ အမ်ားဆုံးျမင္ေတြ႕မိပါတယ္။ ဆူရီရယ္လစ္ဇင္အေရးအသားမ်ားရဲ႕
အရသာတစ္ခုျဖစ္တဲ႔ အရွိတရား ျဖစ္ႏုိင္ ေခ်ရဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္မႈေအာက္က
ေဖာက္ထြက္လြတ္ေျမာက္လုိက္ရတဲ႔ ခံစားမႈမ်ဳိးကုိလည္း ဆရာရဲ႕ကဗ်ာေတြကေန ကြ်န္ေတာ္တုိ႔
အျပည္႔အ၀ရရွိၾကပါလိမ္႔မယ္။
၁။
ေကာင္းကင္ႀကီးကုိ
လူသတ္မႈနဲ႔တရားစြဲလုိက္တယ္
မုိးႀကိဳးပစ္ခ်ခံလုိက္ရတဲ႔ႏြားေက်ာင္းသားေလးအတြက္
၂။
ကမာၻေျမႀကီးကုိသားဖ်က္မႈနဲ႔
တရားစြဲလုိက္မယ္
ေသေက်ပ်က္စီးသြားတဲ႔
မ်ဳိးေစ႔ေတြအတြက္ (.......................) ကဗ်ာမွ
အိတ္ထဲကုိ
လက္တစ္ဖက္ထုိးသြင္းႏႈိက္ယူလုိက္တယ္
ႏွင္းေတြ
ထြက္လာတယ္ ႏွင္းေတြ
အိတ္ထဲကုိ
လက္တစ္ဖက္ထုိးသြင္းႏႈိက္ယူလုိက္တယ္
အေမကို ရွာေနတဲ႔
မ်က္လုံးေလးေတြ ထြက္လာတယ္
( အိတ္ႀကီး) ကဗ်ာမွ
ဆရာ ေနမ်ဳိး အေနနဲ႔ စာဖတ္သူေတြ
နားလည္ဖုိ႔ လြယ္ကူမယ္႔ တုိက္ရုိက္ အဓိပၸာယ္ရဲ႕ တန္ဖုိးလည္း ပါ၀င္တဲ႔
ကဗ်ာေတြေရးခ်င္တယ္လုိ႔ ၂၀၀၇
႐ုပ္႐ွင္ေတးကဗ်ာမဂၢဇင္းမွာ ေျပာဖူးခဲ႔တဲ႔အတုိင္း ၂၀၀၇
ေနာက္ပုိင္းေရးျဖစ္ခဲ႔တဲ႔ ကဗ်ာေတြဟာ ရုိးရွင္းလွပ ခ်စ္စရာေကာင္းၿပီး
ဆရာသြားခ်င္တဲ႔ လမ္းေၾကာင္း တစ္ခုကုိ ပုံေဖာ္ႏုိင္ခဲ႔တယ္ လုိ႔ ဆုိရမွာပါ။ Post
Modren နည္းနာတစ္ခုျဖစ္တဲ႔ စကားေျပကဗ်ာ( တကယ္မရွိတဲ႔အရာ၊
သန္းေခါင္ယံကလပ္၊ သမုိင္း၀င္ပထ၀ီစာအုပ္) ေတြမွာေတာင္မွ ဆရာဟာ
ရုိးရွင္းျမင္သာတဲ႔ စကားလုံးဖြဲ႕ႏြဲ႕မႈနဲ႔ စာဖတ္သူကို တုိက္ရုိက္နားလည္
ခံစားမႈေပးႏုိင္လုိ႔ပါပဲ။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ႔ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ရဲ႕ သရဖူေဆာင္းပါးမ်ားထဲမွာ
ေ၀ဖန္ပုိင္းဆစ္ျပခဲ႔ဖူးတဲ႔ ေၾကး၀ါေသာ႔ ကဗ်ာကုိ
ျပန္ထည္႔သြင္းေပးထားတဲ႔အတြက္လည္း ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ႔
တကယ္မရွိတဲ႔ အရာကုိ ဖြင့္ၾကည္႔ဖုိ႔ ကြ်န္ေတာ္႔မွာ ေၾကး၀ါေသာ႔
တစ္ေခ်ာင္းအမွန္တကယ္လုိအပ္ေနလုိ႔ပါပဲ။ တကယ္မရွိတဲ႔ အရာကုိ ဖြင့္လုိက္တဲ႔ အခါ ဘာေတြ
ရွိမွာလဲ။ တကယ္မရွိတဲ႔အရာကုိ ဖြင့္လုိက္တဲ႔အခါ ဘာေတြ ထြက္လာမွာလဲ။ ဆရာေနမ်ဳိးကေတာ႔
တကယ္ မရွိတဲ႔အရာကုိ ျမင္လုိက္ရတဲ႔အခါ မိမိကုိယ္ရဲ႕တည္ရွိမႈကုိ ျပန္ျမင္ႏုိင္တာ
မိမိကုိယ္ရဲ႕ တန္ဖုိးကုိ ျပန္ေတြ႔ႏုိင္တာ မဟုတ္ပါလား ခင္ဗ်ာ တဲ႔။ အခု တကယ္မရွိတဲ႔
အရာကုိ ဖြင္ဖုိ႔ ကြ်န္ေတာ္႔လက္ထဲမွာ (ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ) ေၾကြး၀ါေသာ႔ ဟာတခြ်င္ခြ်င္မည္လုိ႔။
မင္းနဒီခ
No comments:
Post a Comment